חדשות יהדות

"עם ישראל חי": טקס הדלקת נר ראשון של חנוכה בשער ברנדבורג בברלין

בטקס המרגש שנערך אמש בברלין, השתתף לראשונה נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר. רבה הראשי של הקהילה היהודית בברלין, הרב יהודה טייכטל, הדליק את חנוכיית הענק כשלצידו הנשיא הגרמני

הרב טייכטל ושטיינמאייר, אמש בשער ברנדבורג (צילום: רפאל ארליך)הרב טייכטל ושטיינמאייר, אמש בשער ברנדבורג (צילום: רפאל ארליך)
אא

בשער ברנדבורג שבברלין נערך אמש (ראשון) טקס הדלקת נר ראשון של חנוכה. בטקס המרגש השתתף לראשונה נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, שנענה להזמנתו של הרב יהודה טייכטל, רבה של הקהילה היהודית בברלין.

אלפי יהודים הגיעו למרגלות שער הניצחון כדי ליטול חלק בטקס שאורגן על ידי הרב טייכטל ושליח חב"ד, הרב שמואל סגל. אליהם הצטרפו כתבים וצלמים של כלי התקשורת המקומית והעולמית, שהמשמעות הסמלית וההיסטורית הטמונה בהשתתפותו של נשיא גרמניה במעמד לא נעלמה מהם. חלקם אף העבירו קטעים מהטקס בשידור ישיר.

לצורך הדלקתה של חנוכיית הענק, שהוצבה ביום שישי האחרון בשער המפורסם, עלו הרב טייכטל והנשיא הגרמני, באמצעות מנוף, למרומי החנוכייה. את ההדלקה ליווה הקהל הגדול בשירי "מעוז צור" ו"הנרות הללו".

בחודש שעבר צוינו שמונים שנה לפרעות ליל הבדולח – הלילה שבין ה- 9 ל- 10 בנובמבר 1938, במהלכו ערכו הנאצים פוגרום רחב היקף ביהודים בכל רחבי הרייך השלישי. הם העלו באש בתי מגורים, בתי עסק ומוסדות ציבור יהודיים, אך הקדישו תשומת לב מיוחדת לשריפתם של בתי כנסת. הרב טייכטל התייחס בנאומו לסמליות העצומה של הטקס דווקא בעיתוי היסטורי זה, ודווקא בשער ברנדבורג – המקום בו הצורר הנאצי נהג לנאום את נאומי השטנה שלו נגד העם היהודי: "כשנשיא גרמניה משתתף בהדלקת נר החנוכה במקום הזה, עם כל הסמליות שלו, ועוד שמונים שנה אחרי ליל הבדולח – זה הניצחון וההוכחה של עם ישראל חי, זה התממשות התחזית של הרבי מליובאוויטש, המשלח שלנו, לחיזוק העם היהודי. זה נותן חיזוק להמשך החיים היהודיים, כאן בגרמניה". 

שטיינמאייר הודה בדבריו לרב טייכטל על "ההדלקה המיוחדת הזו, שמחזקת את הקהילה היהודית". הנשיא הגרמני ניצל את ההזדמנות כדי לגנות בחריפות את האנטישמיות, והוסיף: "כמו שהיה לעם היהודי נס בימים ההם, כך גם היום יש נס גדול בתחיית החיים היהודים בגרמניה".

(צילום: רפאל ארליך)(צילום: רפאל ארליך)

תגיות:גרמניהשער ברנדנבורגברלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה