חדשות מדע וטכנולוגיה

בית חכם: מצד אחד - חלום, מצד שני - אתם לא רוצים לדעת מהו האיום הגדול ביותר עליו

כשהטכנולוגיה מדברת במושגים של 'בית חכם' - השמיים הם הגבול למה שניתן לעשות בתוכו, אבל מסתבר שגם על מציאות אוטופית לכאורה, יש איום שכדאי להתחשב בו 

אא

אם בעשורים הקודמים הפטנטים הללו נראו 'תלושים מהמציאות' הרי שהיום - המציאות גברה על כל דמיון, ומה שפעם היה בגדר פנטסטי, היום הוא כבר חי, בועט ומכתיב קצב חיים חדש לגמרי מבחינה טכנולוגית. 

מסתבר שבדור שבו אפילו מטוסים נשלטים על ידי מערכות ממוחשבות, המושג 'בית חכם' - הווי אומר בית שיכול לעשות פעולות שבעבר עשו בני אדם - כבר אינו מושג מופרך וחסר כל היגיון.

בית חכם הוא בעצם מבנה שבו קיימת שליטה ממוחשבת על כל המערכות הפועלות בבית, באופן כזה שמאפשר לו לעשות פעולות בצורה אוטומטית וללא כל עזרה אנושית. הודות למערכת חיישנים מבוקרת בברזים, מתגים ועוד - יכולה המערכת הממוחשבת להטיל עליהם משימות לרוב - הן באמצעות תנועה והן באמצעות קול).

העצמאות שניתנת לאותן מערכות יכולה להיות עצמאות יחסית או עצמאות מלאה. בעצמאות היחסית המערכת כן 'תחליט' חלקית מתי לתפעל את עצמה, אך ההחלטות שלה יוגבלו לטווח הרצוי לבעל השליטה. דוגמה לכך ניתן לראות במערכת השקיה שתפעיל את עצמה בהתאם לתנאי הטמפרטורה שנקבעה מראש במערכת הממוחשבת. 

גם שליטה על מכשור בבית יכולים לקבוע דרך המסוף הממוחשב המרכזי, וכך למשל, נוכל לקבוע דרך השלט, המכשיר הנייד או הטאבלט - איך ומתי להפעיל אותם. נקודה מעניינת נוספת היא שהראשים הטובים של העולם הטכנולוגי כבר הספיקו להתחקות אחר פיתרון נוסף, שיאפשר נוחות מירבית: שליטה במכשור הבית באמצעות מפה לוגית. 

מה זה אומר? טוב ששאלתם. 

התפעול של מכשירים מסוימים ייעשה בהתאם לצרכים של בני הבית, ובהתאם לחיסכון שהם רוצים להשיג. כך למשל יופעל הדוד החשמלי רק לשעתיים בשעות הבוקר ולשעה בשעות הלילה, אם בני הבית לא נמצאים בבית במשך כל שעות היום. באופן הזה, תושג שליטה גם על מתגי תאורה שהושארו דולקים בטעות, מכונת כביסה ששכחנו להפעיל ועוד. 

מה עוד אפשר למצוא בבית חכם?

- שליטה על שערים חשמליים. 

- שליטה על תריסים ווילונות. 

- שליטה על תאורת בית וחצר. 

- שליטה על מצלמות במעגל סגור ומערכת אזעקה. 

- שליטה על מערכת חימום ומיזוג אוויר. 

- שליטה על מערכת ההשקיה. 

- שליטה על האינטרנט הביתי. 

 

האותיות הקטנות 

עד כמה שמצב זה אולי נשמע אוטופי - הוא לא מתאים לכל אחד, ויש בו גם כמה חסרונות שכדאי לדעת עליהם מראש. כמו בכל טכנולוגיה אחרת, גם כאן קיים סיכון גדול לאיומי סייבר. היות ומערכת הבית החכם נשלטת באמצעות האינטרנט, לא מן הנמנע שהיא תיפול לידיהם של האקרים שיכולים לעשות בה שימושים לרעה, ולעתים אף לדרוש כופר כדי להחזיר את המצב לקדמותו. 

אמנם כרגע מדובר בתרחישים תאורטיים בלבד, אך לדברי המומחים האקרים יכולים למשל לתת הוראה למחשב המרכזי לפתוח את הברז של גז הבישול ולגרום להצפה, קצר חשמלי שיביא לשריפה או פיצוץ הבית כולו. 

תגיות:עתידטכנולוגיהבית חכם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה