דמויות ביהדות

מדוע קרא הערבי הירדני לבנו "יצחק"? 10 עובדות על הרב יצחק כדורי זצ"ל

כיצד הסביר הרב כדורי את העובדה שברכותיו מתקיימות, ובאילו סגולות השתמש? 10 עובדות על זקן המקובלים, רבי יצחק כדורי זצ"ל

הרב יצחק כדוריהרב יצחק כדורי
אא

אתמול (ראשון), כ"ט בטבת תשפ"ב, צויינו 16 שנה לפטירתו של המקובל הרב יצחק כדורי, שנולד בבגדד שבעיראק, נפטר בישראל בכ"ט בטבת תשס"ו, וכונה בהמשך חייו לכינוי "זקן המקובלים".

1. הרב יצחק כדורי היה מקובל בולט. בשנותיו האחרונות כונה "זקן המקובלים". התפרסם כצדיק גדול ופועל ישועות. עמד בראשות ישיבת המקובלים "נחלת יצחק".

2. הרב כדורי נולד בט"ז בתשרי, יום האושפיזין של יצחק, ולכן נקרא בשם זה. אביו שהיה סוחר בשמים, שלח אותו ללמוד ב"מדרש בית זלכה" – בית המדרש של חכמי העיר, וכילד הוא פגש את הרב יוסף חיים מבגדאד ("הבן איש חי"). שנת לידתו המדויקת לא ידועה, וככל הנראה היא תרנ"ט (1898).

3. לפני קום המדינה, כבר ב-1922, עלה הרב כדורי לארץ ישראל, ולמד בישיבת פורת יוסף ובישיבת שושנים לדוד. הוא נישא לאשתו הראשונה שרה, ולהן נולדו שני ילדים - דוד ורחל. לאחר קום המדינה החל ללמוד בישיבת המקובלים בית אל, והתפרנס מעבודתו ככורך ספרים. לאחר תקופה עמד בראש ישיבת המקובלים "נחלת יצחק", שייסד בנו הרב דוד כדורי.

4. הרב כדורי התפרסם בקרב הבריות כזקן המקובלים וכצדיק נפלא הפועל ישועות, ובשליטתו המופלאה בתורת הנסתר. לא רבים ידעו שגדלותו העצומה בתורת הנגלה, הייתה לא פחות מבקיאותו בתורת הנסתר. ייתכן כיוון שהיה זה בזכות גודל ענוותנותו וצניעותו.

5. סיפור המראה על עומק עיונו בתורה, אירע כשעשיר גדול חמל על הרב כדורי בראותו את עניותו הגדולה, והניח על שולחנו שיק על סך 10,000 דולרים. רבנו שהיה שקוע בלימודו העיוני, לא שת לבו להנחת השיק, טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף, כשסיים ללמוד, הניח את השיק בתוך הספר כסימניה והכניסו אחר כבוד לארון הספרים. רק כעבור מספר שנים, מצאו בני הבית את השיק מונח בתוך הספר כשהתאריך כבר חלף מזמן…

6. בהיותו בקי גדול בחכמת הקבלה, ביקש רבנו להקל על סבלות עם ישראל בעזרת קמיעות, סגולות ותרופות טבעיות. על שולחנו היו מנוחים תדיר חפצים שונים שזהותם ותכליתם לא נודעה לאיש זולתו. ביניהם היו, עשבים שונים, תמרים ריחניים וגרגירי חיטה ושקדים, שקיבלו כח סגולי אחרי שבירכם בידי קדשו, ופעמים אף חרט על הפירות בנוצתו שמות הקודש או שמות המלאכים. בדרך כלל היה נותן עשבי אזוב למגמגמים וגרגירי חיטה לנשים עקרות. רופאים בכירים בבתי חולים נהגו לומר למטופליהם: "תפוחיו של הרב כדורי עדיפים על פני כל התרופות"…

7. את הקמיעות המיוחדים שהיה מעניק לאלפי הפונים אליו להיפקד בדבר ישועה ורחמים, היה כותב בעטים מיוחדים שהיו מונחים על שולחנו. את הקמיעות היה כותב חלקן על קלף וחלקן על גבי נייר חלק. בערוב ימיו, כשתש כוחו היה משתמש בקמיעות מוכנים ורק היה מוסיף בתוכם בכתב ידו את שם הנזקק לישועה. בקרב אלפי האנשים שפקדו את ביתו וקיבלו קמיעות מפי הצדיק, ישנם סיפורי ישועות אשר לא יספרו מרוב, והיה ידוע ומפורסם שכל היוצא מפיו יעשה ומדבריו לא נפל ארצה. מספרים שבאחרית ימיו, שאלו אותו פעם המקורבים באיזו זכות מתקיימות כל ברכותיו ובקשותיו, השיב להם רבנו בבדיחותא: "בגלל שאני כל כך זקן, המלאכים מכבדים אותי ושומעים בקולי"…

8. אחד מהסיפורים המפורסמים שגרמו לקידוש שם שמים גם בקרב גויי הארצות, היה אצל ערבי מירדן שהגיע לפני רבנו ובכה לפניו שהוא נשוי כבר שנים רבות ועדיין לא נפקד בפרי בטן. רבנו נענה ובירכם בכל לב, ולתקופת השנה נולד להם בן זכר. לאחר שנה הגיע הערבי אל רבנו להודות לו, ובאותה הזדמנות הודיע כי הילד נקרא בשם 'יצחק' על שם הרב היהודי מירושלים שבירך אותם… הערבי סיפר שהמקרה התפרסם בכל מדינת ירדן, וכולם באו לחזות בפלא, שנולד להם ילד אחרי זמן כה רב כשכולם כבר התייאשו.

9. בסוף חודש אלול תשס"א, נכנס אליו איש עסקים אמריקאי שביקש להתייעץ על עסקה מסוימת שהיה אמור להיות שותף לה. ענה לו הרב כדורי: "אני לא יודע על העסקה כלום, אבל אתה אל תחזור לפני שבת לניו יורק"… האיש שלא הבין מה רוצה הרב, חזר שוב על השאלה, והתשובה חזרה על עצמה. אמר האיש: "יש לי כרטיס להיום בלילה". השיב לו הרב: "ימחלו לך על זה".

כשיצא האיש מחדרו של הרב, המליץ לו אחד מאנשי הבית לחוש לדברי הרב ולשמוע בקולו. האיש שוחח עם הרב כדורי ביום שלישי. לאחר שבת, כשכבר היה בדרכו לארה"ב, התברר לו ממה ניצל. משרדו היה במרומי מגדלי התאומים, והיות שהוא לא היה במשרד - גם לא היה אף אדם אחר מבין עובדיו במשרד באותו היום, כי לא היה להם מה לעשות בלעדיו. בדיוק באותו בוקר התרסקו מגדלי התאומים וכמובן לא נשאר אפילו אבק מהמשרד, אבל נפגעים בנפש לא היו…

10. הרב כדורי נפטר בגיל מופלג בכ"ט בטבת ה'תשס"ו ונקבר בהר המנוחות. גרסאות שונות לגילו בעת פטירתו נעות בין 104 ל-110. במסע הלוויתו בירושלים השתתפו מאות אלפי בני אדם, וערוצי הטלוויזיה שידרו ממנו שידורים ישירים. 

תגיות:סגולותהרב כדורייום פטירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה