חדשות בעולם

מפקד משמרות המהפכה האיראניים לטראמפ: אל תאיים עלינו

באיראן מציינים היום 39 שנים להשתלטות הסטודנטים על השגרירות האמריקנית בטהראן, ומנסים לשדר "עסקים כרגיל" לקראת כניסתן מחר לתוקף של הסנקציות האמריקניות הנוספות

הפגנות בעד המשטר באיראן, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)הפגנות בעד המשטר באיראן, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

מפקד משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, הזהיר היום (ראשון) את נשיא ארצות הברית שלא לאיים על איראן. בהפגנה שנערכה מול הבניין בו שכנה השגרירות האמריקנית בטהראן, לציון יום השנה להשתלטותם של סטודנטים איראניים על השגרירות בשנת 1979, אמר ג'עפרי כי כוחה של ארצות הברית נמצא בדעיכה. הוא טען כי האמריקנים ספגו תבוסה במלחמתם הכלכלית נגד איראן, וכי מכשיר הסנקציות בו הם משתמשים הפך לחסר תועלת. הוא הדגיש, כי ההשתלטות ב- 1979 על שגרירות ארצות הברית בטהראן – "מאורת הריגול", כלשונו – תרמה לשרידותה של המהפכה האסלאמית, שהביאה בתחילת 1979 לנפילתו של משטר השאה המלוכני.

עצרות יום השנה להשתלטות על השגרירות האמריקנית מתקיימות הפעם בעיתוי רגיש ביותר מבחינתה של איראן: מחר ייכנסו לתוקף הסנקציות הנוספות שהטיל ממשל טראמפ על משטר האייתוללות, בעקבות הודעתו בחודש מאי על פרישתו מהסכם הגרעין. הסנקציות הראשונות נכנסו לתוקף בחודש אוגוסט, והגל השני – שיופנה, בין היתר, נגד מגזרי הבנקאות והאנרגיה האיראניים – מכוון למנוע ממנה לייצא את הנפט שלה לרחבי העולם וצפוי לדרדר עוד יותר את כלכלתה. מדינות שימשיכו לייבא נפט מאיראן וחברות זרות שימשיכו לעשות עמה עסקים יהיו חשופות לצעדים נגדן מצד ארצות הברית. עם זאת, שמונה מדינות קיבלו היתר להמשיך ולייבא נפט מאיראן בששת החודשים הבאים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה אמש לנשיא ארצות הברית על חידוש הסנקציות: "האפקט של הסנקציות הראשוניות כבר מורגש - הריאל בשפל, כלכלת איראן בשפל ואנחנו רואים את התוצאות כבר בשטח. תודה לך, הנשיא טראמפ, על המהלך ההיסטורי".

למרות החששות של תושבי איראן מפני הצפוי להם מבחינה כלכלית, המשטר האסלאמי ממשיך לנסות ולשדר "עסקים כרגיל". העצרות היום ברחבי איראן, לציון יום השנה להשתלטות על השגרירות האמריקנית, נערכו תחת הססמה "לא להשפלה". סוכנות הידיעות האיראנית "טסנים" דיווחה כי המפגינים קראו ססמאות בגנות ארצות הברית וישראל, וגינו את "מדיניותו ועמדותיו התוקפניות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נגד הרפובליקה האסלאמית". מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, אמר אתמול, במהלך פגישה עם סטודנטים בטהראן, כי ארצות הברית נכשלה בניסיונותיה השונים לשלוט באיראן, וכי היא הובסה בקרב בן 40 השנים מול הרפובליקה האסלאמית: "עוצמתה של אמריקה וההגמוניה שלה בעולם נמצאות במגמת ירידה ונעות לעבר הרס", טען", ארצות הברית חלשה בהרבה מאשר הייתה לפני ארבעים שנה". ח'אמנאי הוסיף כי  "העולם מתנגד לכל החלטה של נשיא ארצות הברית, לא רק העמים אלא גם הממשלות". בהודעה שפורסמה על ידי דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי, נאמר כי איראן אינה מודאגת מהסנקציות: "ארצות הברית לא תוכל לפעול בשום צורה נגד איראן".

תגיות:איראןסנקציותעלי ח'אמנאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה