עובדות שלא ידעתם

הידעתם מדוע נושרים עלי העצים בחורף?

היכן קיים שובר גלים טבעי? ממה מייצרים זכוכית? ומדוע מודדים מהירות של אוניות בקשרים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם שמהירות נסיעתן של אוניות נמדדה בעבר באמצעות חבלים? בעבר, כדי למדוד את המהירות שבה נוסעת האוניה, היו הספנים משחררים למים חבל ובו קשרים במרחקים קבועים. לאחר פרק זמן מסוים היו בודקים כמה קשרים השתחררו באותו פרק זמן. לכן עד היום מהירותן של ספינות נמדדת ב"קשר ימי" – מהירות ששווה בערך ל-1.852 קמ"ש, או 1 מיל ימי בשעה.

2. הידעתם מהם ההבדלים בין הסולמות המשמשים למדידת חום? סולם מעלות צלזיוס, המוכר ביותר, מתייחס לנקודת הקפיאה והרתיחה של מים – נקודת הקפיאה היא 0 מעלות, ואילו נקודת הרתיחה היא 100 מעלות. ישנם גם סולמות אחרים – כמו סולם פרנהייט, אשר מתייחס לנקודת ההיתוך של מי מלח, או סולם קלווין אשר מתחיל מן ה-0 המוחלט, הטמפרטורה הנמוכה ביותר שחומר יכול להגיע אליה (מינוס 273 מעלות בסולם צלזיוס).

3. הידעתם מיהו התוכי החכם ביותר? תוכי ג'אקו נחשב לאחת הציפורים החכמות ביותר, והוא גם החקיין הטוב ביותר מבין כל סוגי התוכים.

4. הידעתם שזכוכית עשויה מחול? כאשר מערבבים חול, סיד וסודה, ומחממים אותם לטמפרטורה של 1000 מעלות – נוצרת זכוכית. היום תהליך הייצור של הזכוכית משופר, והיא מיוצרת מצורן דו חמצני – חומר שנמצא בחול – אשר מותך בחום גבוה ומעורבב עם פחמת נתרן.

5. הידעתם שתפוח פשוט הוא המקור לתיאוריות פיזיקאליות רבות? כשהיה אייזיק ניוטון בן 23, הוא צפה בתפוח נושר מן העץ. המראה גרם לו להרהר בסיבה לנפילת התפוח, מה שהוביל לגילוי של כוח המשיכה ומאוחר יותר של חוקי הכבידה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. הידעתם היכן קיים שובר גלים טבעי? שוברי גלים נבנים לעיתים בחופים, על מנת למנוע מגלים גבוהים להציף את החוף. בפוארטו ריקו, בחוף וגה באג'ה, ישנו שובר גלים טבעי – שורת סלעים גבוהה הממוקמת בסמוך לחוף, ומגנה עליו מגלי האוקיינוס.

7. הידעתם מדוע נושרים עלי העצים בחורף? בחורף, העצים הנשירים מתקשים להזרים מזון אל הענפים ומהם אל העלים. כאשר העלים אינם מקבלים מזון – הם נחלשים, ומתנתקים מהעץ.

תגיות:עובדות שלא ידעתםנשירהעלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה