הריון בשבוע

הריון בתרומה - אח או בן זוג?

אי הסדר שבתחום תרומות הזרע עלול להביא לכך שאח או אחות מאותה תרומת זרע יהיו לבני זוג בבלי דעת. קבוצת הפייסבוק 'אחאים' מנסה לקשר בין כמה שיותר אחאים בכדי למנוע מצבים מעין אלו

  • ט"ז אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחרונה הולכים ומתרבים המקרים אשר משפחות מגלות שלילדיהן יש 'אבא משותף': כלומר תרומת הזרע בה השתמשו הייתה זהה. זאת תודות לקבוצה חדשה בפייסבוק שהינה תחת הכותרת 'אחאים'. ההתרגשות מן המפגשים רבה אך לצד זאת עולה חשש שריבוי מקרים כאלו יוביל לגילוי עריות.

מתן מילס מספר את סיפורו: "מישהי כתבה לי שנראה לה שהיא חולקת איתי את אותו הסיפור וכדאי שנבדוק יותר פרטים. כל אחד מאתנו הוציא מבנק הזרע את פרטיו ועמם ניגשנו אל קבוצת הפייסבוק. הבירור העלה שאכן אנחנו 'אחאים'. ההלם הגדול היה לגלות שלאחות זה יש אח תאום. קיימנו מפגש ונדהמתי לגלות בחורה שנראית כה דומה לי. במשפחתי הגרעינית היה לי אח נוסף, אף הוא מתרומת זרע, אך למרבה הצער הוא נפטר לפני 3 שנים. האחאים שהתגלו לי השלימו לי את החסר.  אנחנו מתקשרים דרך הווטסאפ, מטיילים ביחד, ואנשים סביבנו התרגלו לראותנו כאחים לכל דבר".

לזוהר יעקובסון יש ילד בן שבע וחצי שנולד מתרומת זרע. בעקבות השתתפותה בקבוצת הפייסבוק התגלה לה שישנם עשרה אחים לבנה. מעניין שהיא מספרת שפעמים רבות בנה ביקש אח נוסף והיא השיבה שלא יצפה לכך ממנה. ופתאום נמצאו אחים שמילאו לילד את החסר.

באזור השרון יש שתי משפחות  אשר גילו דרך קבוצת הפייסבוק שילדיהן אחאים מתרומת זרע שהגיעה מחו"ל. אביטל אנגל משחזרת, "גיליתי שלשחר בתי יש עוד 3 אחים. כבר כאשר ראיתי את הילד הראשון זיהיתי שהוא אחיה של שחר. לצד ההתרגשות ביצענו בדיקות די.אנ.איי שאישרו זאת. חלומה של בתי התגשם. היא כבר איננה בת יחידה וקיבלה 3 אחאים.

נשמע משמח ומרגש? בהחלט. אך השמחה ותחושת האחווה המשפחתית שנוצרת הן אינן מטרותיה היחידות של קבוצת הפייסבוק. הסיבה העיקרית להקמת הקבוצה היא מניעת גילוי עריות. כמות ההפריות הגדולה שקיימת כיום מתרומות זרע מביאה לחשש שייווצר קשר רומנטי בין אחאים, בלא ידיעתם.

זוהר יעקובסון אומרת, "אנו מתגוררים בסמיכות מקום. ישנו סיכוי שבבגרותם שניהם היו נפגשים ומגלים עניין זה בזו. הקשר ביניהם כרגע נפלא ויש התאמה מדהימה. אם לא היו יודעים שהם אחאים ייתכן שהייתה נוצרת כאן זוגיות מסוכנת".

אביטל אנגל מוסיפה: 'כחברה בקבוצת הפייסבוק אני עוקבת כל הזמן. לא בטוח שיש סדר גדול בבנקי הזרע, העברת מנות ושינוי פרטים. אני משערת שיגיע הרגע שנגלה אחים נוספים שמקורם מאותה תרומת זרע".

חברת הכנסת עליזה לביא מעוניינת לקדם חקיקה בנושא. לדבריה יש מחדל גדול במדינה בתחום וגם מבקר המדינה קבע שבלתי אפשרי להמשיך באופן. קיימות כאן בעיות אתיות ומוסריות. 'כיצד ייתכן שהמדינה לא הסדירה עד עכשיו את תחום תרומות הזרע? במדינה יש כ-14 בנקים. אומנם יש הגבלה, אך אין אכיפה', היא אומרת.

זוהר יעקובסון מוסיפה:  'ארע מצב שאחאים התגלו לגמרי במקרה. אחת האימהות באה לגן לקחת את בנה. כאשר לקחה אותו בידה פנתה אליה אישה אחרת: גברת, למה את לוקחת את הבן שלי?

הסתבר שהיה ביניהם דימיון חיצוני מדהים.

ח"כ לביא אומרת לסיכום: 'זה סיפור נחמד אבל כמובן שיש כאן התנהלות שערורייתית. אולם יש חשש ובהלה לערוך סדר בנושא".

תגובתו של משרד הבריאות הייתה שהצעת החוק של גברת לביא אשר לא עברה בכנסת הינה בעצם תעתיק של נוהל במשרד הבריאות בנוסח לא עדכני. כבר טרם הוגשה הצעת החוק משרד הבריאות יצא בתזכיר חוק לנושא הרגיש והמורכב. כאשר החוק שהוצע על ידי משרד הבריאות כולל את הסדרת הנושא מכל ענייניו והיבטיו: הקמת בנקי זרע לצד ניהולם, שימוש בזרע שנתרם על ידי תורם מישראל, ייבוא של זרע מחוץ לארץ, שימוש בזרע של אדם שנפטר, הקמתו של מאגר מידע שירכז את כל רישום תרומות הזרע, רישום היילודים שנולדו מתרומות הזרע ועוד. אולם מטבע הדברים ניסוחה של הצעה מקיפה וחדשנית מעין זו אורך זמן.  כמו כן, ישנו הליך של בדיקת ובחינת ההערות שנתקבלו בעקבות פרסום התקציר. אנו עמלים על הניסוח של הצעת החוק וקידומו ניצב על שולחן העבודה בסדר עדיפות גבוה.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:הפלותהפלהתרומת זרעממזרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה