חדשות בארץ

שריפה בבניין מגורים בבית שמש, דרעי קרא להקדים את הבחירות

נתניהו בירך את משה ליאון על ניצחונו, בסעודיה הוגשו כתבי אישום נגד 11 מעורבים בחיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'שוגי, והברקזיט ממשיך לחולל זעזועים בממשלת בריטניה. כל מה שחשוב לדעת

אא

בטחוני/מדיני

כוחות הביטחון הגיעו הבוקר לביתו של עבד אל-רחמן אבו ג'מל, המחבל בן ה- 17 שביצע אמש את פיגוע הדקירה בתחנת המשטרה בארמון הנציב בירושלים. הם ערכו חיפושים בבית ועצרו חמישה בני משפחה לחקירה, ביניהם אמו של המחבל. מקורות פלסטיניים מסרו מאוחר יותר כי כל בני המשפחה שוחררו לביתם.

העיתון "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר כי מצרים הצליחה לשכנע את ישראל והחמאס לשוב לתהליך יישומן של ההבנות שהושגו ביניהם בתיווכה לפני פרוץ סבב הלחימה האחרון ביניהם. על פי הדיווח, המסתמך על מקורות פלסטיניים, ההבנות כוללות שני שלבים שעיקרם "שקט תמורת הקלת המצור": בשלב הראשון – שיארך שבועיים, וכבר הוחל ביישומו – יוכנס לרצועה דלק בכמות מספקת לצורך תפעולה של תחנת הכוח המספקת חשמל לתושבים, יוגדל מרחב הדיג ברצועה ל- 12 מייל ימיים והחמאס יקבל סיוע כספי. בשלב השני, שיימשך 6 חודשים, ישופץ קו המתח המעביר חשמל מישראל לרצועה, יונח צינור גז מישראל לצורך הפעלת תחנת הכוח, ותושבי הרצועה יוכלו לייצא את מוצריהם החקלאיים והתעשייתיים. בנוסף, יינתנו להם הקלות בחיי היום, בין היתר בנוגע לתנועה במעברי הגבול. עוד נמסר כי ישראל הביעה נכונות לדון בהקמת נמל ימי עבור רצועת עזה, אבל התנתה זאת בביצועה תחילה של עסקת חילופי שבויים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר, בלשכתו בירושלים, עם השליח המיוחד של ארצות הברית לענייני איראן, בריאן הוק. בפתח הפגישה בירך נתניהו על הסנקציות הקשות שהטילה ארצות הברית על איראן: "זהו הצעד המשמעותי ביותר שנקטתם מול הכוח התוקפני ביותר באזור, שאותו יש לבלום. הסנקציות הן צעד אמריקני חשוב בדרך לשלום באזורנו ובעולם כולו". הוק אמר כי הטלת הסנקציות מאפשרת "לפגוע בכל הערוצים הפיננסיים שאיראן משתמשת בהם כדי לממן את חמאס, חיזבאללה, תכנית הטילים וכל איום איראני אחר על השלום והביטחון".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי אינו מתכוון להיפגש בקרוב עם ראש הממשלה נתניהו. פוטין, המשתתף בפסגת מזרח אסיה ה- 13 המתקיימת בסינגפור, השיב לשאלה עיתונאית האם תתקיים בחודשים הקרובים פגישה עם נתניהו: "עדיין לא תכננו. לא נדונו תאריכים ספציפיים לפגישה". הנשיא הרוסי ציין כי בפגישתו הקצרה עם נתניהו בצרפת בשבוע שעבר, "הם שוחחו על הטרגדיה" שאירעה בהפלת המטוס הרוסי בסוריה ב- 17 בספטמבר. "עמדתה של ישראל ברורה וידועה, הם מאמינים שהם אינם מעורבים בטרגדיה הזו", אמר פוטין. "כמובן שדיברנו על כך ועל כמה נושאים אחרים שקשורים ליחסים הבילטרליים, למצב באזור ככלל ובסוריה בפרט".

בארץ

שריפה פרצה הבוקר בבניין מגורים בעיר בית שמש. האש, שהחלה בדירה בקומה הראשונה, התפשטה לדירות נוספות בבניין בן 4 הקומות. לוחמי האש חילצו מתוך הבניין 19 בני אדם, ביניהם 11 בני משפחה אחת. צוותי ההצלה פינו את המשפחה לבית החולים אסף הרופא: מצבם של שני ילדים, בני שש ושבע, מוגדר קשה מאוד, ושאר בני המשפחה במצב קל עד בינוני. שאר הנפגעים, שמצבם קל, הועברו לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. להרחבה לחץ כאן

השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, אמר הבוקר כי הירי של החמאס על יישובי עוטף עזה בסבב הלחימה האחרון היה "מינורי" ו"מדוד", לעומת ירי על תל אביב שלדבריו היה מצריך את ישראל לצאת למבצע צבאי ברצועה. בראיון לגלי צה"ל הדגיש הנגבי כי מה שתושבי הדרום חווים במשך שנים אינו זניח, "אבל יש הבדל בין תל אביב ונתב"ג, על המשמעויות העצומות שיהיה לכך. ואם תל אביב תהיה מושבתת, אתם תשאלו אותי: למה אתם לא מסוגלים למנוע מתל אביב להיות מושבתת? כדי למנוע זאת, אנחנו לפעמים צריכים לבחור חלופות. ראש הממשלה יודע שההחלטות שלנו ושלו לא פופולריות, אבל צריך לדעת לשלם מחירים ציבוריים".

דבריו של הנגבי חוללו סערה במערכת הפוליטית וגררו מתקפה עליו משמאל ומימין. ראש הממשלה הגיב הערב בהודעה מצולמת, בה אמר כי "דין שדרות כדין תל אביב. הביטחון של תושבי הדרום חשוב בדיוק כמו הביטחון של שאר תושבי ישראל".

(וידיאו: לע"מ)

בעקבות הסערה, פרסם הנגבי הודעת התנצלות והבהרה: "מעולם לא עשיתי הבחנה בין חיי תושבי העוטף לבין חיי תושבי תל אביב, ואם כך הובנו הדברים אני מצטער על כך". הוא הבהיר כי הממשלה מחויבת לביטחונם של תושבי הדרום באותה מידה שהיא מחויבת לכך כלפי שאר אזרחי ישראל, ופועלת להגן עליהם בכל כוחה. "דבריי הבוקר כוונו לכך שמערכה רחבה בעזה הייתה מובילה בהכרח לקורבנות רבים בקרב לוחמינו, לירי מסיבי על תל אביב, לפגיעה כלכלית קשה, לפגיעה בתנועה האווירית לישראל ולהשלכות על המשק ועל התיירות", כתב הנגבי. "בסיום המערכה היינו עלולים למצוא עצמנו בדיוק באותה נקודה שבה אנחנו מצויים היום, ולכן העדפנו להגיע לרגיעה ארוכת שנים, ככל שהיא אפשרית, ללא הסלמה, למען תושבי הדרום ותושבי כל הארץ כאחד". להרחבה לחץ כאן

שר הפנים אריה דרעי נפגש בצהריים עם ראש הממשלה נתניהו ואמר לו כי יש ללכת לבחירות מהר ככל האפשר. מוקדם יותר הביע שר האוצר משה כחלון עמדה דומה בפניו של ראש הממשלה. דבריהם נאמרו על רקע התפטרותו אתמול של שר הביטחון אביגדור ליברמן. במפלגת "הבית היהודי" דורשים להעביר את תיק הביטחון שהתפנה לידי יו"ר המפלגה, נפתלי בנט. בנאום הערב בכנס של משרד החינוך ברמת גן אמר בנט כי פנה אתמול לראש הממשלה וביקש ממנו למנותו לתפקיד שר הביטחון. לדבריו, הוא מאמין שיוכל להשפיע "באופן דרמטי" על ביטחון ישראל: "הדבר הכי מסוכן לישראל הוא שהתחלנו לחשוב שאין פתרון לטרור, למחבלים, לטילים, שאין מה לעשות, שאי אפשר לנצח. אבל יש מה לעשות. יש פיתרון. כשישראל תרצה לנצח, אנחנו ננצח". בנט ונתניהו ייפגשו מחר בבוקר.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שיגר היום מכתב נזיפה למשנה שלו, דינה זילבר, על הדברים שהשמיעה בשבוע שעבר בכנסת נגד חוק "נאמנות בתרבות". מנדלבליט כתב כי דבריה של זילבר היו "בסגנון לא ראוי ולא מקובל", וכי הם "יכלו להתפרש גם ללא כוונה כחדירה לשדה הפוליטי". היועץ המשפטי לממשלה הוסיף: "אני מצפה ממך לנהוג בשיקול דעת להבא ולהימנע מהתבטאויות דומות". הוא הבהיר, עם זאת, כי זילבר תמשיך לייצג אותו בדיונים בכנסת ובממשלה, בכפוף לתיאום עמו מראש של העמדות אותן תביע בדיונים אלו. עמדתו של מנדלבליט מנוגדת לדעתה של שרת המשפטים איילת שקד. השרה הגיבה על דבריו בהבהירה כי לא תאפשר לזילבר להגיע לכנסת. "זילבר פעלה בחוסר סמכות בהתבטאויותיה הפוליטיות בשבוע שעבר בוועדת הכנסת", אמרה השרה, "לפי חוק יסוד הכנסת, הסמכות על בחירת נציגי משרדי הממשלה בוועדות הכנסת נתונה לשר הממונה, ולו בלבד. לפיכך, ונוכח הנזיפה של היועץ המשפטי לממשלה בעורכת הדין זילבר, לא אאפשר את הופעתה בוועדות הכנסת במושב הקרוב".

ראש הממשלה נתניהו שוחח בטלפון שוחח עם ראש עיריית ירושלים הנבחר, משה ליאון, בירך אותו על ניצחונו בבחירות ואיחל לו הצלחה בתפקידו. נתניהו הוסיף, כי הם ישתפו פעולה באופן מלא לטובת העיר ותושביה.

שוטרי אגף התנועה של המשטרה רשמו השבוע למעלה מ- 5,400 דוחות לנהגים שביצעו עבירות תנועה. רישיון הנהיגה של 21 נהגים נפסל למשך חודש בגין עבירות חמורות שביצעו.

בעולם

הקואליציה המוסלמית-סונית בהנהגת סעודיה הורתה להפסיק את המתקפה נגד אל-חודידה, עיר הנמל המרכזית של תימן הנמצאת בשליטת המורדים החות'ים. כך מסרו שלושה מקורות לסוכנות הידיעות רויטרס. על פי הדיווח, ההחלטה נובעת מהלחץ שמפעילות מדינות המערב על סעודיה לסיים את המלחמה שהחלה במרץ 2015 ולאפשר לאו"ם להמשיך במאמצי השלום שלו.

משרד התובע הכללי בסעודיה הגיש 11 כתבי אישום נגד בני אדם המעורבים ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'שוגי בתחילת החודש שעבר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. בהודעה שפורסמה היום מטעם התובע הכללי נאמר כי התביעה מבקשת להטיל עונש מוות על 5 מהמעורבים בפרשה. שעלאן א-שעלאן, דובר מטעם התביעה הכללית, אמר כי נמשכת החקירה בעניינם של 10 חשודים נוספים, כדי לקבוע מה היה תפקידם ברציחתו של ח'שוגי. שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, הגיב באומרו כי הצעדים עליהם הודיעה התביעה הכללית הסעודית הם "חיובים אבל לא מספיקים". הוא חזר על דרישתה של טורקיה לשפוט בשטחה את 15 האזרחים הסעודים שהיו מעורבים ברצח. יאסין אקטאי, אחד מיועציו של נשיא טורקיה ארדואן, אמר כי סעודיה מנסה "לטייח" את הפרשה, שגרמה לה נזק רב וממשיכה לפגוע בה.

משרד האוצר האמריקני הודיע על הטלת סנקציות נגד 17 אזרחים סעודים המעורבים ברצח ח'שוגי.

הברקזיט ממשיך לזעזע את ממשלתה השמרנית של תרזה מיי בבריטניה:  מיי השיגה אומנם אתמול את אישורה של הממשלה לטיוטת הסכם הברקזיט שסוכמה עם נציגי האיחוד האירופי לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן. אך החל מהבוקר הודיעו שרים בממשלה בזה אחר זה על התפטרותם, במחאה על הוויתורים הבריטיים הנכללים בהסכם, המסדיר את תנאי פרישתה של בריטניה מהאיחוד. בין השרים המתפטרים – דומיניק ראב, השר האחראי על הברקזיט, שטען כי מצפונו אינו מאפשר לו לתמוך בהסכם. על פי דיווחים בבריטניה, חברים במפלגתה של מיי יוזמים הליך של הצבעת אי אמון בה. הסכם הברקזיט טעון גם אישור של הפרלמנט הבריטי, ובשלב זה מיי רחוקה מהשגתו.

תחזית מזג האוויר

מחר (שישי) ירדו גשמים לפרקים בצפון הארץ ובמרכזה, והם ילוו בסופות רעמים יחידות. קיים חשש קל משיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח. במהלך היום הגשמים ייחלשו ויתמעטו. הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה.

בשבת מזג האוויר יהיה נאה עד מעונן חלקית. תחול עלייה בטמפרטורות.

ביום ראשון יהיה מעונן חלקית בעננות בגובה רב, ותחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון.

תגיות:איילת שקדתרזה מייאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה