חדשות כלכלה

דו"ח העוני: יותר עניים במרכז, פחות חרדים עניים

דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי מראה על ירידה קלה וכמעט בלתי משמעותית באחוזי העוני, ועל החמרה במצבם של הקשישים והנכים

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

המוסד לביטוח לאומי פרסם היום דו"ח שנתי על ממדי העוני בישראל ועל הפערים החברתיים הקיימים במדינה, לגבי שנת 2017.

על פי הדו"ח, בשנת 2017 היו בישראל 466,400 משפחות שחיות מתחת לקו העוני, מתוכן 814,800 ילדים. חומרת העוני עלתה ב-10% ביחס לשנה הקודמת. אם בשנים קודמות, מרבית העניים היו מהאוכלוסיה החרדית ומהאוכלוסיה הערבית, הרי שכיום באוכלוסיות אלו ישנה דווקא ירידה קלה בשיעור העוני, ודווקא במרכז הארץ עולים שיעורי העוני.

קו העוני נמדד על פי ההכנסה החציונית למשפחה בארץ. כלומר, מתחת לקו העוני נמצאים יחידים שהכנסתם נמוכה מ-3,423 ₪, זוג שהכנסתו נמוכה מ-5,477 ומשפחות בנות 5 נפשות שהכנסתם נמוכה מ-10,270 ₪.

ישראל היא אחת המדינות העניות ביותר בעולם המפותח. עם זאת, ישנה ירידה קלה מאד במספר העניים בישראל בעשור האחרון, באופן עקבי – ירידה של כ-0.5%.

בישראל, 18.4% מן המשפחות חיות מתחת לקו העוני. 29.6% מן הילדים בישראל חיים מתחת לקו העוני, בהשוואה ל-31% מהילדים בשנת 2016. אך כאמור, למרות הירידה הקלה באחוזים, ישראל עדיין נמצאת בראש סולם העוני בעולם המפותח.

בניגוד לירידה ברוב נתוני העוני, בנתון אחד נרשמה עליה: 21.8% ממשפחות הקשישים בישראל נמצאות מתחת לקו העוני – זאת לעומת 20.8% בשנת 2016. חומרת העוני של הקשישים נותרה כשהיתה, כך שלמעשה, מצבם של הקשישים אינו משתפר, אף שהדו"ח מדבר על צעדים שננקטו לסיוע לאזרחים ותיקים.

הדו"ח מצביע גם על הרעה במצב של משפחות עניות שראשיהן עובדים – ובמיוחד במשפחות שבהן ישנם שני מפרנסים (או יותר).

האוכלוסיה שנמצאת בגילאי עבודה אך אינה עובדת, הכוללת נכים וכדומה, סובלת מן העוני יותר: אחוז העניים בקרב אוכלוסייה זו עלה מ069% בשנת 2016 ל-76% בשנת 2017. הפער גדול, בין השאר בגלל ירידה בקצבאות המיועדות לקבוצות אלה, במיוחד ביחס לרמת החיים הכללי, ובגלל שיעור מיצוי נמוך של הקצבאות.

כאמור, ישנן פחות משפחות עניות ערביות (47.1% לעומת 49.2% בשנה שעברה) וחרדיות (43.1% לעומת 45.1% בשנה שעברה). עם זאת, במגזר הערבי נרשמה החמרה בחומרת העוני – כלומר, אמנם ישנם פחות אנשים עניים, אך האנשים שנותרו עניים – נעשו עניים יותר.

בחלוקה לאזורים, מחוז ירושלים הוא המחוז העני ביותר בארץ. 54.7% מילדי העיר ירושלים נמצאים מתחת לקו העוני. האזורים הבאים ברשימה הם מחוז הצפון ומחוז חיפה. בכל המחוזות הללו, עם זאת, נרשמה ירידה במצב העוני ביחס לשנה שעברה. באזור המרכז, לעומת זאת, שיעורי העוני עלו, ומספר המשפחות העניות עלה מאז השנה שעברה בלא פחות מ-12%.

השנה, לראשונה, הדו"ח מתייחס גם למעמד הביניים. על פי הדו"ח, 53% מהאוכלוסייה בארץ שייכת למעמד הביניים. 38% מהאוכלוסייה הם עניים או נמצאים בסיכון לעוני, ורק 9% מן האוכלוסיה נמצאים במעמד כלכלי גבוה.

על פי דבריו של סמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי למחקר ותכנון, פרופסור דניאל גוטליב, הדו"ח מראה בעיקר את הקושי והסיכון בקרב אנשים שאינם יכולים להשתלב בשוק העבודה – קשישים, בעלי מוגבלויות וגם אנשים בעלי משפחות גדולות, שאינם מצליחים להרוויח שכר שיכסה את הוצאותיהם. הוא אף אמר שהקצבאות הקיימות כיום אינן עולות בהתאמה לעלייה ברמת החיים.

מנכ"ל ארגון "פתחון לב", אלי כהן, אמר בתגובה לדו"ח כי מדובר בדו"ח "מעליב". לדבריו, הדו"ח מספר לאנשים שהם עניים – אך לא מראה על דרך קיימת לצאת ממעגל העוני.

גם הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות, אמר כי לא יתכן שהדו"ח יראה על נתוני עוני קשים כל כך, מבלי שהמדינה תיתן תוכנית משמעותית להקטנה של ממדי העוני בארץ.

תגיות:עוניביטוח לאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה