חדשות בארץ

איזנקוט: הנסיגה האמריקנית מסוריה – "אירוע משמעותי אבל לא צריך להפריז בו"

בנאום שנשא בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק ז"ל, אמר הרמטכ"ל כי המאמץ העיקרי של צה"ל ב- 4 השנים האחרונות הוקדש לסיכול ניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה

איזנקוט, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)איזנקוט, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

הרמטכ״ל גדי איזנקוט, העומד לפרוש בקרוב מתפקידו, דיבר הבוקר (ראשון) בכנס השנתי שמתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה לזכרו של רב-אלוף (מיל׳) אמנון ליפקין-שחק ז״ל. הכנס נערך תחת תחת הכותרת "ארבע שנים לאסטרטגיית צה"ל", ואיזנקוט סיפק בדבריו מספר כותרות מעניינות.

בהתייחסו להחלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להסיג באופן מלא את כוחות הצבא האמריקניים מסוריה, אמר איזנקוט כי מדובר ב"אירוע משמעותי אבל לא צריך להפריז בו. במשך עשרות שנים אנחנו מתמודדים מול החזית הזו לבד. צה"ל פעל לאורך כל התקופה באופן עצמאי, כך היה גם בארבע השנים האחרונות – עם נוכחות אמריקנית ונוכחות רוסית. השהייה הרוסית בסוריה יצרה מצב חדש והייתה גורם משפיע באופן שבו הפעלנו את הכוח. האופן שבו נערכנו אפשר לנו לפעול למען האינטרסים הביטחוניים של ישראל". הרמטכ"ל ציין כי חש שברוסיה יש "הבנה לצרכים הביטחוניים של ישראל", וזו הובילה לבנייתו של המנגנון למניעת חיכוך לאחר הגעת הכוחות הרוסיים לסוריה.

איזנקוט ציין כי הפעילות הישראלית נגד ניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה שנועדו להשיג הגמוניה אזורית מטהראן, דרך עיראק, סוריה ולבנון, הייתה "המאמץ העיקרי של צה"ל בארבע השנים האחרונות". הוא הוסיף כי האיום נסתר מהעין של החברה הישראלית, אך הצבא השקיע בו משאבים מודיעיניים, אוויריים וחשאיים אדירים: "החזון האיראני היה לבנות כוח של כ- 100 אלף לוחמים, כמו גם יכולת משולבת יבשתית, ימית ומודיעינית וקו מוצבים ברמת הגולן. במשך שנתיים פעלנו באופן רציף מול היכולת הזאת וסיכלנו את מימושה. אך הרצון והחזון נותרו".

הרמטכ"ל הדגיש כי המאמץ האיראני להתבסס בסוריה נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם ארגון החיזבאללה. לדבריו, התוכנית של ארגון הטרור השיעי-לבנוני – בהכוונה ובסיוע פעילים של איראן – כללה שלושה מרכיבים, הראשון שבהם תכנון "מתקפה גדולה" על אזור הגליל במטרה לכבוש בו רצועת שטח. "לזה מצטרף מאמץ גדול לדייק את הטילים של חיזבאללה ובניית מאמץ משותף עם איראן לבנות חזית שנייה שבה כוח קודס האיראני וחיזבאללה פועלים יחד".

"לא קשה לדמיין מה היה קורה אילו בעתיד האירוע עם חיזבאללה היה מתחיל במאות לוחמי חיזבאללה שחודרים לישראל בתווך תת-קרקעי. זיהינו את זה ונערכנו לזה באופן חשאי". איזנקוט הוסיף כי "עד כה אותרו מרבית הצירים שחודרים לשטח ישראל, ואני מניח שבתקופה הקרובה נשלים את המשימה. פעלנו בהצלחה גם מול יכולת הדיוק שהארגון ניסה להשיג ומול נסיונות התבססות בחזית רמת הגולן".

בהתייחסו לניסיונות הבלתי פוסקים של הפלסטינים להוציא לפועל פיגועים בשטח ישראל, אמר הרמטכ"ל כי "מדי שנה נעצרים למעלה מ- 3000 מפגעים פוטנציאליים ונחסכים מאות פיגועים – מה שנתפס כהצלחה מודיעינית ומאפשר חיים לתושבים. החובה שלנו כצבא היא לספק תוצאות ולא תירוצים, אך צריך להבין שאין 100% סיכול".

איזנקוט דחה את הקריאות – שבאו בעקבות גל פיגועי הטרור הרצחניים ביהודה ושומרון – להפעיל יותר כוח ולהפריד צירי תנועה ליהודים ולפלסטינים. הוא טען כי מדובר בגישה מוטעית: "מהניסיון שלי ביו"ש כמג"ד, מח"ט ומפקד יו"ש אחרי חומת מגן, ראיתי את העמידה האיתנה של ההנהגה וההתיישבות כמקור עוצמה. הקריאות ללכת לפעולות מיידיות הן  טובות הצהרתית, אך לא משרתות את המשימה".

הרמטכ"ל התייחס לתחושת התסכול שחשים תושבי עוטף עזה אל מול החודשים הארוכים של הסלמה פלסטינית מרצועת עזה, שכללה הפגנות אלימות על הגדר וירי של עפיפונים ובקבוקי תבערה שחוללו נזקים כבדים לשדות היישובים: "אני מודע לפגיעה ולעובדה שאנחנו כצבא, בשמונה-תשעה החודשים האחרונים, לא הצלחנו לספק תחושת ביטחון טובה. אני חושב שסיפקנו ביטחון אל מול מציאות מאוד מורכבת. זה לא ביטחון מקסימלי. תחושת הביטחון נפגעה בדפוסים די פרימיטיביים שהפעיל האויב". הרמטכ"ל דחה את הטענות לפיהן הכנסת הכסף הקטארי לרצועה באישור ישראל מהווה מתן דמי חסות: "זה לא פרוטקשן, זה לתועלת האינטרסים המשותפים".

בנוגע לסוגיית החזרת גופותיהם של חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, מרצועת עזה והשבת האזרחים שנכנסו לרצועה ומוחזקים בה בידי החמאס, אמר איזנקוט כי הוא רואה "מחויבות עליונה של צה"ל" לממש יעדים אלו.

"בסוף 2018 הביטחון הלאומי של מדינת ישראל משופר מאוד", סיכם הרמטכ"ל, "יחד עם ההבנה שהנפיצות גבוהה בכל החזיתות. האתגר הגדול ביותר הוא להמשיך להרתיע מתוך עוצמה ויוזמה, באופן שמביא לידי ביטוי את עליונות צה"ל ומדינת ישראל, באופן בו תושבי ישראל יוכלו להמשיך לחיות את חייהם".

תגיות:איראןגדי איזנקוטחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה