הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: איך מתייחסים בכבוד להורים שרחוקים מהדת?

צעירים וצעירות רבים שמתקרבים ליהדות, מוצאים את עצמם מתקשים בקיום מצוות כיבוד הורים, ובהתנהלות נכונה בבית, שמתנהל שלא על פי ההלכה. אז איך מתייחסים בכבוד להורים שרחוקים מהדת?

  • ט"ו טבת התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כיבוד הורים זהו ערך עליון, אך משום שהוריו של האדם זמינים לו באופן יומיומי, הוא מאבד את ההבנה עד כמה חשובה המצווה לכבדם. בגמרא כתוב "שלושה שותפים באדם: הקדוש ברוך הוא, אביו ואמו". הרב זמיר כהן מסביר כי כאשר אב או אם מבקשים מהילד דבר מה, הרי זה כמו התגלות אלוקית. הקב"ה, אביו ואמו - הם באותה דרגת חשיבות כלפי הילד. מלבד כאשר ההורים מורים לבן לעשות דבר מה שלא כהלכה, אז, פוסקת הגמרא, יש לציית למצוות ה', כיוון שגם ההורים וגם הילד חייבים לכבדו.

כשאדם זוכה לכבד את ההורים, הוא נבנה מכך באופן אישי. הוא לומד מה פירוש הכרת הטוב, מה פירוש ענווה, ויתור. גם כשההורה הוא טיפוס קשה, ואף אם לא השקיע מאומה בילדים, ולעיתים זה ניסיון גדול מאוד.

עלינו לדעת שלעולם לא נצליח 'לתקן' את ההורים שלנו. לא רק כי אנו הילדים והם ההורים, אלא גם כי זה בלתי אפשרי לשנות את האחר. בקושי אדם יכול לשנות את עצמו אחרי עבודה ועמל של שנים רבות. לשנות את האחר זה לא מציאותי.

כשאתה לא מצליח להסתדר עם אדם זר, אתה מתנתק ממנו. לא אכפת לך ממנו והוא לא אכפת לו ממך. אבל כשמודבר בהורים שלנו, מהם אי אפשר להתנתק, וזה מעשה חמור מאוד שאינו מתקבל על הדעת – להתנתק מההורים.

אז מה עושים? איך מתמודדים עם מגוון קונפליקטים שמתעוררים בין מתבגרים שמתקרבים ליהדות לבין הורים שרחוקים כרגע?

לפניכם כמה טיפים:

1. לסלוח – גם ההורים הטובים ביותר עושים טעויות. עלינו לפתח את שריר החמלה ולזכור כי מותר להם לטעות, וכי גם הם בסך הכל בני אדם.

2. להתפלל – להתפלל לקב"ה שישפיע עלינו ועל ההורים חכמה ותבונה כדי שנוכל לחיות יחד באהבה ואחווה וללא כעס ולחץ.

3. להתייעץ – חשוב מאוד להתייעץ עם מישהו שמדריך אותך. הרב שאתה משתתף בשיעור התורה שלו, או יועצת, מורה או מדריכה. עדיף לפנות למישהו שמכיר אותך באופן אישי.

4. להבין את ההורה – צריך להבין שהאבא במקרים רבות לחוץ כי הוא עובד קשה, מתאמץ יומם ולילה להביא פרנסה הביתה, מתמודד עם בוס קשוח, או עם לקוחות מעצבנים, וכשהוא מגיע הביתה, במקום שהילד שלו יכבד אותו וישמע בקולו, הוא צריך להתחיל לריב אתו על כל דבר קטן. זה מתסכל. באותו אופן עם האמא, שעסוקה כל כך למען המשפחה, ולעיתים סופגת רק ביקורת מילדיה המתבגרים. לכן, חשוב מאוד לכבד אותם. כבוד פותר הרבה בעיות.

5. לכבד את ההורה – פשוט להתחיל, ולהמשיך בלי הפסקה, לכבד את אבא ואמא,

א. התייחס להוריך כאילו היו אנשים מכובדים מאד, גם אם אינם כאלה. הראה להם שאתה מכבד אותם, שחשובה לך דעתם, ושאתה משתדל כמיטב היכולת לציית להם.

ב. דבר אל הוריך בטון רך ונעים. הגמרא במסכת בבא מציעא (דף נח, ב) מלמדת אותנו שלצער מישהו בעזרת מילים, חמור יותר מאשר לצער אותו מבחינה כלכלית. חמור יותר לשלול ממישהו את השמחה והכבוד שלו, מאשר את כספו. לעולם לא היינו מרמים את אמא שלנו, אך לעיתים קרובות מדי יוצאות לנו מילים קשות כשאנו מדברים.

ג. כבד את הוריך בכך שתקרא להם תמיד 'אבא' או 'אמא'. לא מכובד לקרוא להם בשמותיהם הפרטיים. כן לא מכובד להפריע להם בשעת השינה, לשבת במקומם הקבוע – בבית, בבית הכנסת, או בכל מקום ציבורי אחר.

ד. הגש להוריך אוכל ומשקה בהבעת פנים נעימה. קבל את פניהם כאשר הם נכנסים הביתה, ולווה אותם לדלת כשהם בדרכם לצאת.

לסיום, חשוב לזכור כי אסור לנו לצפות לתוצאה מיידית. את ההורים יש לכבד בכל מחיר, גם אם לא נראה שיפור משמעותי בבית. וכן, זכרו כי תהליכים כאלו, לוקח להם זמן עד שהם מתהווים. כל אחד צריך לעשות את המוטל עליו, ולראות את התוצאה מתחילה אט אט להשתקף גם מהתנהגותו של זולתו.

הרב זמיר כהן בנושא מרכזי וחשוב – כיבוד הורים. לפעמים, דווקא כשמתחזקים בתורה, נוצרים לא מעט חיכוחים עם ההורים ויש חשש לעבור חלילה על הדיבר החשוב של כיבוד אב ואם. בסרטון הבא מסביר הרב איך מיישבים איתם סוגיות ושומרים על כבודם, מבלי לעבור על ההלכה:

 

תגיות:כיבוד הוריםהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה