עובדות שלא ידעתם

הידעתם שנורות ההלוגן מאירות באמצעות גז?

למה אנחנו פוחדים מהחושך? איך הדבורים מזמזמות? ואיזה דג משתמש בחכה כדי לטרוף? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם שמחלה של אישה השפיעה על צורת המשפט בעולם? לפני כ-130 שנה הציעה חברת תרופות כלשהי מוצר שימנע הדבקה ב"שפעת רוסית" בהצלחה של 100%, ואף הבטיחה פיצוי למי שיחלה למרות השימוש במוצר. אישה אחת חלתה לאחר השימוש, ותבעה את החברה, שלא רצתה לפצות אותה. היא זכתה, ומאז מרבית בתי המשפט בעולם מכירים בהתחייבות בפרסום – כמו בהתחייבות בחוזה.

2. הידעתם מדוע אנחנו פוחדים מהחושך? פחד נובע תמיד מדבר שאינו ידוע או מוכר לנו. בחושך, אדם מאבד את אחד החושים החשובים ביותר – הראיה. בלעדיו, כל מה שנמצא סביב האדם מצטייר כלא ידוע, ולכן אנשים רבים (ובעיקר ילדים) פוחדים מהחושך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. הידעתם שצמיג ללא חריצים אינו בטיחותי? ללא החריצים שקיימים בצמיגי הרכב, הגלגל היה חלק מידי, והיה עלול להחליק על הכביש. החריצים יוצרים אחיזה טובה יותר של הגלגל בכביש. לכן גם חשוב להחליף צמיג ישן שנשחק – הוא נעשה חלק מידי.

4. הידעתם איזו טעות הובילה לגילוי החיסון לכולירה? לואי פסטר ניסה לפתח חיסון לכולירה, וכחלק מן הניסיון הזריק חיידקי כולרה אלימים לעופות. העוזר שלו טעה, והזריק חיידקים מתרבית ישנה. פסטר בקש ממנו להזריק שוב את התרבית הישנה – אך העופות שקבלו תחילה את התרבית הישנה – לא חלו ולא מתו מהחיידקים האלימים. כך גילה פסטר שחיידקים מוחלשים יכולים לשמש כחיסון.

5. הידעתם שדבורים לא מזמזמות? רעש הזמזום ששומעים מדבורים, זבובים וכדומה נובע לא מקול שהם מוציאים – אלא מן התנועה המהירה של הכנפיים שלהם.

6. הידעתם שנורות ההלוגן מאירות באמצעות גז? נורות ההלוגן מבוססות על חימום של גז היוד הנמצא בתוכן. כאשר הטמפרטורה של הגז עולה – הוא מתחיל להפיץ אור חזק מאד. מסיבה זו, נורות הלוגן משמשות לזרקורים גדולים, לפנסי מכוניות ולגופי תאורה אחרים הדורשים תאורה חזקה.

7. הידעתם איזה דג טורף באמצעות חכה? דג החכאי משיג את טרפו באופן דומה מאד לדיג באמצעות חכה: מעל פיו ישנה מעין אנטנה, אשר מזכירה חכה שבקצה תולעת. החכאי מניע את ה"אנטנה", ומפתה דגים אחרים לאכול אותה – וכך לוכד אותם.

תגיות:עובדות שלא ידעתםחושךדבורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה