הפסקת הריון

״לאחר שנתתי אישור להרוג את העובר שלי, הרגשתי שנכנסתי למאסר עולם – פיסי, נפשי ורוחני״

הרגשתי לבד בעולם ראיתי שחור בעיניים הרגשתי המון צער, שונאת את היום הארור הזה !״

  • י"ח אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המילים הקשות הללו נזרקות לחלל האוויר כבר בתחילת השיחה עם ליאת, אישה בת 28 מדרום הארץ, שברגעי חולשה קשים החליטה להפיל – החלטה, שלטענתה, אין יום שהיא אינה מבכה ומתחרטת עליה.

״התחתנו לפני כשש שנים. זמן קצר לאחר הנישואין ילדתי את הבת הבכורה שלי, ואז החלו קשיים גדולים בחיי הנישואין – קשיים כלכליים ובעיות רבות בתקשורת בינינו. כשהבת שלנו היתה בת שנה ושמונה חודשים, גיליתי שאני בהריון נוסף, בלתי מתוכנן. מי שמכיר אותי יודע שמבחינתי המילה, ׳הפלה׳, זו בכלל לא אופציה, אבל כשהניסיון הזה הגיע אלי, היריון בנסיבות לא פשוטות, לצערי הרב, נכשלתי בו. המריבות בינינו כל כך החריפו, הגענו למצב שבו לא דיברנו, אפילו לא בוקר טוב וערב טוב, והחלטנו להתגרש. המצב הזה ערער אותי לחלוטין. מצד אחד לא רציתי להפיל, אבל מצד שני לא רציתי להביא ילד לתוך המציאות המאוד בעייתית הזאת״.

״הגעתי לוועדה להפסקת היריון״, ממשיכה ליאת ומספרת, ״הייתי בהלם מהקלות שבה הם אישרו לי לגשת להפלה. כשיצאתי משם התקשרתי לאבא שלי ואמרתי לו שאני לא אתן יד לרצח של תינוקות. הביקור בוועדה ממש זעזע אותי. אבל אז התחלתי לקבל הודעות מאחד מבני משפחתו של בעלי. בהודעה נרשמו דברים קשים מאד, משפטים שנתנו לי להרגיש שהם אינם רוצים שאלד ילד נוסף לתוך המשפחה שלהם. אחרי ההודעות האלה הרגשתי שאני ננעלת לחלוטין, ולצערי זה מה שהיטה את הכף ללכת ולהפיל את העובר״.

מה היתה עמדתה של משפחתך בנוגע להיריון?

״אחותי הגדולה ניסתה לשכנע אותי שאשאיר את העובר. שאר בני המשפחה ראו שאני עוברת מפח נפש גדול והם החליטו לתת לי גיבוי לכל החלטה שאקבל, אני חושבת שאם הם כולם היו מתנגדים לכך יתכן וזה היה עוזר לי לשנות את ההחלטה״.

 

הפלה בשבוע ה-12 ותחושת האובדן שאחרי

בשבוע ה- 12 להריון, ליאת ביצעה הפלה. ״כשהתעוררתי, המדדים לא היו טובים. ראיתי שחור בעיניים, הרגשתי צער בל יתואר, אני שונאת את היום הארור הזה״, משחזרת ליאת בעצב גדול ומציינת את התאריך המדויק בו ביצעה את ההפלה. ״הייתי בכעס על כולם, על המשפחה שלי ועל בעלי שלא עצרו אותי מלעשות את זה ועל אחותי הגדולה שאמנם ביקשה שלא אעשה הפלה אך מצד שני לא עצרה אותי בגופה!!! הרגשתי שהכנסתי את עצמי למאסר עולם - מאסר רוחני, פיזי ונפשי. חשתי בדידות איומה ואני חושבת שאם לא היתה לי את הילדה הגדולה לטפל בה, לא יודעת לאן הייתי מגיעה. הרגשתי ממש רוצחת. רציתי להיעלם מהעולם והיו לי מחשבות אובדניות״.

 

כתיקון להפלה – הצילה 20 תינוקות

תיאור המקרה של ליאת ממחיש עד כמה במקרים של הריונות בלתי מתוכננים, המגיעים לתוך מציאות מורכבת, ישנה חשיבות מרובה לתגובות המגיעות מן הסביבה הקרובה. במקרים כגון אלה, כל משפט או מילה שנאמרת, יכולים לחרוץ גורלות ולהטות את הכף.

״כעבור חודשיים מרגע ההפלה״, ממשיכה ליאת ומשחזרת, ״בעלי רצה מאוד לשקם את הקשר ולבסוף חזרנו לחיות יחד. אך הצער והכאב לא הירפו, כעסתי על עצמי על שהרגתי את העובר שלי במו ידיי, שלא לדבר על המרירות הגדולה והטינה שחשתי כלפי בעלי. בתאריך המשוער של הלידה פשוט הרגשתי ממוטטת וכתבתי מכתבים לעובר שלא קיים, ביקשתי ממנו סליחה״.

אחת מן הדרכים של ליאת להתמודד עם האובדן שחשה, היתה פעילות למניעת הפלות באופן התנדבותי. חיזקה מספר רב של נשים שעמדו בפני ניסיונות דומים. ״הגעתי למצב ש – 20 נשים שרצו להפיל נמנעו מלעשות זאת בגלל השיחות שלי איתן !!!״ מספרת ליאת, ״עם חלקן פיתחתי יחסים עמוקים ואת כולן גם ראיתי לאחר הלידות שלהן. אבל בשלב כלשהו הסיפוק הגדול מכך שהצלחתי להציל תינוקות ממוות, התחיל להיות מעורב ברגשות קינאה. קינאה על כך, שהן בגלל השיחות שלי איתן זכו להביא חיים לעולם, ואילו אני לא יכולה להחזיר את הגלגל אחורה״.

מה הצליח לרומם אותך בכל זאת ?

באחת הפעמים שממש נשברתי, רבנית שהייתי עימה בקשר שוחחה עבורי עם הרב בצרי.

הרב אמר לה שהתיקון שלי על ההפלה שעשיתי הוא דרך אותן נשים שאני מצילה אותן מלעשות הפלה. הרב ציין ׳הצלת אדם אחד הצלת עולם ומלואו׳״ כן ירבו …

עדיין הרגשתי ריקה. ואז, כשציפינו להריון נוסף, כאן חל עיכוב, כשבעוד שבשני ההריונות הקודמים זה הגיע אפילו מבלי שתכננתי. מספר חודשים ניסינו וכלום לא קרה. זה שבר אותי. ואז בחודש התשיעי קרה לי נס ממש. עשיתי התבודדות עם השם. ישבתי ודיברתי איתו – אמרתי ׳אבא שבשמיים אם אתה מחליט שלא אהיה אמא לעוד ילדים אני מקבלת את הכל באהבה. אני שלמה עם זה ומודה לך שאני קמה בבוקר ושיש לי ילדה, כי יש כאלה שאין להם גם את זה׳. כעבור שבועיים עשיתי בדיקה וגיליתי שאני בהיריון. כעבור תשעה חודשים נולדה לנו בת נוספת ברוך השם.

אני בוחרת לספר כאן את הסיפור שלי מתוך רצון לחזק נשים שעומדות בפני ניסיונות דומים.

כל אישה תדע שברגע קיבלה עובר זה לא מובן מאליו. יש נשים נשואות ללא ילדים חלקן עברו טיפולי הפרייה רבים וסובלות סבל מר. פשוט להגיד תודה על מה שמגיע ובאיזה זמן שמגיע כי השם לא נותן לאף אחת משהו שאינה יכולה לעמוד בו״, כל מיש שקשה לה קבלת ההריון וכל אחת וסיבותיה שתדע שככל שקשה לקבל את ההריון כך השכר גדול יותר אחרי.

ועוד דבר אחד חשוב – ככל שההריון מגיע בנסיבות לא נוחות וקשות אז הרבה יותר קשה מזה באופן שלא ניתן לשער – זה לאחר הפלה, לא ניתן לשאת את הנטל אחרי לכל החיים …

שוקלת הפלה?  מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?  

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il 

תגיות:הפלותהפלההפסקת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה