מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להוציא עין הרע בעופרת? האם פוסט בפייסבוק נחשב לרכילות? והאם מי שיושב בקצה השולחן לא יתחתן?

מקבץ שו"ת 92 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ד' כסלו התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כשהייתי קטנה, סבתא שלי, שתהיה בריאה אמן, הייתה עושה לי משהו שנקרא בעיראקית "קסס" (מין עופרת כזו – שמים מגבת על הראש ואז עופרת מעל בתוך סיר או מחבת, לא זוכרת בדיוק, וזה אמור לראות אם יש עין רע ולסלק אותה). השאלה שלי – האם מותר על פי היהדות לעשות דבר שכזה?

לא ידוע אם יש לשיטה זו מקור ביהדות. ועל כל פנים אין איסור להשתמש בעופרת לשם הוצאת עין הרע.

מקורות:כן העלה הרב אליהו בר שלום שליט"א בקובץ בית הלל (גליון מ"ז, עמוד ק"ב). וע"ע מש"כ בזה בספר סגולות רבותינו (עמודים 336-338).

* * *

2. האם מותר להזיז את מיטת התינוק בשבת כאשר למיטה מחובר מובייל, שהוא עצמו מוקצה בשבת - עם מנגינות וכאלה? יש לציין שאנחנו ספרדים.

מותר.

מקורות:היות שהמובייל הוא כלי שמלאכתו לאיסור, אם כן לצורך גופו ומקומו ודאי מותר להזיז את המיטה.

ולגבי אם מותר להזיז את המיטה שלא לצורך גופו ומקומו, הנה זה תלוי בשאלה אם יש דין בסיס לדבר האסור בכלי שמלאכתו לאיסור, וכבר נסתפק בזה הפרי מגדים (במשבצות זהב סימן ש"ח סק"ד), והניח בצריך עיון, ע"ש. ודעת הערוך השלחן (סימן ש"י סעיף ט') שיש בכלי שמלאכתו לאיסור דין בסיס, ומכל מקום מותר לטלטל את הבסיס לצורך גופו ומוקמו כהמוקצה עצמה, ע"ש. וכן מסיק התהלה לדוד (סימן ש"ח סק"א, וסימן ש"י סק"ז) שגם בסיס לכלי שמלאכתו לאיסור יש לו דין בסיס ואסור לטלטלו מחמה לצל, ע"ש. אולם לעומתם דעת הישועות יעקב (סימן ש"ח סק"ה) שאין דבר ההיתר נעשה בסיס לדבר האסור אלא במוקצה שאסור לטלטלו אפילו לצורך גופו ומקומו, ע"ש. ועיין להגרש"ז אויערבאך זצ"ל בספרו מאורי אש (דף ל"ו עמוד א', ד"ה והנה) דמסתבר שפיר כדעת הישועות יעקב, ע"ש. וכן נראה דעת הגר"ע יוסף זצ"ל בחזון עובדיה על שבת חלק ג' (עמודים ע"ב-ע"ג).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. האם מותר לקנות מוצר כשר ביום חול בחנות שעובדת בשבת?

אם מדובר במוצר סגור שיש עליו הכשר – מותר. אמנם ראוי במידת האפשר (אם המחירים פחות או יותר שווים, ואין טירחא יתר על המידה) לקנות ולתמוך בחנויות ששומרות שבת.

מקורות: יעוין בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תתה) וחלק ב' (סימן קצ"ה ותשכ"ד) ובספר שלחן יוסף (עמוד נ"ב) ובמכתבם של גדולי הדור הנדפס בסוף ספר הליכות שבת (חלק א').

* * *

4. האם מותר למרוח בשבת חומר דוחה יתושים?

אם החומר סמיך – אסור למרוח אותו בשבת משום איסור ממרח. ואם הוא נוזלי מותר.

מקורות:חוט שני על שבת חלק ד' (עמוד רי"ד).

* * *

5. לאחרונה עברתי ניתוח רפואי משולב קוסמטי . לניתוח מהסוג שעברתי קיימת קבוצה בפייסבוק בה משתפים חוויות, תמונות , חוות דעת וביקורת על רופאים. האם אני יכולה לכתוב פוסט ביקורת טובה על המנתח שניתח אותי? זה רופא מעולה עם יחס מדהים, שאני מרגישה שאני חייבת להמליץ עליו. האם זה לא נחשב לרכילות?

המלצה טובה – אין בה חשש לשון הרע או רכילות.

* * *

6. האם יש אמת בעניין ישיבה בקצה השולחן, שמי שיושב/ת שם גורם לעיכוב במציאת זיווג 7 שנים?

אמנם כך שגור בפי העולם שמי שיושב בקצה השולחן יתעכב במציאת זיווגו, אולם לא ידוע על שום מקור לקפידא זו.
 
מקורות:יעוין בספר סגולות רבותינו (עמוד 223 שאלה ז') ששאל את הגר"ח קניבסקי שליט"א, האם יש מקור למה שאומרים העולם שמי שישב בזווית השולחן יתעכב במציאת זיווגו? ועל זה השיב הרב שליט"א: לא שמעתי. ועיין בהערה שם שהביא משו"ת ודרשת וחקרת חלק ה' (חלק אבן העזר סימן כ"ב) שכתב, שגם שמע על קפידא זו, אך לא מצא לה מקור ברור, ע"ש.

* * *

7. לפעמים יש לי התלבטות בין שני דברים ואני לא יודעת מה להחליט. אז אני עושה גורל, ואומרת שה' יבחר לי מה לעשות. האם זה מותר מבחינת ההלכה?

מותר לנהוג כן.

מקורות: כן הביא בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תתנ"ו) בשם חמיו זצ"ל ששאל את רבינו החזון איש זצ"ל אם מותר לו לעשות גורל כשמסתפק בפעולה אם לעשותה או לא, והיינו שיש שתי פתקאות כן או לא ומגביה פיתקא ונוהג כמוהו, והחזון איש זצ"ל השיב לו שמותר, יעוין שם עוד בדבריו.

* * *

8. בעוד כחודש אנו טסים לפריס, ואחת מהאפשרויות הזולות שניתנו לנו היא להתארח בדירה. אחד מחבריי חושש להתארח אצל גוי, מפני שעלול לפגוש בסמלים כגון צלב או כל דבר שהוא עבודת אלילים. האם יש לו ממה לחשוש?

מותר לכם להתארח בבית מגורים של גוי, גם אם יש שם צלבים וכו'. אמנם אם תוכלו לכסות כל דבר שיש לו קשר לעבודה זרה – תבוא עליכם ברכה.

* * *

9. האם יש אפשרות להשתמש במיקרוגל שאני לא יודעת בוודאות אם השתמשו בו בעבר בחלבי או בבשרי? כיום משתמשים בו לבשרי / פרווה, אך גם זאת אני לא יכולה לדעת בוודאות, כי יכול להיות שיש עובד שמכניס חלבי לפעמים...

את יכולה להשתמש במיקרוגל אם תכסי את האוכל שאת מכניסה בצורה הרמטית (ועדיף לשים שני כיסויים).

מקורות:וע"ע בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' (פרק ה' סעיף ל"א).

* * *

10. יש לי מחשב נייד שלא ניתן לחברו לאינטרנט (כי הוא ישן), וחברה חילונית צריכה אותו לשם הכנה של עבודת גמר לאוניברסיטה. אני חוששת שהיא תשתמש בו בשבת (היא לא שומרת שבת). האם מותר לי להשאיל לה?

מותר לך להשאיל את המחשב לחברה כל עוד לא ידוע לך בוודאות שהיא תעשה בו שימוש בשבת.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה