חדשות בארץ

נתניהו למילוש זמאן: "בשנה הבאה – בשגרירות צ’כיה בירושלים"

ראש הממשלה ונשיא צ'כיה חנכו את "הבית הצ'כי" בירושלים - שלב ביניים בדרך להעברתה של שגרירות צ'כיה מתל אביב לירושלים

זמאן ונתניהו בפתיחת "הבית הצ’כי", אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)זמאן ונתניהו בפתיחת "הבית הצ’כי", אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'כיה מילוש זמאן חנכו אתמול (שלישי) את "הבית הצ'כי" בירושלים. הטקס היווה שיא נוסף של הביקור הנשיאותי, שהחל ביום ראשון, במהלכו חזר זמאן על הבטחתו לעשות כל שביכולתו כדי להעביר את שגרירות ארצו לירושלים.

זמאן בן ה- 74 – נשיאה השלישי של צ'כיה – נחשב לאחד מידידיה ותומכיה הנלהבים של ישראל בזירה האירופית. פתיחתו של "הבית הצ'כי" – שישמש כמוקד תרבותי וכלכלי ויאגד בתוכו נציגים של הממשלה הצ'כית – מהווה שלב ביניים בדרך להעברתה של שגרירות צ'כיה מתל אביב לירושלים.

יש לציין, כי הסמכות להעברת השגרירות אינה נתונה בידי זמאן אלא כפופה להחלטתה של ממשלת צ'כיה. ראש הממשלה אנדריי באביש הבהיר בחודש אפריל כי ארצו לא תחרוג ממדיניותו של האיחוד האירופי, הקובעת כי סוגיית ירושלים צריכה להיפתר במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. עם זאת, לפני כחודשיים חל שינוי בעמדתו: הוא צירף את שמו להצהרה משותפת עליה חתמו זמאן, יו"ר הפרלמנט ושרי החוץ וההגנה של צ'כיה, לפיה פתיחת "הבית הצ'כי" תהיה "הצעד הראשון בתוכנית להעברת השגרירות הצ'כית לירושלים".

במהלך ביקורם ב"בית הצ'כי", סיירו נתניהו וזמאן בתערוכה "מסריק וארץ ישראל", שמציגה את ביקורו של נשיא צ'כיה הראשון, תומאש ג' מסריק, בארץ ישראל.

בדבריו בטקס אמר ראש הממשלה לזמאן: "אתה אתגרת אותי אתמול, ובצדק. אמרתי שהרפובליקה הצ'כית היא ידידתה הטובה ביותר של ישראל באירופה. שאלת אותי מדוע רק באירופה. אז אני מתקן את עצמי, לישראל אין ידידה טובה יותר מהרפובליקה הצ'כית בחצי הזה של כדור הארץ, התחרות צמודה בין שני חצאי כדור הארץ".

נתניהו הוסיף: "יש לנו הערכה רבה לעם האמריקאי, והיא דומה לידידות שיש לנו עם העם הצ'כי ועם מילוש זמאן, שלדעתי אין שני לו בידידותו לישראל". הוא ציין, כי היחסים בין ישראל וצ'כיה אינם מבוססים אך ורק על אינטרסים משותפים: "יש לנו עם צ'כיה, כמו עם אמריקה, משהו נוסף. יש לנו ערכים משותפים, כפי שאתה היטבת להביע. אמרת אתמול בנאומך המופלא בכנסת, שבגידה בישראל היא בגידה בעצמכם. אמרת קודם 'אני יהודי'. אלה לא מלים שבאות מהראש או מחישובים, הן באות מעומק הלב. איש באירופה אינו מבין בצורה כל כך ברורה ומיידית את מצבה של ישראל והאתגרים של ישראל – דמוקרטיה קטנה ומאוימת המתמודדת באומץ עם האתגר של סביבה לא דמוקרטית. וזה בלשון המעטה. אתה מבין זאת. אבל אתה לא רק מבין זאת, אתה אומר את מה שבראשך ומה שעל לבך ואתה אומר את האמת. ואני מבקש להצדיע לך על כך שוב".

ראש הממשלה העלה על נס את תמיכתה של צ'כיה בהקמתה של מדינת ישראל: "לא נשכח לעולם איך תמכתם בנו בהקמת מדינתנו בהצבעה באו"ם יחד עם 33 מדינות. אבל אז המשכתם במעשים, לא רק במילים. סיפקתם לנו את הנשק הנדרש להישרדותנו כשלא היה לנו נשק".

"אנו מוקירים עמוקות את ידידותכם", סיכם נתניהו. "עכשיו אנחנו בסוף נובמבר. ולכן אני מציע – בשנה הבאה בשגרירות צ'כיה בירושלים ובשנה הבאה בפראג. אין עוד ידידות כזאת על פני כדור הארץ. תודה לך, מילוש".

תגיות:ירושליםצ'כיהמילוש זמאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה