חדשות כלכלה

לקראת כניסתו לתוקף של החוק לצמצום השימוש במזומן: מסע הסברה של רשות המסים

החוק החדש, שאושר בכנסת בחודש מרץ, נועד לצמצם את ההון השחור ולסייע במאבק בפעילות פלילית, לרבות פשיעה חמורה, העלמות מס, הלבנת הון ומימון טרור

תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

רשות המסים השיקה מסע הסברה נרחב הנושא את הסיסמה "עברתם על חוק המזומן – שילמתם ביוקר". הקמפיין נועד להציג בפני הציבור את החוק לצמצום השימוש במזומן, שייכנס לתוקף ב- 1 בינואר 2019.

מטרתו של החוק, שעבר בחודש מרץ בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, הינה לצמצם את ההון השחור ולסייע במאבק בפעילות פלילית – כולל פשיעה חמורה, העלמות מס, הלבנת הון ומימון טרור.

ראשיתו של החוק בעבודתה של ועדה שמינתה הממשלה ב- 2014 "לבחינת צמצום השימוש במזומן במשק הישראלי". הוועדה, בראשה עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, הראל לוקר, הגישה את מסקנותיה ביולי 2014. דוח הוועדה קבע כי כחמישית מהפעילות הכלכלית בארץ מבוצעת ב"שחור". הוועדה סברה כי בשל האנונימיות של התשלומים במזומן, ואי היכולת להתחקות אחר זהות משתמשיו, השימוש בו מאפשר להעלים מס, להלבין הון ואף לממן פעילות טרור. ועדת לוקר המליצה על מתווה, לפיו השימוש במזומן ובאמצעי תשלום מבוססי נייר אחרים יצומצם באופן הדרגתי, ובמקביל יקודם ויוגדל השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים.

החוק שאושר בכנסת כולל, בין היתר, הגבלות על השימוש במזומן ובשיקים. הגבלות אלו חלות על עוסק, אדם פרטי שאינו עוסק, תייר, וגם על רואי חשבון ועורכי דין הנותנים "שירות עסקי" ללקוח. בחוק נקבע לראשונה כי שני הצדדים לעסקת מזומן – הן העוסק והן האזרח שקיבל את השירות או קנה נכס – נושאים באחריות לציית להוראות החוק בעת ביצועה.

מסעיפיו השונים של החוק עולה כי בעסקאות עם עוסק עד לסכום של 11,000 שקלים לא תחול כל הגבלה על השימוש במזומן. בעסקאות עם עוסק שסכומן מעל 11,000 שקלים, ניתן יהיה לשלם במזומן רק 10% ממחיר העסקה או 11,000 שקלים – הסכום הנמוך מבין השניים. בעסקאות המבוצעות בין אנשים פרטיים נקבע רף גבוה בהרבה: עד 50,000 שקלים ניתן יהיה לשלם את מלוא המחיר במזומן. בעסקה שגובהה מעל 50,000 שקלים ניתן יהיה לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 50,000 שקלים, לפי הנמוך ביניהם. בנוסף, מתחילת 2019 אסור יהיה לתת שיק פתוח למי שמוגדר כעוסק. למי שאינם מוגדרים כעוסקים אסור יהיה לקבל או לתת שיק פתוח החל מסכום של 5,000 שקלים.

על מפרי החוק יוטל עיצום כספי או קנס מנהלי, שגובהם משתנה בהתאם לסיווגם של המפרים ובהתאם לסכום ההפרה. לאזרחים ניתנה אורכת הסתגלות למציאות החדשה, ובתשעת החודשים הראשונים של 2019 לא יוטלו עיצומים כספיים או קנסות מנהליים על הפרות של החוק, אלא אם המפר קיבל התראה בכתב על ההפרה וביצע אותה שוב.

​ההגבלות על השימוש במזומן לא יחולו בין קרובי משפחה, אלא אם כן מדובר בתשלום עבור שכר עבודה. לצורך החוק נקבעה הגדרה מורחבת של קרוב משפחה: בן זוג, הורה, ילדים, אחים וילדיהם, נכדים, בני זוגם של כל אחד מאלה, וכן כל אדם אחר הסמוך על שולחנו של האדם השותף לעסקת המזומן.

ומה בנוגע לגמ"חי הכספים, המבוססים לרוב על פעילות של מזומן? בחוק נקבע כי ההגבלות על שימוש במזומן למי שנותן כספים לגמ"ח או מקבל כספים ממנו – יידחו בשנתיים, או עד לתחולתו של חוק שיסדיר את פעילות הגמ"חים, לפי המוקדם מביניהם.

תגיות:מזומןעוסק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה