חדשות בארץ

הממשלה התפרקה: אלו חוקים אושרו ואלו יחכו לקדנציה הבאה?

רגע לפני פיזור הממשלה, מליאת הכנסת מיהרה להעביר מספר חוקים. אלה שלא הועברו – יחכו לקדנציה הבאה, ואולי ייגנזו לנצח

  • ט"ז טבת התשע"ט
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

הצהריים (שני) אישרו ראשי הקואליציה את החוק להקדמת הבחירות הבאות. החוק יובא להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב, ואז תיפזר הכנסת ויופסקו דיוניה עד לאחר הרכבת הכנסת ה-21.

בימים האחרונים לקיום הממשלה הנוכחית, אישרו היו במליאת הכנסת מספר חוקים חשובים. החוקים שאושרו: חוק התקנת מצלמות להגנה על פעוטות במעונות, תיקון להצעת חוק הבנקאות. גם בועדת הכספים ניצלו את ההזדמנות, והעבירו היום 5.4 מיליארד שקלים להשלמות תקציב.

מנגד, חוק גדעון סער, חוק הגיוס ועוד יצטרכו לחכות לקדנציה הבא או לא יאושרו בכלל.

אושר: חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות היום

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות היום אושר בקריאה שניה ושלישית. בחוק תמכו 50 חברי כנסת ושניים התנגדו. הצעת החוק תיכנס לתוקפה ב-1 בספטמבר 2019, והיא תחול על מסגרות שבהן לפחות שבעה פעוטות. במהלך השנה הראשונה תסבסד המדינה התקנת מצלמות למעונות יום שיתקינו אותן באופן וולנטרי.

החל מה-1 בספטמבר 2020, התקנת המצלמות תהיה חובה, וזו תהיה אחת הדרישות לקבלת רישיון למעון. לא כלולים בחוק אלו מסגרות שפועלות בבתים פרטיים או במעונות שבהם יותר מ-70% מההורים אינם מסכימים לכך.

אושר: תיקון לחוק הבנקאות

החוק הנוסף שאושר היום בקריאה שניה ושלישית הוא תיקון להצעת חוק הבנקאות שיאפשר ללקוח שנוטל משכנתא לשם רכישת דירה יחידה, לבחור המסלול שמאפשר לו לדחות את מועד הפירעון החודשי של הלוואה לדיור שנטל, אם הכנסתו נפגעה בשל אבטלה, מחלה או לידה. על פי החוק, אם הלקוח בחר במסלול זה, הוא יוכל לדחות את מועד הפירעון עד ל-3 חודשים, פעם אחת בשנה ולא יותר מ-3 פעמים בתקופת ההלוואה.

לא אושר: חוק הגיוס

חוק הגיוס, שהיה הקש ששבר את גב הממשלה, לא יאושר בקדנציה הנוכחית. כזכור, על פי החלטת בג"ץ, חויבה הקואליציה לחוקק חוק שיווני יותר לגיוס בחורי ישיבות לצה"ל. מאז, החלה מתיחות בין המפלגות, כאשר ליברמן סירב לשנות את החוק ולא במעט, ולאחר מכן התפטר.

הבוקר, כשהודיע לפיד כי הוא אינו תומך עוד בחוק – נתקלה הקואליציה בבעיה לגבש רוב. ככל הנראה, כעת תחזור המדינה לבג"ץ ותבקש ארכה נוספת לחוקק את החוק – עד אחרי הבחירות.

לא אושר: חוק הנאמנות בתרבות

כזכור, חוק הנאמנות בתרבות של שרת התרבות והספורט מירי רגב עורר סערה גדולה ביותר בקדנציה הנוכחית. היום, רגע לפני אישורו הסופי של החוק, סירבה מפלגת 'כולנו' לתמוך בו. כך שגם חוק זה לא יאושר בקדנציה הנוכחית, וככל הנראה ייגנז לחלוטין.

לא אושר: חוק גדעון סער

מדובר בחוק שנועד לשנות את סמכויות נשיא המדינה בבחירת חבר הכנסת, שעליו יטיל את הרכבת הממשלה. על פי החוק הנוכחי, יכול כל ח"כ באופן תיאורטי להרכיב ממשלה. נתניהו חפץ מאוד להעביר את חוק גדעון סער, ולגרום לכך שהנשיא יוכל להטיל את מלאכת ההרכבה רק על ראש מפלגה. גם חוק זה לא אושר בקדנציה הנוכחית.

עשרות העברות תקציביות

ועדת הכספים ניצלה אף היא את ההזדמנות האחרונה לפני פירוק הממשלה, ואישרה עשרות העברות תקציביות בהיקף של כ-5.4 מיליארד שקלים. בין התקציבים שאושרו: מאות מיליונים לבניית דירות חדשות ולסיוע בדיור לאוכלוסיות חלשות; מענק בסך 700 מיליון שקלים לחברה בינלאומית שתשקיע 17 מיליארד ש"ח בקריית גת; ותקציבים לטובת לוויין עמוס 8.

תגיות:חוק הגיוסבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה