חדשות בארץ

נתניהו ימריא בקרוב לצ'אד ויכריז על חידוש היחסים

ראש הממשלה נועד הבוקר פעם נוספת עם נשיא צ'אד, אידריס דבי, שהגיע שלשום לביקור היסטורי בישראל. מלשכת נתניהו נמסר כי הוא יצא בקרוב לצ'אד ויכריז עם דבי על חידוש היחסים בין שתי המדינות

נתניהו ודבי במעון ראש הממשלה בירושלים, שלשום (קרדיט: Marc Israel Sellem/POOL)נתניהו ודבי במעון ראש הממשלה בירושלים, שלשום (קרדיט: Marc Israel Sellem/POOL)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא בקרוב לצ'אד ויכריז עם נשיא צ'אד, אידריס דבי, על חידוש היחסים בין ישראל למדינה המרכז-אפריקנית. כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. "אני אצא בקרוב לצ'אד ואכריז שם עם נשיא צ׳אד, אידריס דבי, על חידוש היחסים בין המדינות", כתב נתניהו לפני הצהריים (שלישי) בחשבון הטוויטר שלו. "צעד היסטורי. אמשיך לחזק את מעמדה הבינלאומי של ישראל".

דבי, שהגיע שלשום לביקור היסטורי בישראל, אמר אתמול כי הגיע לישראל עם "תוכנית מדויקת" במטרה לחדש עמה את היחסים הדיפלומטיים. בראיון שהעניק לערוץ החדשות I24NEWS, הבהיר דבי כי חידוש היחסים יתבצע בשבועות הקרובים.

צ'אד - מדינה מוסלמית השוכנת במרכז יבשת אפריקה - ניתקה את היחסים עם ישראל בשנת 1972 בשל לחצים שהפעילו עליה מנהיגיהן של מדינות מוסלמיות, ביניהם שליט לוב דאז, מועמר קדאפי. בשנים האחרונות התקיימו בין שתי המדינות מגעים דיפלומטיים חשאיים מאחורי הקלעים. בין היתר, בעבר דווח כי דורי גולד - שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד החוץ - ביקר לפני כשנתיים בצ'אד ונפגש עם הנשיא דבי. בימים האחרונים הושגה פריצת דרך במגעים החשאיים, והם הבשילו כעת לביקורו ההיסטורי של דבי בישראל.

במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו שני המנהיגים שלשום, אמר נתניהו כי "צ'אד היא מדינה חשובה מאוד באפריקה. היא מדינה חשובה עבור ישראל, ואני שמח שאנחנו מחדשים את הידידות בינינו. מעולם לא ניתקנו לחלוטין את הקשרים בינינו, אולם כעת אנחנו מעמיקים אותם בקצב מואץ". הוא ציין כי ישראל רוצה להרחיב את היחסים עם צ'אד בכל התחומים: "ראשית במלחמה בטרור, זאת מטרה משותפת לכל המדינות. לתת לאזרחינו את מה שמגיע להם: ביטחון, מזון, מים נקיים, בריאות, רפואה – כל מה שאני חושב ששיתוף הפעולה בינינו יכול להפיק לתועלת אזרחי שתי המדינות".

ראש הממשלה שיבח בדבריו את דבי על המנהיגות שהוא מגלה: "כמנהיג של מדינה אפריקאית חשובה שבה חי רוב מוסלמי, הגעתך לביקור בישראל במטרה לחדש את הידידות והיחסים בינינו מצביעה על מה שעתיד להתרחש עם מדינות אפריקאיות נוספות, ואני מאמין שאתה סולל עבור אחרים את הדרך". הוא ציין כי שוחח עם אורחו על השינויים הגדולים המתרחשים בעולם הערבי בכל הנוגע ליחסו לישראל: "זה בא לידי ביטוי בביקורי לאחרונה בעומאן, ובקרוב יהיו ביקורים נוספים במדינות ערביות".

נשיא צ'אד, שדיבר לאחר נתניהו, אמר כי ביקורו בישראל נועד לפתוח "דף חדש" ביחסים בין שתי המדינות, שנותקו "בנסיבות היסטוריות". הוא ציין, עם זאת, כי הניתוק לא היה מוחלט: "היחסים נמשכו כל העת, גם אם לא היו מגעים דיפלומטיים". הוא הבהיר כי ביקורו בישראל משקף את כוונתה של צ'אד לתת למגעים עם ישראל ביטוי פומבי: "הרצון הוא להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה וחידוש היחסים הדיפלומטיים".

נתניהו נפגש הבוקר פעם נוספת עם דבי בלשכתו בירושלים. זו הפגישה השלישית שהתקיימה ביניהם במהלך ביקורו של נשיא צ'אד. השניים דנו באיומים המשותפים ובמאבק נגד הטרור. בנוסף, הפגישה עסקה בהגברת שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי החקלאות, הלוחמה בטרור, הגנת גבולות, טכנולוגיה, אנרגיה סולרית, מים, בריאות ועוד.

תגיות:צ'אד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה