חדשות בארץ

נשיא צ’כיה בכנסת: בגידה בישראל משמעה בגידה בעצמנו

מילוש זמאן, הנחשב לאחד מידידיה ותומכיה הנלהבים של ישראל באירופה, אמר במליאת הכנסת כי נאומו נועד לבטא "מסר של סולידריות עם מדינת ישראל ועם העם היהודי". הוא חזר על הבטחתו לעשות כל שביכולתו כדי להעביר את שגרירות ארצו לירושלים

נשיא צ’כיה, מילוש זמאן, היום בכנסת (צילום: פלאש 90)נשיא צ’כיה, מילוש זמאן, היום בכנסת (צילום: פלאש 90)
אא

נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, שהגיע אתמול לביקור בארץ, השתתף היום בישיבה מיוחדת במליאת הכנסת שנערכה לכבודו.

הנשיא הצ'כי פתח את נאומו בהערה מבודחת, שזיכתה אותו במחיאות כפיים: "ראש הממשלה נתניהו אמר שצ'כיה היא ידידתה הגדולה ביותר של ישראל באירופה. אני תוהה מדוע רק באירופה... בכל מקרה, האמינו לי: אני החבר הטוב ביותר של ישראל במדינתי".

זמאן – הנחשב לאחד מידידיה ותומכיה הנלהבים של ישראל בזירה האירופית – אמר כי נאומו נועד לבטא "מסר של סולידריות עם מדינת ישראל ועם העם היהודי". הוא ציין כי "בפרלמנט האירופי דיברו לאחרונה טרוריסטים פלסטינים והתייחסו לישראל. אני חושב שזו בושה לשמוע זאת בפרלמנט האירופי, זו בושה לכל האירופאים". הוא הוסיף כי "לפעמים נחוץ להיות לא מנומסים. לכן אני לא מדבר על טרור עולמי, אלא על טרור אסלאמי. בחוסר עדינותי אני שואל: אנו, האירופאים, לפעמים הססנים, לפעמים אנחנו פחדנים. מאוד לא מנומס לומר זאת, אבל אני חושש שזו האמת, ולכן חשוב לבטא את הסולידריות עם ישראל, כי בגידה בישראל פירושה בגידה בעצמנו. לכן אני כאן".

הנשיא הצ'כי חזר בעברית על המשפט אותו אמר בוועידת איפא"ק: "אני יהודי". הוא זכה על כך למחיאות כפיים מחברי הכנסת.  

זמאן התייחס לסוגיית העברת השגרירות הצ'כית לירושלים, העומדת בחודשים האחרונים על סדר היום בארצו: "לפני מספר חודשים התחלנו בתהליכים לקראת העברת שגרירות צ'כיה לירושלים. מחר אחנוך את הבית הצ'כי בירושלים, אשר יחזק את קשרי המסחר, הכלכלה והתיירות עם ישראל. אמנם אינני דיקטטור, אך אני מבטיח שאעשה כל שביכולתי כדי להשלים את התהליך. אתם יכולים לנחש בעצמכם מה צפוי להיות הצעד הבא".

האורח הצ'כי סיים את נאומו באמירה: "יש משפט ידוע לפיו 'עדיף למות בעמידה, מאשר לחיות על הברכיים'. אני מאחל לכם לחיות בעמידה".

ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו לנשיא הצ'כי: "כולנו התרגשנו מנאומך ליום ירושלים, כשאמרת 'בשנה הבאה בירושלים'. זה לקח פחות משנה, היום אתה פה איתנו, כמנהיג דגול וידיד שמגן על האמת, ובשם האמת הזו אתה אחד המנהיגים הראשונים שהכיר באמת הזו".

נתניהו הזכיר כי לפני 80 שנה נחתם הסכם מינכן, בו הפקירו מנהיגי אירופה את צ'כוסלובקיה לידיה של גרמניה הנאצית: "בשם הטענה על זכות ההגדרה העצמית של תושבי הסודטים, הוורמאכט השתלט על הסודטים – ומשם על מרכז אירופה כולה. אנחנו מכירים את ההיסטוריה הזאת, גם מאז, וגם מהיום".

לקח ההיסטוריה הצ'כית, הדגיש נתניהו, תקף גם ביחס לישראל: "יש מי שרוצה לקנות שקט במחיר ריצוי המשטר הרודני באיראן. הם לא הפנימו את לקחי ההיסטוריה. אבל אנחנו כן. לכן התנגדתי להסכם הגרעין עם איראן, שאפשר לה לפתח אימפריה. התנגדתי להסכם גם כשהדבר היה כרוך בעמידה מול העולם. לשמחתי, הנשיא טראמפ חידש את הסנקציות והתוצאה כבר מורגשת".

נתניהו הוסיף כי "כמו האביב של פראג, גם האביב הערבי לא קיים את ההבטחה, ואנחנו עומדים כמוצב קדמי של העולם החופשי מול האסלאם הקיצוני. לצערי, יש צבועים שעדיין מגנים אותנו ולא את הקנאים צמאי הדם. אבל אני מעודד. יחסינו עם מדינות העולם בפריחה חסרת תקדים. קשרינו עם המדינות המתונות בעולם הערבי והמוסלמי נעשים כבר בגלוי".

"במשך השנים הייתה המוסכמה כי הדרך לשלום עם העולם הערבי היא דרך שלום עם הפלסטינים, אבל זאת לא ערובה להימשכותם. קשרים שנרקמו אחרי הסכם אוסלו נקטעו בגלל העקשנות הפלסטינית, ונרקמים מחדש למרות שאין משא ומתן עם הפלסטינים. נתקדם עם שכנינו שרוצים שלום, והרבה רוצים."

תגיות:הכנסתצ'כיהמילוש זמאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה