חדשות בעולם

נשיא צ’כיה: אמשיך לקדם את העברת השגרירות לירושלים

מילוש זמאן, מתומכיה הנלהבים של ישראל באירופה, יגיע בשבוע הבא לביקור רשמי בארץ וישתתף בפתיחת "בית צ'כיה" בירושלים. טרם בואו, הוא הבטיח להמשיך במאמציו להעברת שגרירות ארצו לירושלים

מילוש זמאן (צילום: שאטרסטוק)מילוש זמאן (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, יגיע בתחילת בשבוע הבא לביקור רשמי בישראל וישתתף בפתיחת "בית צ'כיה" בירושלים. לקראת הביקור הוא מבטיח להגביר את מאמציו להעביר את שגרירות ארצו מתל אביב לירושלים.

זמאן בן ה- 74 - נשיאה השלישי של צ'כיה - הינו פוליטיקאי ותיק, שכיהן בעבר כיו"ר בית הנבחרים וכראש הממשלה. בחודש ינואר האחרון הוא נבחר לכהונת נשיאות שנייה. זמאן נחשב לאחד מידידיה ותומכיה הנלהבים של ישראל בזירה האירופית. באירוע שהתקיים בחודש אפריל השנה בארמון הנשיאות הצ'כי, בו צוינו 70 שנה לישראל, הוא הודיע על כוונתו להעביר את שגרירות ארצו לירושלים בשלושה שלבים, וסיים את נאומו במילים "לשנה הבאה בירושלים". השלב הראשון שהתווה זמאן התבצע חודש לאחר מכן, כאשר נפתחה קונסוליית כבוד של צ'כיה בירושלים. השלב השני יתממש עם פתיחתו של "בית צ'כיה" בשבוע הבא, כאשר על פי דבריו של זמאן השלב השלישי אמור להיות העברתה של השגרירות לבירת ישראל.

יש לציין כי הסמכות להעברת השגרירות לירושלים אינה נתונה בידי זמאן אלא כפופה להחלטתה של ממשלת צ'כיה. ראש הממשלה אנדריי באביש הבהיר בחודש אפריל כי ארצו לא תחרוג ממדיניותו של האיחוד האירופי, הקובעת כי סוגיית ירושלים צריכה להיפתר במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. עם זאת, לפני כחודשיים חל שינוי בעמדתו: הוא צירף את שמו להצהרה משותפת עליה חתמו זמאן, יו"ר הפרלמנט ושרי החוץ וההגנה של צ'כיה, לפיה פתיחת "הבית הצ'כי" תהיה "הצעד הראשון בתוכנית להעברת השגרירות הצ'כית לירושלים".

על פי הדיווח ברשת ב', בראיון עיתונאי בצ'כיה לקראת ביקורו הקרוב בישראל התייחס זמאן לסוגיית העברת השגרירות באומרו כי מדובר בתהליך שמתקדם בהדרגה: "שני צעדים קונקרטיים ומעשיים כבר בוצעו בכיוון הזה. במאי השנה נפתחה קונסוליית כבוד של צ'כיה בירושלים. בביקור הנוכחי נחנוך את 'הבית הצ'כי' בירושלים, בו תהיה נציגות לחברת השקעות צ'כית וחברת תיירות". זמאן הוסיף כי ב"בית הצ'כי" ייערכו גם פעילויות פוליטיות ותרבותיות: "נראה מה יהיה בעתיד. אני אמשיך להשקיע במאמצים להעביר את השגרירות שלנו מתל אביב לירושלים".

כזכור, בדצמבר 2017 הכירה צ'כיה בירושלים המערבית כבירתה של ישראל, והלכה בכך בעקבות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בהודעה שהוציא משרד החוץ הצ'כי הודגש, עם זאת, כי ניתן יהיה לשקול את העברת השגרירות מתל אביב לירושלים "רק בהתבסס על תוצאות המשא ומתן שננהל עם שותפינו באזור ובעולם". ההודעה הצ'כית באה לאחר שמספר חודשים קודם לכן, במאי 2017, אישר הפרלמנט הצ'כי ברוב גדול את ההכרה בירושלים המערבית כבירת ישראל.

תגיות:ירושליםצ'כיהמילוש זמאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה