חדשות בעולם

יהודי צרפת זועמים: מקרון שיבח את מנהיג משטר וישי

המרשל אנרי פיליפ פטן שיתף פעולה עם הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה והיה אחראי לגירושם של עשרות אלפי יהודים למחנות ההשמדה, אך נשיא צרפת אמר כי בזמן מלחמת העולם הראשונה הוא היה "חייל גדול"

מקרון (צילום: שאטרסטוק)מקרון (צילום: שאטרסטוק)
אא

יהודי צרפת – ולא רק הם – זועמים על הנשיא עמנואל מקרון, ששיבח היום (רביעי) את מנהיג משטר וישי, המרשל אנרי פיליפ פטן, מי ששיתף פעולה עם הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה.

בצרפת מתכוננים ליום שביתת הנשק, ה- 11 בנובמבר, שהשנה יציין 100 שנים לסיומה של מלחמת העולם הראשונה. בשבת הקרובה יתקיים בפריז טקס לזכרם של שמונה מרשלים – ביניהם פטן – שפיקדו על חיילי צבא צרפת בדרך לניצחון על גרמניה במלחמה זו. מקרון עצמו לא ישתתף בטקס. במהלך ביקור בעיירה שארלוויל-מאזייר – שבזמן המלחמה עמדה בקו החזית בין הכוחות הצרפתיים והגרמניים – הוא אמר כי פטן היה "חייל גדול במלחמת העולם הראשונה", ולכן הוא ראוי לכבוד: "לגיטימי לחלוטין שנכבד את זכרם של המרשלים שהובילו את הצבא שלנו לניצחון". מקרון ציין אמנם כי פטן עשה "בחירות הרסניות" במהלך מלחמת העולם השנייה, אך הוסיף: "הוא היה חייל גדול, זו המציאות. החיים הפוליטיים, כמו הטבע האנושי, לעיתים מורכבים יותר משהיינו רוצים להאמין".

פטן – איש צבא ופוליטיקאי – זכה לאחר מלחמת העולם הראשונה לתהילה בצרפת ונחשב לגיבור לאומי בארצו, לאחר שהוביל את חיילי הצבא מול הכוחות הגרמנים בקרב ההגנה בן עשרת החודשים על ורדן בשנת 2016. במהלך מלחמת העולם השנייה, לאחר שהגרמנים כבשו את פריז ביוני 1940, הוא הסכים לכהן כראש ממשלת בובות מטעמם, שפעלה מהעיר וישי. המשטר האנטישמי של וישי שיתף פעולה עם הנאצים והיה אחראי לגירושם של עשרות אלפי יהודים למחנות ההשמדה. בתום המלחמה נשפט פטן והורשע בבגידה. הוא נידון למוות, אך נשיא צרפת דאז, שארל דה גול, המתיק את עונשו למאסר עולם. פטן מת בכלא בשנת 1951.

דבריו של נשיא צרפת עוררו, כאמור, כעס רב. פרנסואה קליפאת, יו"ר קרי"ף – ארגון הגג של הארגונים היהודיים בצרפת – הביע זעזוע מדבריו של מקרון. "הדבר היחיד שנזכור מפטן הינו שהוא הוגדר, במשפט שנערך לו ביולי 1945 בשם העם, כמי שאינו ראוי להיקרא צרפתי". גם יריביו הפוליטיים של מקרון לא חסכו ממנו את שבטם.

תגיות:עמנואל מקרוןמלחמת העולם השנייהצרפת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה