הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: מדוע חשוב להיצמד לרב אחד קבוע?

כאשר יש לך רב שאתה מתייעץ איתו ויש לך חברה טובה – יש לך בסיס כדי לעלות ולצמוח

  • י"א כסלו התשע"ט
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

"אמונת חכמים" הוא ערך יסוד מרכזי בתפיסת היהדות. את החובה לתת יחס מיוחד לדברי חכמי התורה לומדים מן הנאמר בתורה בחומש דברים: "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט, בֵּין-דָּם לְדָם בֵּין-דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע--דִּבְרֵי רִיבֹת, בִּשְׁעָרֶיךָ:  וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ--אֶל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אלוקיך בּוֹ.  וּבָאתָ, אֶל-הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, וְאֶל-הַשֹּׁפֵט, אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם; וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ, אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ, עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ, מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת, כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ, וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יֹאמְרוּ לְךָ--תַּעֲשֶׂה: לֹא תָסוּר, מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ--יָמִין וּשְׂמֹאל".

באחת מהרצאותיו של הרב זמיר כהן, הוא הסביר במתק שפתיים את דברי המשנה במסכת אבות: "עשה לך רב". כה דבריו: "כששואלים אדם שהוא גדול בתורה, ועשרות שנים עסק בתורה – הלך החשיבה שלו הוא הלך חשיבה תורני.

"אז אני לא יכול לשאול את אלוקים, אני לא נביא", ממשיך הרב זמיר להסביר, "אבל כשאני שואל את הרב: 'האם לעשות כך או כך?', ואני יודע שיש לו דעת תורה, כלומר: הלך החשיבה שלו היא על פי התורה, והוא אומר לי שעל פי התורה 'כדאי' או 'לא כדאי', אני שומע לעצה שלו.

הרב זמיר ממשיך ונותן דוגמה לשאלה: "למשל, אדם המתחבט בשאלה האם לעבור דירה מהשכונה הזו לשכונה הזו. כאן יש לו 3 חדרים, ושם – 4 חדרים, והמחיר משתלם.

"הרב שהולך על פי דעת תורה ישאל את האדם כמה שאלות: איפה הילדים שלך מתחנכים כאן, ואיפה שם? איך האווירה התורנית שם בשבתות? האם השכנים טובים, והילדים לא יתקלקלו שם? מה מרחק העבודה שלך ושל אשתך? מי יאסוף את הילדים בבית הספר? איפה בית הכנסת שם – קרוב או רחוק?

הרב זמיר כהן מוסיף ומעיר כי "בארצות הברית זה מצוי, שבית הכנסת רחוק במרחק שעתיים נסיעה. כאן יש לו בית כנסת ליד הבית, ובשכונה החדשה בית הכנסת רחוק מאוד. זה גם שיקול.

"יש אנשים שמקפידים לקנות בית רק אם יש שם מרפסת שמתאימה לסוכה", מעניק הרב זמיר דוגמה נוספת. "יש בתים שבונים מרפסות במדרגות, כך כל מרפסת, לפחות חצי ממנה, היא תחת כיפת השמים, ואפשר לעשות סוכה תחת כיפת השמים. יש בניינים שכל המרפסות הם מרפסת מעל מרפסת. אדם שקונה דירה ולא חושב על הנקודה הזו – כאשר מגיע סוכות, הוא עומד בפני בעיה: מה הוא יעשה, כאשר הוא גר בקומה עשירית, ללא אפשרות לבנות סוכה בבית?!", מסביר הרב זמיר את החשיבות בהתייעצות עם רב לפני החלטות משמעותיות. "הרב ייכנס עם האדם לכל הפרטים, שייתכן שהוא אפילו לא חשב עליהם", הוא מוסיף.

צפו בדבריו של הרב זמיר כהן – רב אחד קבוע:

 

"מראש צריך להביא בחשבון את כל השיקולים הרוחניים כשאדם עושה כל צעד בחיים. גם בזוגיות. כשאדם שואל דעת תורה, הרב שואל שאלות כדי לקבל נתונים ופרטים, ונותן עצה מתוך דעת תורה - זה 'עשה לך רב'.

"ולמה חשוב שיהיה לך רב קבוע, ולא כל פעם לשאול רב אחר?", שואל הרב זמיר ומשיב: "כי כשאתה שואל רב אחד, הוא כבר מכיר אותך היטב לפי השאלות הקודמות, וכך הוא יוכל לתת לך תשובה שמתאימה לך". הרב זמיר מוסיף ומעיר ש"אין הכוונה להלכות, כיוון שההלכות הן אחידות לכולם. אבל בעניינים של הנהגה, התשובה מתאימה לפי השואל. כאשר אדם שואל הרבה רבנים, הוא יכול לצאת מבולבל, כי לא תמיד הדעות הן אותו דבר.

מסכם הרב זמיר את דבריו: "'עשה לך רב' זה מאוד חשוב. אז אומר יהושע בן פרחיה במסכת אבות: 'עשה לך רב וקנה לך חבר'. חבר שווה לקנות במילים טובות, אפילו תן לו מתנה. אם יש לך חבר עם מידות טובות, עם יראת שמים. חבר שהוא דוגמה טובה, שאתה יכול ללמוד איתו חברותא ולהתעלות על ידו – תשקיע בו. כך תרוויח: כאשר יש לך רב שאתה מתייעץ איתו ויש לך חברה טובה – יש לך בסיס כדי לעלות ולצמוח".

תגיות:רבהתייעצותהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה