עשרה בטבת

נחשבת כשירת המלאכים: 5 עובדות על חשיבות התפילה ביום צום

המבי"ט, מגדולי הפוסקים במאה ה-16, מציין 5 נקודות לכך שהתפילה ביום התענית מועילה הרבה

  • ט' טבת התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבי משה מטראני, מגדולי הפוסקים במאה ה-16, כותב בספרו "בית אלוקים" דברים נשגבים ומעוררים אודות מעלתה של התפילה בשעת הצום.

"התפילה בתענית היא מועילה הרבה", פותח המבי"ט את דבריו, ומפרט מספר סיבות המבארות מדוע התפילה גדולה במיוחד ביום צום דווקא.

1. תפילה קודם אכילה גדולה ביותר - "גם כי תהיה תפילה קודם אכילה, כי כל תפילת שחרית הוא בתענית, ונאמר במסכת ברכות שאסור לו לאדם לאכול קודם שיתפלל".

2. כאשר אדם נכנע לפני ה', דבריו נשמעים – "נראה כי מעת הכנעת לבו של אדם לפני ה' יתברך וקבלת תעניתו, דבריו נשמעים", מסביר המבי"ט.

3. נחשב כאילו מקריב את עצמו לעבודת ה' – המבי"ט מסביר כי בעת התענית, נחשב האדם כאילו הוא מקריב את חלבו ודמו על גבי המזבח. "בהיות חלבו ודמו מתמעט בתענית ההוא, מורה לקרבן שנזרק חלבו ודמו על גבי המזבח והוא עומד ומתפלל, באופן שנחשב יותר מהקרבן שהוא כאלו מקריב קצת עצמו לעבודת ה'".

4. תפילה בעת התענית נאמרת בכוונה רבה יותר – המבי"ט מציין 2 סיבות לכך שהתפילה בעת התענית נאמרת בכוונה רבה יותר. הסיבה האחת – "בהיות לבו פנוי ומחשבתו נכוונה מצד היות גופו ריקן ונקי מלאכול ולשתות המטרידים מחשבתו וכוונתו". הסיבה השניה היא "מצד התעוררות לבו בתשובה בהיותו מתענה וחושב בליבו כי אין חפץ לה' בעינוי וצער גוף האדם... אלא עינוי הגוף הוא כדי שיתן אל לבו שחטא וישוב בתשובה שלימה לפני ה' יתברך בדברים שבינו לבין הבריות בעניין הממון, כי על פת לחם יפשע גבר, וביום התענית יאמר בלבו על מה אני חומס וגוזל, כמו שאני מתענה היום כן אוכל להסתפק בארוחת ירק ברוב הימים, וכן בעבירות שבינו לבין המקום, בין אותם שהם עבירות גופניות, בין אותם שהם עבירות נפשיות. יתן אל לבו לשוב בתשובה שלימה מהם בהתענותו והצטער גופו ונפשו שחטא בהם".

5. המתענה דומה למלאך, ותפילתו נחשבת לשירת המלאכים – "המתענה דומה ביום תעניתו למלאכים העליונים, אשר תפילתם ושבחם מרוצה ונבחר לפניו יתברך, ואופן היותו דומה למלאכים ביום התענית הוא, כי הוא שווה עימהם אז, ביום התענית האדם שלם ודומה יותר למלאכים ולכך תפילתו קרובה להיות מקובלת".

עוד מוסיף המבי"ט וכותב: "וממעלת התענית בהיות תענית צבור, שמצטרף עינוי הצדיקים עם עינוי הרשעים ותפילתם מקובלת. וכמו שאמר (כריתות ו') 'אמר רב חנא בר ביזנא אר"ש חסידא: 'כל תענית שאין בה מפושעי ישראל אינה תענית, שהרי חלבונה ריחה רע ומנאה הכתוב עם סממני הקטורת". כלומר: "כל תענית צבור, אפילו שיהיה ביניהם פושע ורשע הוא מקובל כמו הקטורת שיש בעירובו חלבונה שריחה רע - ועם כל זה מקובל ומרוצה לפני האל יתברך".

תגיות:עשרה בטבתמלאכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה