הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: מתקרבים ליהדות? קבלו 4 טיפים להתחלה מתוקה

מתקרבים ליהדות? קבלו 4 טיפים שיקלו עליכם את הדרך: הקיפו את עצמכם בתורה, קיימו שיחה אישית יומיומית עם בורא עולם, אל תעצרו באמצע הדרך, והיו קשובים לאינטואיציות שלכם

  • ד' טבת התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב דן טיומקין, מרבני ארגון 'מענה' המסייע לחוזרים בתשובה, נשאל כיצד מתחילים לחזור בתשובה.

לפני שענה את תשובתו, התייחס הרב טיומקין למספר תשובות אפשריות, ומציין: אין דרך אחת נכונה. כל הדרכים להתקרב טובות.

יש אומרים שהצעדים הראשונים בתחילת ההתחזקות חייבים להיות: תורה, תורה ועוד תורה – "רק דרך התורה אפשר להכיר את הקדוש ברוך הוא ולבנות סולם עבודה לא מדומיין, ולכן צריך לשמוע שיעורי תורה, ללמוד ספרים, כי זה מה שבאמת הכי חשוב, 'ותלמוד תורה כנגד כולם'", מסביר הרב טיומקין את אחת התשובות האפשריות.

יש אומרים שהעיקר זה ללא ספק תפילה – "בתפילה אתה עומד מול המלך, וזו תחושת דביקות שבלעדיה כל הקשר עם הקדוש ברוך הוא הוא טכני", מסביר הרב טיומקין. "חייבים תפילה, ולא משנה אם זו תפילת שמונה עשרה או התבודדות ושיחה עם השם בשפה שלך, אבל התפילה היא ללא ספק הצעדים הראשונים שנחוצים למי שחפץ להתקרב לקדוש ברוך הוא".

יש אומרים, שהעיקר זה להקיף את עצמך באוירה תורנית – "כאשר אתה לבד, הכל קשה, הנסיונות עצומים", מסביר הרב טיומקין. "ולכן, מה שהכי חשוב זה למצוא מסגרת תומכת, חברים בראש שלך, שמתחזקים, ואז 'איש את רעהו יעזורו', וכח האווירה והחברה הוא עצום, והוא שעוזר באמת לצלוח את הקשיים שבתחילת הדרך".

יש אומרים, שהעיקר זה השבת. כזאת מצוה מתוקה – "כזאת מתנה טובה. יום של קדושה, של עונג", קורא הרב טיומקין. "ואם תצליח להתארח אצל משפחות או במקומות שבהם תטעם את טעם השבת - זה מה שייתן את הכח, הרוחני והפיזי, לצעוד ולחפש את הדרך פנימה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

יש אומרים, שהעיקר זה הכשרות – "כל עוד אתה אוכל אוכל מפוקפק, זה עושה טמטום שלא נותן לכל הקדושה להיכנס ללב. ברגע שאתה מתחיל להתנתק, להימנע, לפתח מודעות לנושא תולעים וחרקים (שכל כך מצויים בירקות העלים, בגויאבה ובתאנים, בתותים ובכרובית) מיד מתחילים להמריא", מסביר הרב טיומקין את הגישה הטוענת ששמירה על הכשרות זו ההתחלה להתקרבות נכונה ליהדות.

"אלה חלק מהתשובות ששמעתי. אני בטוח שכולן נכונות, אבל אני חושב שאף תשובה איננה מלאה. עצם העובדה שיש כל כך הרבה תשובות, מעידה על כך שיש הרבה שערים לקדושה, וקשה להגדיר בזה כללים קבועים. לכל אחד יש כוחות נפש משלו, ודרך משלו להיכנס פנימה", ממשיך הרב טיומקין להסביר.

"מכנה משותף אחד יש בין כל הדרכים וכל האפשרויות: בכולן יש סיכון של חוסר איזון. ולכן, כדאי להיות מודעים לכך, שלמרות רוב שכלנו ורוב פיקחותנו, בתחילת הדרך חסר לנו פז"מ או נסיון, וזה חסרון מהותי, ולכן למרות שאנו בדרך כלל די בטוחים שמצאנו את הדרך המושלמת בתוך עולם התשובה, זה לא תמיד לגמרי מדויק, כיון שעדיין אין לנו כלים, חסר לנו נסיון ופרקטיקה בעולם התשובה.

הרב טיומקין מסכם את העקרונות הראשונים בתשובה:

1. להקיף את עצמנו בתורה וליצור חיבור אמיתי ללימוד התורה. אין אדם לומד תורה אלא ממי שליבו חפץ. צריך לעשות כל מאמץ למצוא רב, שיעור, מסגרת, שיתנו לי כלים שמתאימים לי, כדי שאוכל לעשות את המסע האמיץ הזה.

2. לא לוותר על עצמי בדרך, ולקיים שיחה אישית, אפילו יומיומית, עם הקב"ה, שיעזור לי למצוא את דרכי האישית אליו.

3. לא להפסיק לחפש את דרך האמת. כדאי תמיד להישאר 'בעלי שאלה' ולא 'בעלי תשובה'. לא להתקבע, לא להיחסם.

4. במקביל, להיות קשוב לאינטואיציות. יש הרבה אינטואיציות שהן אמת, והן הכנפיים שלנו להמריא ולמצוא את הקשר האישי שלנו עם בורא העולם, ואותן אסור לקצץ!

תגיות:הדרכה למתחזקיםיהדותהתחזקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה