הלכה

האם מותר לגנוב, תוך כוונה להחזיר לאחר כמה דקות? 10 הלכות חשובות

ליקטנו עבורכם 10 הלכות בנושא גניבה וגזילה, מתוך ספר ההלכה 'קיצור שולחן ערוך'

  • י"ב כסלו התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אסור לגזול או לגנוב אפילו כל שהוא, בין מישראל בין מנכרי, וגזל הגוי גזל.

2. אם הוא דבר מועט כל כך שאין מי שיקפיד עליו כלל, כגון ליטול מהחבילה קיסם לחצוץ בו שיניו מותר, ומדת חסידות למנוע גם מזה.

3. אפילו לגנוב על דעת להחזיר, אלא שרוצה לצערו קצת או בדרך שחוק, גם כן אסור.

4. כל החומד ביתו או כליו של חבירו, או כל דבר שאין בדעת חבירו למכרו, והוא הרבה עליו ריעים, או שהפציר בו בעצמו עד שמכרו לו, הרי זה עובר ב'לא תחמוד', ומשעה שנפתה בלבו וחשב, איך יקנה חפץ זה, עבר ב'לא תתאוה', כי אין תאוה אלא בלב בלבד, והתאוה מביאה לידי חימוד, והקונה את הדבר שהתאוה לו, עובר בשני לאוין, ולכך נאמר: 'לא תחמוד' ו'לא תתאוה'.

6. מצות עשה על הגוזל להחזיר את הגזילה עצמה, אם היא בעינה ולא נשתנית, שנאמר: 'והשיב את הגזלה אשר גזל', והוא הדין לגנב.

7. הגוזל את הרבים, כגון שהיה חנווני ומדד במידה חסרה, או ששקל במשקל חסר וכדומה או שהיה ממונה בקהל, והקיל על קרוביו והכביד על אחרים, וכן מי שנטל ריבית מרבים - תשובתו קשה, לפיכך יעשה צרכי רבים שגם הנגזלים ייהנו מהם, ומכל מקום אותן שהוא יודע שגזל מהם, מחויב להחזיר להם, ואינו יוצא ידי חובתו במה שעשה צרכי רבים.

8. אסור לקנות מהגנב או מהגזלן את החפץ שגנב או גזל, ואין חילוק בין שהוא ישראל או נכרי, כי גם הנכרי נצטוה על איסור גניבה וגזילה אפילו מנכרי חבירו, והוא משבע מצות שנצטוו עליהם, ועוון גדול הוא לקנות מן הגנב או מן הגזלן, שהרי הוא מחזיק ידי עוברי עבירה, ועל זה נאמר: 'חולק עם גנב שונא נפשו', וגורם לגנב שיגנוב עוד גם גנבות אחרות, ואם לא ימצא לוקח לא יגנוב.

9. אפילו ליהנות שום הנאה מן הגניבה או מן הגזילה, כל זמן שהיא ביד הגנב או הגזלן.

10. מי שנתחלפו לו כליו בבית המשתה וכדומה, הרי זה לא ישתמש בכלים אלו שבאו לידו ואינם שלו, וכשיבא בעל החפץ צריך להחזירו, לו, ואף על פי שהחפץ שלו נאבד, וכן כובסת המכבסת לרבים והביאה לו חלוק שאינו שלו, אסור ללבשו אלא צריך להחזיר לבעליו, ואף על פי ששלו נאבד.

אדם יכול להחמיר בכשרויות, ובמקביל לאבד את הראש בשל תאוות ממון - כמה צריך להיזהר מהונאה ומגזל. הרב ראובן אלבז מסביר איך אדם יכול לזכות לנקות את נשמתו:

תגיות:הלכהגניבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה