עובדות שלא ידעתם

הידעתם שבעט הכדורי באמת יש כדור?

איך מראה המצפן על הצפון? ומה קורה לאסטרונאוט שנמצא זמן רב בחלל? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם שבעט הכדורי באמת יש כדור? העט הכדורי הראשון הומצא ע"י לזלו ג'וזף ביירו הארגנטינאי, ושיטת הפעילות שלו החליפה את זו של העט הנובע ששימש את האנשים עד אז. הכדור בקצה העט הכדורי מסתובב על צירו, נוגע בדיו שבתוך העט ומעביר אותו אל הדף תוך כדי סיבוב.

2. הידעתם שמי הים אינם באמת כחולים? הים תמיד נראה לנו כחול, אך המים שבתוכו הם למעשה שקופים, כמו כל כוס מים שאנו מוזגים. הצבע הכחול של הים מגיע מן ההשתקפות של השמים, ולעיתים בגלל חומרים שונים אשר מומסים במי הים ויוצרים שבירה שונה של קרני האור המגיעות אל המים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. הידעתם שסביב כדור הארץ יש שדה מגנטי? השדה הזה אינו חזק מספיק כדי להזיז מגנט רגיל, אך את המחט הדקה המונחת במצפן הוא מזיז – וכך מורה המצפן תמיד לכיוון צפון.

4. הידעתם שמכשיר הפקס הומצא עוד לפני המדפסת? מכשיר הפקס הראשון הומצא בתחילת המאה ה-20, ושימש בעיקר צלמי עיתונות. המדפסת הצטרפה אל המחשבים האלקטרוניים, והומצאה בערך בשנת 1940.

5. הידעתם שישנם פרחים שנסגרים בלילה? ישנם פרחים אשר סוגרים את עלי הכותרת שלהם כאשר הלילה יורד, בדיוק באותו הזמן בכל יום – ופותחים אותם מחדש כאשר השמש זורחת בבוקר. הסיבה לכך אינה ברורה: יתכן שהמטרה היא למנוע אבדן חום בשעות הלילה, או להגן על הצוף מרטיבות.

6. הידעתם שאסטרונאוטים נמצאים בסיכון למחלות? השהות בחלל, ללא כח משיכה, גורמים לא רק לריחוף בחלל, אלא גם לשינויים פנימיים בגוף האדם. בשהות ממושכת בחלל, עלולות להיגרם תופעות כמו איבוד סידן מהעצמות, היחלשות של שריר הלב ושל המערכת החיסונית, ועוד.

7. הידעתם שהטרמיטים עוורים? הטרמיטים בונים קינים עצומים בגודלם, אשר מגיעים עד לגובה של 12 מטרים. את הבנייה הם מבצעים באמצעות חושי הטעם והריח שלהם, משום שהם עוורים לחלוטין.

תגיות:ירחעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה