ונשמרתם

עו"ד יניב יעקב: "בחורף כמעט בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים"

נהיגה בחורף היא מאתגרת יותר, מסוכנת יותר וגם גורמת ליותר תאונות דרכים. עו"ד יניב יעקב, סמנכ"ל 'אור ירוק', מעניק טיפים ועצות שיעזרו לכם לעבור בעזרת ה' את החורף בשלום. חובה לקרוא

בעיגול: עו"ד יניב יעקב (צילום רקע: shutterstock)בעיגול: עו"ד יניב יעקב (צילום רקע: shutterstock)
אא

מאז ומעולם הגדיר את עצמו אליהו כנהג זהיר. הוא ידע לעצור בתחנות ריענון בכל פעם שהתעייף, לא עקף בכבישים בהם אין שדה ראייה רחב, לא נכנס לרמזורים ברגע האחרון,  ובקיצור – העדיף להפסיד רגע בחיים מאשר להפסיד חיים ברגע.

אבל בחורף האחרון הבין אליהו שלא די בכך שהוא נזהר, שכן הכביש מביא עמו סכנות כה רבות, שלא תמיד בשליטתו. "זה קרה כשהייתי בדרכי מירושלים לצפון", הוא מספר, "הילדים שלי ישנו בכיסאות הבטיחות, אשתי ישבה לידי ושוחחנו בנחת. בחוץ ירד גשם זלעפות ונסעתי באיטיות מופלגת. למרות שהכביש הוא בינעירוני - לא עליתי על 80 קמ"ש".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ואז, פתאום, ללא שום התרעה, זה קרה: "הרכב התחיל להסתובב וסטה מהנתיב", מתאר אליהו. "משכתי את ההגה לצד השני, אבל הרכב פשוט לא נשמע לי, הוא 'עף' לנתיב הנגדי שלמזלי היה ריק, הסתובב סיבוב נוסף ואז פשוט החליק לשולי הדרך ונתקע במעקה הבטיחות".

כשאליהו משחזר את הדברים הוא מתחלחל ונרעד. "התחושה היא נוראה", הוא מסביר, "מכיוון שהרכב נעצר הפוך, עם הפנים נגד כיוון התנועה, הייתי חייב לסובב אותו במהירות ולעלות שוב על הנתיב. כל הסיפור הזה התרחש בפחות משתי דקות אבל זה היה פחד מוחשי. הנס הגדול היה ששום מכונית לא עברה בסביבה, כי אני לא בטוח שבחושך ובתנאי הנהיגה הלקויים היו מבחינים בי".

הנזק היחיד שעליו מעיד אליהו הוא פנסי הרכב האחוריים שהתנפצו. "מעבר לכך ברוך ה' לא קרה דבר, אפילו ילדיי המשיכו לישון מאחורה, לא הרגישו כלום".

אבל הוא כבר הבין דבר אחד: "מעבר לכך שבכל פעם שאני עובר במקום אני מברך 'ברוך שעשה לי נס במקום הזה', אני גם נוהג בחורף בזהירות שאי אפשר לתאר במילים. נכון שלא הכל תלוי בי, אבל אני לפחות רוצה לדעת שעשיתי הכל מתוך מה שכן בשליטתי".

 

סכנת נפשות

עד כמה הנהיגה בחורף עלולה להיות מסוכנת אנו שומעים מעו"ד יניב יעקב, סמנכ"ל אור ירוק, שנוקב בנתונים קשים: "בחורף כמעט בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים", הוא מציין. "אמנם קשה להשוות את מספר תאונות הדרכים לאלו שבקיץ, כי בחורף אנשים נוהגים פחות מאשר בימי הקיץ, אבל דבר אחד ברור – הנהיגה בחורף היא הרבה יותר מסוכנת ולכן גובה קורבנות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מדוע היא מסוכנת יותר?

"החורף משנה את כל הראייה המרחבית שלנו", הוא מסביר, "וזה משפיע על כמה דברים – בראש ובראשונה על כך ששעות האור מצטמצמות ומחשיך יותר מוקדם. בעוד שבקיץ אנשים התרגלו להחזיר את הילדים מהגנים כשעדיין יש אור ולעשות את כל הסידורים שלהם באור היום, הרי שכעת הדברים גולשים לשעות החשיכה, בהן הנהיגה בעייתית ומאתגרת.

"בנוסף, הנהיגה בחורף מלווה לעתים קרובות בגשם, ערפל, רוחות, וכדומה. יוצא שהנהג נאלץ להתמודד עם מטלות נוספות בשעת הנהיגה, גם קוגניטיביות וגם פיזיות. יש גם דבר נוסף שקורה בחורף – מזג האוויר הקר גורם לנהגים לסגור חלונות ולחמם היטב את הרכב. מצב כזה בנסיעות ארוכות מעלה את הסיכון לעייפות גדולה שעלולה להוביל לניקורים או להירדמות על ההגה".

יעקב מבקש להדגיש דבר נוסף: "מקובל לטעון שהנהיגה אחרי הגשם הראשון היא המסוכנת ביותר, אבל האמת היא שבמשך כל השבועות הראשונים אחרי שיורד אותו גשם ראשון, ממשיכה הסכנה להיות מוגברת, כי הגשמים שוטפים את כל השמנים והלכלוך שנבלעו בכביש בימות הקיץ. הם לא מתנדפים ברגע אחד, זהו תהליך שבו אנו מצויים גם בימים אלו, של כמה שבועות מסוכנים מאוד".

ואלו לא רק התנאים הפיזיים שמאפיינים אותנו כנהגים בני אנוש, אלא גם הכבישים עצמם שהופכים למסוכנים מאוד בתקופת החורף. "הכבישים הם רטובים ומחליקים", מדגיש יעקב, "והם גרמים לסיכון גבוה ולאובדן שליטה.

"הנהגים בישראל רגילים לנהיגה בתנאי מזג אוויר נוחים", הוא מסכם, "במשך רוב חודשי השנה יש להם תאורה טובה ומזג אוויר נוח. החורף מזמן להם התמודדות שהם לא תמיד מוכנים לקראתה".

 

קחו את האחריות לידיים

התוצאות לדבריו של עו"ד יעקב הן קשות: "על פי הנתונים שקיימים אצלנו שמבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בחורף שעבר נפגעו בתאונות דרכים 9,334 בני אדם. עוד עולה מהנתונים, כי במהלך חודשים אלו, נהרגו 136 בני אדם בתאונות דרכים, ו-869 נפצעו באורח קשה. המשמעות היא שבמהלך חמשת חודשי החורף בשנה החולפת כמעט בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים".

עורך דין יניב יעקבעורך דין יניב יעקב

וכאן הוא מבקש לפנות גם להולכי הרגל: "האוכלוסייה של הולכי הרגל הופכת לפגיעה מאוד בימים גשומים ובפרט בשעות החשיכה. בשעות כאלו הם הופכים לפגיעים מאוד, כי קשה להבחין בהם. פגיעה בהולך רגל עלולה להיות קטלנית גם במהירויות נמוכות".

רוב הדברים שציינת הם לא בשליטה שלנו, איך בכל זאת נוכל למנוע תאונות?

"ערנות, ערנות", מדגיש יעקב, "חשוב ביותר לבדוק את הרכב עוד לפני שמתחיל החורף ולוודא שכל הרכיבים – צמיגים, בלמים וכדומה – כולם תקינים. מעבר לכך, יש גם דברים שבאחריות של המדינה, והיא זו שמחויבת לדאוג שהתשתיות של הכבישים יהיו בטוחות, שתהיה מספיק תאורה, גם גדרות הפרדה ומעקות בטיחות הוכחו כמונעי תאונות באופן ניכר.

"בנוסף, בחורף יש להתאים את אופן הנהיגה לתנאי הדרך המשתנים. יש לנסוע לאט, להוריד את מהירות הנסיעה ב-10 קמ"ש לפחות ולהגדיל את המרחק מכלי הרכב שמלפנים. מומלץ להשאיר פתח בחלון על מנת שאוויר צח יכנס וימנע אדים ותחושת עייפות. חשוב מאוד להקפיד על הדלקת אורות בנסיעה בכבישים בין עירוניים גם ביום וגם בלילה, ובימים שקיים ערפל יש לדאוג להדלקת אורות מתאימים במשך כל שעות היממה.  כמובן שיש גם לוודא את תקינות המגבים וכי יש מים במיכל המגבים. אני מאחל לכל הנהגים ולכל תושבי מדינת ישראל, שיסעו ויחזרו לשלום, ושבחורף הנוכחי יהיה שינוי דרסטי בנתונים הקשים".

תגיות:חורףונשמרתםאור ירוקתאונת דרכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה