חדשות כלכלה

הסכם היסטורי: ישראל תייצא גז לאירופה באמצעות צינור תת-ימי

פרויקט צינור האיסט מד יחבר בין ישראל, יוון, קפריסין ואיטליה. ההסכם הופקד לעיון במוסדות האיחוד האירופי וצפוי להיחתם בירושלים בחודש הבא

צינור איסט מד, אילוסטרציה (קרדיט: משרד האנרגיה)צינור איסט מד, אילוסטרציה (קרדיט: משרד האנרגיה)
אא

לאחר שנתיים של דיונים ומגעים קדחתניים, הושג הסכם היסטורי להנחת צינור גז תת-ימי שיחבר בין ישראל ואירופה, ויהפוך את ישראל לשחקן משמעותי במשק האנרגיה האירופי. הדיווח הראשוני אודות השגת ההסכם פורסם על ידי חברת החדשות.

את המהלך הדרמטי הוביל שר האנרגיה יובל שטייניץ, שלפני שנתיים הציג לראשונה את הפרויקט באבו דאבי, בפני נציגים של האיחוד האירופי. 70 מיליון יורו הוקצו על ידי האיחוד האירופי והתאגיד האיטלקי-יווני IGI לצורך בדיקת היתכנותו הכלכלית של הפרויקט.

לפרויקט צינור הגז, הקרוי איסט מד, שותפות ארבע מדינות: ישראל, יוון, קפריסין ואיטליה. תוואי הצינור יתחיל בשטח הימי הישראלי, יעבור בשטחן הימי והיבשתי של קפריסין ויוון ויסתיים באיטליה. הצינור התת-ימי יהיה הארוך והעמוק בעולם: הוא יגיע לאורך של כ- 2,100 ק"מ ועומק המים המרבי בו יונח יהיה כ- 3,000 מטר.

הפרויקט נמצא כרגע בשלבי תכנון. טיוטת ההסכם הופקדה לעיון, כמקובל, במוסדות האיחוד האירופי. בנייתו של הצינור אמורה להתחיל באמצע 2020 ולהסתיים ב- 2025. קיבולתו השנתית הצפויה תנוע בין 10 ל- 20 מיליארד מטר מעוקב (BCM).

במסגרת ההסכם, שצפוי להיחתם בירושלים בחודש הבא, ארבע המדינות מתחייבות לשתף פעולה על מנת לאפשר את הקמת הפרויקט בכל התחומים והמישורים. בהסכם מצוין כי את הגז הטבעי יספקו ישראל וקפריסין. אספקת הגז הטבעי מיועדת ליוון ואיטליה, אך תוואי הצינור יאפשר לספק גז גם למדינות הבלקן ולמרכז אירופה. צירופן של מדינות אחרות לפרויקט ייעשה בהסכמת כל המדינות המייסדות.

בראיון לחברת החדשות אמר שטייניץ: "במשך עשרות שנים אנחנו מתלוננים על ההשפעה הערבית באירופה בעקבות הנפט והגז. ייצוא גז לאירופה ימתן את ההשפעה הזו במידה מסוימת ויהווה משקל נגד לעוצמה הערבית".

תגיות:יובל שטייניץגז טבעיצינור תת-ימי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה