פרשת תולדות

מה בין פרשת השבוע לבחירות בארה"ב ובישראל?

אולי הגיע הזמן לדבר דוגרי, ומתי התחילה הפוליטיקה הראשונה בעולם? הרב מנחם יעקבזון על פרשת חיי שרה ועל האקטואליה בארץ ובעולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חידה: מתי התחילה הדיפלומטיה בעולם - ומה היתה ההתנהלות שלה?

לדעתנו, יחסים מדיניים וועידות פיסגה לשם כינון יחסים כאלה והסדרתם, התחילו בפגישת אברהם עם מלך פלישתים והרמטכ"ל שלו כפי שמתואר בפרשת וירא (בראשית כ"א כ"ב) כאשר הם באו לבקש כריתת ברית שלום.

לאחר מכן אנו מוצאים שוב בפרשתנו מפגש בין אבימלך ושר צבאו עם יצחק – הפעם המפגש טעון למדי, לא מזמן גורש יצחק מגרר בנימוק מוצהר בלתי שגרתי כאמור בפרשתנו - וַיִּגְדַּ֖ל הָאִ֑ישׁ וַיֵּ֤לֶךְ הָלוֹךְ֙ וְגָדֵ֔ל עַ֥ד כִּֽי־גָדַ֖ל מְאֹֽד: וַֽיְהִי־ל֤וֹ מִקְנֵה־צֹאן֙ וּמִקְנֵ֣ה בָקָ֔ר וַעֲבֻדָּ֖ה רַבָּ֑ה וַיְקַנְא֥וּ אֹת֖וֹ פְּלִשְׁתִּֽים. וְכָל־הַבְּאֵרֹ֗ת אֲשֶׁ֤ר חָֽפְרוּ֙ עַבְדֵ֣י אָבִ֔יו בִּימֵ֖י אַבְרָהָ֣ם אָבִ֑יו סִתְּמ֣וּם פְּלִשְׁתִּ֔ים וַיְמַלְא֖וּם עָפָֽר: וַיֹּ֥אמֶר אֲבִימֶ֖לֶךְ אֶל־יִצְחָ֑ק לֵ֚ךְ מֵֽעִמָּ֔נוּ כִּֽי־עָצַֽמְתָּ־מִמֶּ֖נּוּ מְאֹֽד... פשוט וחלק אנחנו לא יכולים לראות את ההצלחה שלך!

 ולאחר תקופה מפנה דרמטי וַאֲבִימֶ֕לֶךְ הָלַ֥ךְ אֵלָ֖יו מִגְּרָ֑ר וַאֲחֻזַּת֙ מֵֽרֵעֵ֔הוּ וּפִיכֹ֖ל שַׂר־צְבָאֽוֹ... הם באים 'על הברכים' ומבקשים לחדש את היחסים...

 

לא פוליטיקלי קורקט

יצחק, מדבר בשפה לא דיפלומטית, ומטיח את האמת הפשוטה בפניו של המלך הפלישתי ושר צבאו: וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ יִצְחָ֔ק מַדּ֖וּעַ בָּאתֶ֣ם אֵלָ֑י? וְאַתֶּם֙ שְׂנֵאתֶ֣ם אֹתִ֔י וַתְּשַׁלְּח֖וּנִי מֵאִתְּכֶֽם!

ושוב גם התשובה מדהימה בפשטותה ובכנותה: וַיֹּאמְר֗וּ רָא֣וֹ רָאִינוּ֘ כִּֽי־הָיָ֣ה ה' עִמָּךְ֒ וַנֹּ֗אמֶר תְּהִ֨י נָ֥א אָלָ֛ה בֵּינוֹתֵ֖ינוּ בֵּינֵ֣ינוּ וּבֵינֶ֑ךָ וְנִכְרְתָ֥ה בְרִ֖ית עִמָּֽךְ: אִם־תַּעֲשֵׂ֨ה עִמָּ֜נוּ רָעָ֗ה כַּאֲשֶׁר֙ לֹ֣א נְגַֽעֲנ֔וּךָ וְכַאֲשֶׁ֨ר עָשִׂ֤ינוּ עִמְּךָ֙ רַק־ט֔וֹב וַנְּשַׁלֵּֽחֲךָ֖ בְּשָׁל֑וֹם אַתָּ֥ה עַתָּ֖ה בְּר֥וּךְ ה'!

לא היתה כאן התנצלות, רק פרשנות. בתחילה חשבנו שהצלחתך הינה טבעית וסברנו שנוכל לנשל אותך ממנה, אין אנו מכחישים את השנאה עליה דברת ולא את הקנאה שהוזכרה לעיל כרקע, אולם התפכחנו ונוכחנו לדעת שהצלחתך הינה שמיימית, האלוקים הוא המלווה אותך ושומר עליך, אם כך נח לנו להיות שותפים להצלחה... זכור בבקשה שרק גרשנו אותך ולא הרענו לך!

בכל זאת, יצחק מקבל את ההצעה לכריתת הסכם שלום, הוא מזמין אותם לסעודת 'סולחה' - וַיַּ֤עַשׂ לָהֶם֙ מִשְׁתֶּ֔ה וַיֹּאכְל֖וּ וַיִּשְׁתּֽוּ, ולאחר מכן הם נשבעים זה לזה על הסכם השלום.

לעומת הדיפלומטיה המנומסת והמסובכת של ימינו, ההתנהלות כאן נראית כביכול תמימה עד פרימיטיבית, אבל היא משיגה תוצאות יפות וברורות.

יש מקום לחשוב שזו התנהלות הנובעת ממידתו של יצחק שכפי המבואר בספרות המחשבה היא 'מידת דין', אולי גם הפרטנר שלו [אבי – מלך רומז למידת מלכות - דין] שייך לאותה מערכת, בין אנשי חוק ומשפט לא מדברים דיפלומטיה ובודאי לא פוליטיקלי קורקט. אולם יתכן שזו אכן חכמת החיים העתיקה ללא הסיבוכים של הדיפלומטיה המודרנית.

 

הדיפלומטיה העתיקה חוזרת?

בשעת כתיבת השורות עדיין לא ברור לכותב מה ישקפו 'בחירות האמצע' בארה"ב ביחס לנשיא טראמפ ומידת האהדה או השנאה לו ולמדיניותו, אבל כן ברור שהנשיא הנוכחי בארה"ב משקף התנהלות ישירה מאד שלדעת רבים פועלת ומשיגה מטרות יותר מהצקצוקים הדיפלומטיים המקובלים והשפה המנומסת והצבועה שהיתה מקובלת בעולם הדיפלומטיה. אולי הבוטות שלו מיותרת ואולי הלוחמנות לא מוסכמת – אבל האיש מדבר מה שהוא חושב ואומר ברור מה יקרה לאלו שיפעלו נגד ארה"ב של אמריקה – המעצמה הגדולה החזקה והעשירה. לאחר תקופה של אזהרות, הוא גם עובר למעשים.

ימים יגידו מה יהיה סוף הסיפור עם צפון קוריאה ועם אירן, ואנו יכולים רק לקוות שהוא משמש כשליח טוב ממרום עבורנו ועבור העולם.  ואנו מכירים טובה לשגרירת ארה"ב באו"ם (לצערנו – לשעבר) שהעיזה לקרוע את המסכה מעל פני ארגון הצביעות העולמי. 

התופעות האחרונות בפוליטיקה העולמית מלמדות שהעולם מתפקח מהפיקחות ומנסה לחזור לפרימיטיביות של הדיפלומטיה העתיקה: נמאס ממשחקי מילים, מדברים ישר ולענין על מה שמציק, לא מסתירים קנאה ושנאה אלא מנסים להתמודד בדרך שתועיל יותר.

הפוליטיקה העולמית ואפילו הדיפלומטיה מנסות להשליך את הכסיות וצקצוקי הלשון, להוציא קצת את האמת החוצה – אולי כשהמניעים יהיו על השולחן וכל אחד ידבר ברורות על האינטרסים שלו – יוכלו להגיע לעמק השווה, כנראה שכמו בדברים רבים הדורות המוקדמים היו חכמים יותר.

 

אולי הגיע הזמן לדבר דוגרי

אולי הגיע הזמן להעביר את השיח הזה גם לחברה הישראלית. להפסיק לדבר עם ועל הציבור שומרי התורה בהתייפייפות, ברצון להועיל לו, וברצון לחנך אותו – לטובתו. להפסיק להסתיר את הקנאה בהצלחתו החינוכית,  להכיר בעובדה שהציבור הזה הוא ציבור ערכי ואידיאליסטי ולכן הוא מתפתח ומתרחב, יש לו ילודה ודור המשך - והוא ימשיך ויגדל בארץ שהוא אוהב ולא יורד ממנה, ולכן אולי באמת הוא יכבוש עוד ועוד אחוזים באוכלוסיה גם מאלו המגלים את האור והאמת... ו– כולם מוזמנים לטעום!

(אגב, תענוג להגיע לערים שהיו בעבר חילוניות ולראות אוכלוסיה שומרת תורה ומצוות המעורה בכל תחומי החברה. מדהים לראות למשל אצל שכנתנו 'אור יהודה' שמועמד חרדי שהקים את תנועת התשובה בעיר לפני עשרות שנים זכה ל-40% תמיכה לראשות העיר, תופעה המשקפת את המהפכה שהוא ואחרים חוללו בעיר הזו, כמו גם בחולון בת ים ועוד).

אולי זו עצה טובה גם לפתרון מחלוקות מצערות הקיימות בתוככי הציבור. לפעמים אם ידברו גלויות ולא יעטפו כל דבר בצלופנים אידאולוגיים יהיה יותר קל להתגבר על מכשולים. כשהשפה תהיה גלויה, השיח יהיה על דרכים לדו קיום בשלום, על שמירת הסטטוס קוו ועל הדברים המשותפים - הטובים והיפים שיש והרבה - בארצנו ובעמנו.   

תגיות:פרשת תולדותבחירותארה"בישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה