הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק והפעם: איך מתמודדים עם החברה שמלגלגת?

הרב זמיר כהן מתייחס לשאלות שנשאל על ידי בחור מתחזק: איך להתמודד עם מפריעים להתחזקות? האם אפשר ללמוד גמרא לפני שיודעים מקרא? האם להתקדם מהר או לאט? ומה עושים עם חברה שמלגלגת?

  • כ"ו כסלו התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"אדם שמגיע מבית מסורתי ורצה להתחיל להתחזק. איך לעשות את זה?", נשאל הרב זמיר כהן באחד משיעוריו השבועיים בבית הכנסת הגדול ברמת אביב ג'. השואל הוסיף ופירט את השאלה: "אני שומע שיעור תורה, ומתחזק רוחנית, ואחר כך פונה לדברים אחרים – למשל פייסבוק ועוד, והדברים האלה מקשים ברמה רוחנית.

עוד הוסיף לשאול: "החברים לא בקטע של דת, וזה מקשה, ואתה מרגיש שונה. עוד שאלה: אומרים לי להתחזק 'לאט לאט' ולא ללכת יותר מדי מהר. אז איך צריך לפנות להתחזקות? מה הצעדים? כמו כן, האם אני יכול ללמוד גמרא? הבנתי שעד שאדם לא יודע מקרא ומשנה, שלא ילמד גמרא".

צפו בשאלות ובתשובותיו המאירות של הרב זמיר כהן:

 
הרב זמיר השיב על השאלה את הדברים הבאים: "יש את הפסוק 'סור מרע ועשה טוב'. צריך תמיד ללכת עם השילוב של שני הדברים האלו.

"כבר הרמח"ל בספרו 'דרך ה'' אמר שאנחנו נשמה רוחנית בתוך גוף גשמי בסביבה גשמית, ונמצאת המלחמה פנים ואחור. המלחמה ביצרים היא אכן מאוד לא פשוטה. אדם שמגרה את עצמו, למשל על ידי פייסבוק וכדומה – הרבה יותר קשה לו להתחזק.

"כשיש את הסור מרע. כל אחד יודע שיש דברים שגורמים לו לגירויים מיותרים. אז קודם כל למנוע את עצמו ממה שמוריד אותו רוחנית, למעט עם זה – ולהוריד את הסור מרע.

"ה'עשה טוב' מחולק ל-2", ממשיך הרב זמיר בדבריו. "הדבר הראשון זה לימוד תורה יום יומי. הדבר היחיד שאפשר לקרוא לו 'חומר משמר' של הרוחניות שבאדם זה לימוד תורה יום יומי.

"שיעור חי יותר טוב משיעור תורה דרך האינטרנט או דיסקים וכדומה, אך כיוון שאי אפשר להיות כל היום בשיעור תורה, אז לנצל את הזמנים הפנויים יותר כמו נסיעות, שעות פנויות בעבודה וכו' - כל רגע פנוי לנצל אותו לתורה על ידי שמיעת דיסקים, עיון בספר אהוב וכו'.

"ולפחות פעם ביום לקבוע עיתים לתורה", חוזר הרב זמיר על אחד הדברים החשובים ביותר בהתחזקות הרוחנית. "כך גם יש לך רב. העניין של 'עשה לך רב' הוא מרכיב מאוד יסודי ומאוד חשוב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הרב זמיר ממשיך ועונה על השאלות הנוספות שנשאל: "כשיש לך רב, הדבר עוזר מאוד לנקודה נוספת: באיזה קצב להתקדם. רב שמכיר אותך יכול לתת לך עצות איך להתקדם בצורה מאוזנת, מה לעשות, מה לא לעשות. הרב מכיר אותך אישית ותוכל להתייעץ איתו בנוגע לקצב ההתקדמות הרוחנית.

הרב זמיר מסכם את דבריו: "החלק הראשון ב'עשה טוב' הוא האזנה כמה שיותר לדברי תורה ושיעור חי מדי יום, עדיף מאוד עם רב קבוע שמכיר אותך אישית.

החלק השני שיש ב'עשה טוב' חוץ מלימוד התורה, זה ההתחזקות במצוות מעשיות, וזה חייב להיות בהדרגה. בבת אחת זה לא נכון. אדם שיחליט בבת אחת ללכת להתפלל 3 תפילות במניין, יהיה לו מאוד קשה והוא חלילה עלול להישבר. אדם כזה ייקח לעצמו, למשל, את מצוות תפילין, ויחליט: "כל בוקר לפני שאני אוכל אני מניח תפילין במשך 10 דקות, קורא קריאת שמע. וזהו. לאט לאט.

"אפשר להמשיל את זה לתינוק", אומר הרב זמיר. "תינוק צריך מטרנה. אם תיתן לו בשר – חנקת אותו. תן לו מטרנה, אחר כך הוא יגדל ויוכל לאכול בשר.

כך אפשר להמשיך עם המצוות הקלות: "למשל, לברך על  כל דבר שהוא אוכל – זה לא קשה, אז אתה מברך. כך להתחיל עם הדברים הקלים."מה קורה עם שבת?", שואל הרב זמיר ומשיב:  "יש דברים שקל יותר לעשות אותם: קידוש, הבדלה, סעודות שבת, הדלקת נרות בערב שבת – יש דברים שקל לעשות.

"מה קורה עם נסיעות, ועם להדליק אורות?", ממשיך הרב זמיר להדגים. "אז יש אדם שאומר: אני עם נסיעות קשה לי להפסיק עכשיו. אז אני מפסיק עם הדלקת אורות בבית. יותר אני לא מדליק ומכבה בשבת. משאיר את האור בסלון ובישרותים דלוק כל השבת, ובחדר השינה חשוך. וזהו. בשבת הוא לא נוגע באור. או קונה שעון שבת, אבל הוא עדין נוסע. השאיפה שלו הוא להגיע למצב של לא ליסוע. יש אדם הפוך: קל לו יותר לא לנסוע, וקשה לו עם האורות. אז שיתחיל בהימנעות מנסיעה.

"מישהי אמרה שהיא מוכנה לקבל על עצמה שמירת שבת מלאה, אבל יש לה בעיה עם מוזיקה. היא לא מסוגלת בלי מוזיקה", מספר הרב זמיר. "אמרתי לה: 'יש לך בבית אוזניות של MP3? תדליקי לפני שבת שהמוזיקה תפעל עד מוצאי שבת. אמנם זה לא נכון לקחת אוזניות בשבת ולשים על האוזניים, אבל לפחות להתחיל מזה, ואחר כך להתקדם לשמירת שבת מלאה. הכלל תמיד: לשאוף להגיע לשלמות, אבל ללכת בהדרגה. לא ללכת בגישה של 'או הכל או כלום'. הגישה של 'או הכל או כלום' היא לא גישה נכונה".

הרב זמיר פונה לשאלה הבאה: איך יודעים כמה להתחזק, ובאיזה קצב? "אם יש לך רב – אתה מסודר", קורא הרב זמיר. "הוא מדריך אותך. אם אין לך רב – זה הכלל: לעלות מדרגה, לשמוח בטוב שאתה עושה, להרגיש שאתה יציב לחלוטין, ואז לעלות מדרגה נוספת. אבל לא לעלות מדי הרבה מדרגות, כי יש סכנה גדולה וחשש נפילה.

הרב זמיר מתייחס לנושא לימוד הגמרא. "בקשר לגמרא – זה לא נכון לומר שמי שלא בקיא במקרא ובמשנה. על קבלה כתוב שמי שלא מילא כרסו בש"ס ובפוסקים שלא ייכנס לתורת הקבלה.

"רק לבחורים צעירים אני תמיד ממליץ. בחור צעיר שרוצה לתת לעצמו מתנה גדולה לפני החתונה – שייקח לעצמו פרק זמן להיכנס לישיבה. להיכנס לישיבה, ללמוד איך לומדים גמרא, עבודת המידות. כמו שאנשים הולכים לקורסים בחיים, משקיעים כמה חודשים – ויוצאים לחיים עם מקצוע. גם בישיבה שווה להשקיע קורס קצר של תורה, וכך יוצאים לחיים עם יכולות אמיתיות.

"מה עושים מבחינה חברתית?", עונה הרב זמיר לשאלה האחרונה. "זו טעות שבחור שמתחזק, מתחיל לנסות להפיץ את האור, כי מי שלא חווה את מה שהוא חווה, יכול לראות אותו תלוש מהמציאות. צריך לדעת את האיזון מה לומר ומה לא לומר. תמיד צריך לזכור את האיזון: קודם תבנה את עצמך, ואחר כך את החברים לקרב, וגם לא חייבים לקרב אחרים – אתה יכול להתרכז בלבנות את עצמך.

"כשאתה מרגיש שהחברה מלגלגת, תזכור שכל מי שמתחזק עובר 3 שלבי מבחינה חברתית: שלב ראשון – שלב הדיבורים, כולם מדברים 'מה קרה לו' וכו'. השלב השני הוא שלב ההשלמה – כי כמה ידברו?! בסוף ישלימו עם זה, והשלב השלישי הוא שלב הערכה ואפילו הערצה. "בשלב זה, כל אלה שדיברו עליך בעבר - באים להתייעץ איתך, ואתה הופך להיות רבם של כל בני הגולה", מסיים הרב זמיר כהן את דבריו בחיוך.   

תגיות:התחזקותגמראהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה