ותן חלקנו

הדרכה לדורות: הדרך הראויה לחזרה בתשובה

תַּהֲלִיךְ הַחֲזָרָה בִתְשׁוּבָה שֶׁל אֲחֵי יוֹסֵף, מְהַוֶּה מַדְרִיךְ עֲבוּר כָּל הַדּוֹרוֹת כֵּיצַד הַדֶּרֶךְ הָרְאוּיָה לַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה

| ט"ז טבת התשע"ט |
(צילום: shutterstock)
אא

"וְעַתָּה, יֵשֶׁב נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַאדֹנִי", שֶׁהֲרֵי אֵינְךָ מְבַקֵּשׁ אוֹתוֹ אֶלָּא לְשָׁרְתֶךָ. וְעַכְשָׁו, לִגְדֻלָּה - אֲנִי גָּדוֹל מִמֶּנּוּ; לִגְבוּרָה - אֲנִי גִּבּוֹר מִמֶּנּוּ; מוּטָב לְךָ שֶׁאֱהֵא עֶבֶד תַּחְתָּיו. "וְהַנַּעַר יַעַל עִם אֶחָיו", וְאַל אֶרְאֶה בַּצַּעַר שֶׁל אַבָּא (שכל טוב, בראשית, פרשת ויגש, פרק מ"ד, סימן ל"ג)

מַצָּבָם שֶׁל אֲחֵי יוֹסֵף הָלַךְ וְהִתְדַּרְדֵּר בְּאֹפֶן בִּלְתִּי צָפוּי. כָּל מַה שֶּׁהֵם תִּכְנְנוּ נִכְשַׁל, וְכָל הִתְרַחֲשׁוּת בִּלְתִּי צְפוּיָה הָיְתָה מְנָת חֶלְקָם.

הֵם הוֹתִירוּ אֶת בִּנְיָמִין בְּאֶרֶץ כְּנַעַן כְּדֵי שֶׁלֹּא תִרְאֶנּוּ עֵינוֹ שֶׁל שַׁלִּיט מִצְרַיִם – אַךְ הוּא דָּרַשׁ שֶׁיָּבִיאוּ אוֹתוֹ אֵלָיו.

הֱבִיאוּהוּ אֵלָיו וְנִפְרְדוּ מִמֶּנּוּ לְשָׁלוֹם – נִמְצָא גְבִיעוֹ שֶׁל יוֹסֵף בְּשַׂקּוֹ שֶׁל בִּנְיָמִין וְהוּא הָאֳשַׁם בִּגְנֵבַת הַגָּבִיעַ! הַמּוֹשֵׁל הֶחְלִיט לִגְזֹר עָלָיו עַבְדוּת-עוֹלָם בְּמִצְרָיִם.

אֶת כָּל הַתַּהֲלִיךְ הַזֶּה נִהֵל יוֹסֵף בְּקֹר רוּחַ, כְּשַׁלִּיט-עָל, וְלֹא חָשַׂף שֶׁמֶץ שֶׁל רֶגֶשׁ מִן הַמִּתְחוֹלֵל בְּנַפְשׁוֹ הַסּוֹעֶרֶת.

נִגַּשׁ יְהוּדָה לְדַבֵּר עִם יוֹסֵף, כַּמְתֹאָר בְּפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ: "וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר: בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ… כְּבֹאִי אֶל עַבְדְּךָ אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתָּנוּ, וְנַפְשׁוֹ קְשׁוּרָה בְנַפְשׁוֹ. וְהָיָה כִּרְאוֹתוֹ כִּי אֵין הַנַּעַר, וָמֵת. וְהוֹרִידוּ עֲבָדֶיךָ אֶת שֵׂיבַת עַבְדְּךָ אָבִינוּ בְּיָגוֹן שְׁאֹלָה… וְעַתָּה, יֵשֶׁב נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַאדֹנִי, וְהַנַּעַר יַעַל עִם אֶחָיו. כִּי אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי, פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת אָבִי" - יְהוּדָה הִסְבִּיר לְיוֹסֵף אֶת רְגִישׁוּת הָעִנְיָן וּבִקֵּשׁ לְבַצֵּעַ עִסְקַת חֲלִיפִין, לְשַׁחְרֵר אֶת בִּנְיָמִין וּלְשַׁעְבֵּד אֶת עַצְמוֹ כְּעֶבֶד.

כֹּה הָיוּ נִמּוּקָיו שֶׁל יְהוּדָה לְבִצּוּעַ הָעִסְקָה: הֲרֵי אֵינְךָ רוֹצֶה בְּבִנְיָמִין כְּעֶבֶד אֶלָּא כְדֵי שֶׁיְּשָׁרֵת אוֹתְךָ, וּלְפִיכָךְ אֲנִי עָדִיף מִמֶּנּוּ, לְפִי שֶׁאֲנִי גָּדוֹל מִמֶּנּוּ וַאֲנִי גִּבּוֹר מִמֶּנּוּ; וְאִם כֵּן, טוֹבָתְךָ מְחַיֶּבֶת שֶׁאֲנִי אֶהְיֶה עַבְדְּךָ.

בְּכָךְ תִּמָּנַע מִצִּעוּר אָבִי לְלֹא כָל תּוֹעָלֶת.

תְּגוּבָתוֹ שֶׁל יוֹסֵף הָיְתָה מַדְהִימָה: הוּא דָּרַשׁ שֶׁיּוֹצִיאוּ אֶת כָּל הָאֲנָשִׁים מִלְּפָנָיו, וּפָרַץ בִּבְכִי מָר.

 

מֶה הָיָה בִּדְבָרָיו שֶׁל יְהוּדָה שֶׁלֹּא נֶאֱמַר לִפְנֵי כֵן?

בְּתַהֲלִיךְ אָרֹךְ תְּקוּפָה נִהֵל יוֹסֵף אֶת הַמַּשָּׂא-וּמַתָּן הַמְדֻמֶּה עִם אֶחָיו. בְּהַגִּיעָם לְמִצְרַיִם לֹא חָשַׂף אֶת זֶהוּתוֹ בִּפְנֵיהֶם, וְאַף שָׁלַח אוֹתָם בַּחֲזָרָה לְאֶרֶץ כְּנַעַן כְּדֵי לְהָבִיא אֶת בִּנְיָמִין. בִּתְנָאֵי הַיָּמִים הָהֵם אֶפְשָׁר לְהַנִּיחַ שֶׁחָלְפוּ שָׁבוּעוֹת עַד שֶׁהָלְכוּ וְחָזָרוּ. בְּכָל הַתְּקוּפָה הַזּוֹ מַזְכִּירִים הָאַחִים אֶת יַעֲקֹב אָבִינוּ, וְאֵין הוּא חוֹשֵׂף אֶת זֶהוּתוֹ בִּפְנֵיהֶם.

לֹא זוֹ בִלְבַד, אֶלָּא שֶׁלִּפְנֵי הַצָּעָתוֹ שֶׁל יְהוּדָה, מְסֻפָּר בְּשִׁלְהֵי פָרָשַׁת מִקֵּץ כִּי כָל הָאַחִים הִצִּיעוּ לְיוֹסֵף שֶׁיִּקַּח גַּם אוֹתָם לַעֲבָדִים עִם בִּנְיָמִין, כְּדֵי שֶׁבִּנְיָמִין לֹא יִהְיֶה לְבַדּוֹ: "הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי, גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ". סוֹלִידָרִיּוּת מֻחְלֶטֶת זוֹ לֹא הֵנִיעָה אוֹתוֹ לִפְרֹץ בְּבֶכִי. אַךְ כַּאֲשֶׁר יְהוּדָה הִצִּיעַ שֶׁיִּקְּחֵהוּ כְּעֶבֶד חֵלֶף בִּנְיָמִין, מִיָּד נִשְׁבַּר יוֹסֵף. מַדּוּעַ?

הִסְבִּיר הָאַדְמוֹ"ר מִסּוֹכְטְשׁוֹב, בַּעַל "שֵׁם מִשְּׁמוּאֵל", זיע"א, כִּי בִמְכִירַת יוֹסֵף חָטְאוּ הַשְּׁבָטִים הַקְּדוֹשִׁים בְּכִפְלָיִם. חֵטְא אֶחָד - בְּעִוּוּת הַדִּין, שֶׁדָּנוּהוּ לְמִיתָה אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הָיָה רָאוּי לַהֲמִיתוֹ. הַחֵטְא הַנּוֹסָף - בְּהַקְשָׁחַת לִבָּם וְחֹסֶר הָרַחֲמִים שֶׁהִפְגִּינוּ כְּלַפֵּי יוֹסֵף. יוֹסֵף טָפַל עֲלֵיהֶם אֶת עֲלִילַת הָרִגּוּל וְאֶת עֲלִילַת הַגָּבִיעַ, כְּדֵי לִגְרֹם לָהֶם לְהַרְהֵר בְּמַעֲשֵׂיהֶם וְלַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה. הֵם אָכֵן חָזְרוּ בִתְשׁוּבָה וְהוֹדוּ בְחֵטְא מְכִירָתוֹ, אַךְ עֲדַיִן לֹא רָאָה יוֹסֵף כִּי הֵם מִצְטַעֲרִים בְּצַעַר הַזּוּלַת. כָּל הָאַחִים הִצִּיעוּ עִם בִּנְיָמִין לְהִשָּׁאֵר כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְדַּרְדֵּר רוּחָנִית בְּמִצְרַיִם הַטְּמֵאָה; אַךְ כַּאֲשֶׁר יְהוּדָה הִצִּיעַ שֶׁכֻּלָּם יַחְזְרוּ הַבַּיְתָה וְהוּא יַחֲלִיף אֶת בִּנְיָמִין "פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת אָבִי", יָדַע יוֹסֵף כִּי חָזְרוּ הָאַחִים בִּתְשׁוּבָה גַּם בַּחֵלֶק שֶׁל גִּלּוּי הָרַחֲמִים כְּלַפֵּי הַזּוּלַת. בְּאוֹתוֹ רֶגַע הוּא נָתַן דְּרוֹר לְרִגְשׁוֹתָיו, הוּא יָכוֹל לְהִתְגַּלּוֹת לְאֶחָיו.

הֱוֵי אוֹמֵר שֶׁחֲזָרָה בִתְשׁוּבָה עַל חֵטְא, כּוֹלֶלֶת גַּם אֶת הַמְּנִיעִים הָרִגְשִׁיִּים שֶׁנִּכְלְלוּ בָהּ, וּכְדֵי לְתַקֵּן אֶת הַפְּגָם יֵשׁ לְבַצֵּעַ עֲבוֹדָה נַפְשִׁית: "נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה", לְתִקּוּן הַנֶּפֶשׁ לְאוֹר הַתְּשׁוּבָה.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן


דרגו את המאמר - ותעזרו לקידומו בגוגל:

ממוצע 5 (72 מדרגים)
הנקראים ביותר
הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

319לרכישה

מוצרים נוספים

המדריך המלא לחינוך ילדים - הרב זמיר כהן

בוסר המלאכים - ארגז כלים להורי המתבגר - הרב דן טיומקין

רזי התזונה - להתנקות, להבריא, לרזות בקלות

תיק מהודר עם ידית לטלית ותפילין

נטלה מהודרת "עיטורים"

ערכה מהודרת להבדלה

לכל המוצרים