הפסקת הריון

למרות המלצת הרופאים על הפלה, התינוקת נולדה בריאה ושלמה

את הסיפור הבא על ניסיון מורכב שהתרחש במהלך הריון, שמעתי באומן, בסמוך לציון של רבי נחמן מברסלב, זצוק״ל. הפעם, גיבורת הסיפור היא הרבנית אהובה ארד

  • כ"ו תמוז התשע"ז
אא

אהובה ארד, בת 45 אם לארבעה ילדים המתגוררת בפתח תקווה, היא אחת מהאושיות הבולטות שקיימות כיום בקרב הז׳אנר, שצמח, התפתח וצבר תאוצה בשנים האחרונות בארץ – ז׳אנר מדריכות הנסיעות לאומן ומזכות הרבים. הלו״ז שלה בד״כ עמוס בשיעורי תורה שניתנים על ידה בכל רחבי הארץ, בערבי הפרשות חלה ופעמיים בכל חודש היא גם מוציאה קבוצות נשים למסע בן כמה ימים לקברות הצדיקים, שבאוקראינה. במרבית הפעמים, שזכיתי להגיע לאומן ולהיות נוכחת בציון של רבי נחמן זצוק״ל, פגשתי אותה שם באופן אקראי לחלוטין והרושם שקיבלתי ממנה היה של אישה שכל ישותה אומרת שמחה, הארת פנים, אהבת ישראל גדולה ובעיקר חיבור עמוק לצדיק.

את הסיפור אודות הניסיון הלא פשוט, בלשון המעטה, שהיא חוותה במהלך הריונה האחרון, שמעתי במסגרת שיעור תורה שהיא העבירה בשבת, בחדר הסמוך לציון הקדוש באומן. השיעור היה פתוח לקהל הנשים הרחב ולפיכך הזדמן לי להיות נוכחת בו. הסיפור הנדון היה חלק מסיפור רחב הרבה יותר שתיאר את השתלשלות המאורעות שהובילו לתהליך חזרתה בתשובה, את הניסיונות הרבים שפקדו אותה בדרך ואת ההתחזקות באמונה וההתקרבות לצדיק ולחסידות ברסלב. השיעור היה מתובל בהמון התלהבות והומור ועם חזרתי ארצה, מצאתי לנכון שיש כאן סיפור מעניין שעשוי להתאים למדור נשים ולמחלקת אמ״א ויצרתי עימה קשר בכדי לראיין אותה.

״הייתי כבר בתשובה למעלה מעשר שנים והרגשתי שאני כבר על דרך המלך״, כך, אהובה פותחת את השיחה בינינו. היו לי שלושה ילדים, וכל ההריונות שלי הסתיימו בניתוחים קיסריים מסובכים ומורכבים מאד. כבר בהריון השלישי, הרופאים התריעו בפניי שאסור לי להרות פעם נוספת וטענו, שאם חלילה אאלץ לעבור עוד ניתוח, זה יסכן את חיי, אך רצה הקב״ה והריתי שוב ומבחינתי, לא היתה דרך חזרה.

כשניגשתי אל רופא הנשים הוא השתולל וצעק ׳תגידי, את רוצה שלילדים שלך תהיה אמא?? את חייבת לעשות הפלה!!!׳

כיצד הגבת ?

״עניתי לו על איזו הפלה אתה מדבר? אנחנו דתיים לא עושים הפלה, אין אצלנו דבר כזה״, משחזרת אהובה, בלהט הלוחמני-חינני שלה. ״החלטתי לשאול רב כיצד לפעול ונעזרתי בחבר משפחה שהעביר מכתב לרב אלעזר אבוחצירא זצ״ל (נכדו של הבאבא סאלי זצוק״ל). הרב השיב שאכן כפי שהרופא טוען אני נמצאת במצב לא פשוט, שאני אעבור תקופה די קשה אך מכאן תצמח לי ישועה. כמו כן, הוא הוסיף ואמר שלא אעשה הפלה ושאדאג לקחת מנתח פרטי ללידה. חזרתי אל הרופא והודעתי לו שאני לא מפילה. הוא, כצפוי, התעצבן מאד וכשסיפרתי לו שהתייעצתי עם רב בנידון, הוא גיחך ואמר ׳את באמת חושבת שהברכה של הרב תציל אותך?׳ אני עמדתי על שלי והשבתי שאני מאמינה באמונה שלמה בברכתו של הרב. הרופא הבין שאין לו מה להתעקש וביקש שאגיע למעקב חודשי״.

עד כה, זו היתה רק המערכה הראשונה במסכת הניסיונות, אשר פקדו את אהובה ארד במהלך הריונה הרביעי. אל המערכה השנייה היא נכנסה כאשר הגיעה בחודש הרביעי לבדיקה אצל אותו רופא נשים, שאליו היא בחרה להגיע, מלכתחילה, בשל היותו מומחה האמון על הריונות בסיכון כמו שלה.

״במהלך הבדיקה״, מספרת אהובה, ״הרופא שאל אותי ׳מה את רוצה בן או בת?׳ השבתי לו שיש לי בבית שתי בנות ובן ולכן הייתי שמחה אם יהיה לי בן נוסף. הוא בדק והכריז ׳תשעים אחוז שיש לך בן. קיבלת מה שרצית! תגיעי אלי בעוד חודש כדי שאבחן את מצב הצלקת שיש לך ברחם׳.

כעבור חודש וחצי חזרתי אליו, הייתי לקראת החודש החמישי תחילת שישי, אני זוכרת שהוא בדק ושאל האם אני רוצה לדעת את מין הילוד. אמרתי לו ׳דוקטור אתה לא זוכר שאמרת לי שיש לי בן?׳ הוא בדק אותי שוב ושוב ופתאום הוא ביקש מהמזכירה שתקרא לרופא מהחדר הסמוך. שניהם בדקו אותי והחלו להסתודד ביניהם וזרקו לחלל האוויר מונחים רפואיים בלתי מובנים. התחלתי לצחוק ושאלתי ׳מה נתקעתם עם מין הילוד?׳ והרופא השיב ׳אל תצחקי יש איזו בעיה!!! יש משהו לא ברור לגבי איברי המין של העובר, זה לא ממש מוגדר, זה הרבה יותר מסובך ממה שזה נשמע ואני מבקש שתגיעי בעוד כחודש לבדיקת תלת מימד בבית החולים.׳״

אהובה ניגשה לבדיקת התלת מימד בבי״ח במרכז הארץ שם הפרופ׳ המומחה טען, שככל הנראה, העובר שלה לוקה בחוסר זהות מינית מוגדרת, בעיה, שמתרחשת אחת למיליון וחצי ילודים.

״הגעתי אל בית החולים, ישבו שם שלושה פרופסורים מומחים לבדוק במה מדובר. בבדיקה הם גילו מספר בעיות נוספות, שלא נצפו קודם – שבמקום שיהיו שלושה צינורות שמוליכים את המזון אל העובר קיימים רק שניים, ובנוסף הם מצאו בעיות בגפיים, אך טענו שניתן לפתור זאת בניתוח לאחר הלידה, ואז הם המשיכו ומצאו בעיה נוספת שאין התאחות של הסנטר ואין פרופורציה בין הראש לסנטר. בשלב כלשהו אחד הפרופסורים אמר ׳תעזבו אני רואה כאן המון בעיות בואו נבדוק את העניין של מין הילוד שלשם כך התכנסנו.׳ בסוף הבדיקה, הם הסתודדו ביניהם, ואחד מהם הצהיר : ׳מין הילוד אינו מוגדר, זה קורה אחת למיליון וחצי עוברים שנולדים עם זהות מינית בלתי מוגדרת!!!׳״. בשלב זה אני שואלת את אהובה מה היא חשה באותם רגעים והיא משיבה לי בהתבדחות האופיינית לה: ״פני נפלו לא הבנתי על מה הוא דיבר בכלל! חשבתי לעצמי, אוקיי, אני נכנסת לשילב איזו עגלה אני קונה, בצהוב? בכחול? או באדום?׳״

אני פורצת בצחוק ושואלת את ׳רצינית שזה מה שחשבת?׳ ״זה מה שעלה לי בראש״, אהובה מאשרת, ״אבל זה ממש היה לכמה שניות כי כמה דקות לאחר מכן כשהבנתי את גודל הבעיה התהפך עלי עולמי. הפרופסור אמר לי ׳תקשיבי, אני במקומך לא משאיר עובר כזה עם כל כך הרבה בעיות וסיבוכים, אני ממליץ על הפסקת הריון׳. ואז הוא התחיל לפרט את תהליך ההפלה כיצד מזריקים חומר לעובר וממיתים אותו ותיאר את תהליך ׳הלידה השקטה׳ שאצטרך לעבור לאחר מכן, ופה כבר קלטתי את המציאות ונתקפתי חרדה גדולה!!! אני זוכרת שלקחתי את התיק הרפואי התיישבתי על ספסל מחוץ לבית החולים והתחלתי למרר בבכי במשך שעתיים רצופות. פניתי לקב״ה ואמרתי לו – ׳מה אתה רוצה ממני? חזרתי בתשובה! אומרים שלא נותנים לאדם ניסיון שהוא אינו יכול לעמוד בו, איך אני יכולה להרוג עובר, בזמן שאתה נתת לו חיים? איך אני יכולה לעמוד בניסיון כזה בכלל?׳ ואז גם התחיל לרוץ לי בראש איך אני אספר את זה לבעלי. בזמנו אמנם ניהלנו בית חרדי לכל דבר, הילדים למדו בבתי ספר חרדיים, אבל אני זו שנתתי את הטון בבית, הייתי במדרגת אמונה הרבה יותר גבוהה ממנו והוא היה עדיין בשלבים הראשונים של ההתקרבות, פחדתי לספר לו שמא זה יחליש אותו, חששתי שהוא יתריס נגדי, שהנה חזרתי בתשובה ואיזה שכר אני מקבלת בתמורה. אז החלטתי לא לשתף אותו ולהתמודד עם הניסיון לבד.

מכאן ואילך, מהלך התשובה של אהובה ארד קיבל גוון פנימי ועמוק יותר של חיבור אל השם והתחזקות האמונה, תהליך שסלל לה את ההתקרבות אל הצדיק ואל חסידות ברסלב.

״מהניסיון הזה הגעתי לשלב חדש בכל תהליך התשובה שלי, מספרת אהובה. בשנים הראשונות של התשובה זה היה לשנות את כל ההרגלים ואורחות החיים, שמירת שבת וצניעות וכשרות וכל מה שנדרש מבחינה הלכתית ופה לראשונה התחלתי לעבור תהליך של תשובה שהוא יותר פנימי ויותר עמוק ממה שחוויתי עד כה, התחלתי לחפש ולהרגיש את קירבת השם באופן שלא חוויתי קודם לכן.

שבוע לאחר מכן,״ ממשיכה אהובה, ״הרופאים מבית החולים התקשרו אלי ושאלו מה אני בוחרת לעשות? השבתי להם שאני בוחרת לדבוק באמונה שלי ובקב״ה ומה שצריך לקרות יקרה, אם אצטרך ללדת תינוק עם בעיות וסיבוכים כפי שהם תיארו לי, אז זה מה שהשם נתן.״

בחודש השמיני להריונה של אהובה, הזדמן לה ולמשפחתה ניסיון נוסף – ללא כל התראה מוקדמת, בעלה התמוטט, הוא חווה קריסת מערכות ואושפז בבית החולים במצב שבין חיים למוות.

״יום אחד חזרתי מהעבודה, ולא מספיק שחוויתי סבל גדול, השם זימן לי ניסיון נוסף,״ מתארת אהובה בהתרגשות. ״בעלי לא הרגיש טוב ומצאתי אותו שוכב במיטה. בהתחלה, הוא תיאר שהוא מרגיש לחץ בחזה ולא ייחסנו לכך משמעות גדולה, חשבנו שזה ממתח וככל הנראה יעבור, אך לאחר יומיים כשראינו שלא חל שיפור במצבו החלטתי לקחת אותו להיבדק במר״מ. שם ערכו לו מספר בדיקות אך לא הצליחו לאתר את מקור הבעיה ולכן הפנו אותנו לבית החולים. תוך כמה דקות, כשאני עדיין ממתינה לקבל את ההפניה, בעלי התמוטט איבד את ההכרה ופינו אותו באמבולנס לבית החולים. כעבור שעות, אחרי סדרת בדיקות מקיפה, הודיעו לי שחיידק אלים חדר לריאה השמאלית שלו וזה מה שגרם לקריסת הגוף. אני זוכרת ששאלתי את הרופאים האם בעלי בסכנת חיים והם השיבו לי ש-24 השעות הבאות הן קריטיות לחייו והמליצו לי ללכת הביתה כדי שלא אסכן את עצמי ואת העובר בגלל כל החיידקים שהסתובבו שם במחלקה.

 

כוחו של ספר, כוחן של מילים

לאחר הפצרות רבות מצד רופאי המחלקה, אהובה ניגשה לנוח בביתה. שם ברגעי השבירה הקשים שלה תוך השתפכות הנפש בפני בורא עולם היא שאבה עידוד מספר שהיה מונח בביתה. ״הגעתי הביתה ממוטטת נפשית והתחלתי לבכות ללא הפסקה,״ מספרת אהובה. ״פניתי אל הקב״ה ואמרתי לו : ׳השם תציל אותי, אני בחושך אני לא עומדת יותר בניסיונות האלה תראה לי שאתה מקשיב לי לא רוצה לרוץ לאף אחד, אתה הבאת אותי למצב הזה בבקשה תציל אותי !!!

ואז לראשונה ראיתי את הספר, ׳בגן האמונה׳, של הרב שלום ארוש, מעולם לא נגעתי בו קודם לכן, למרות שהוא היה מונח על גבי הפסנתר בסלון במשך שנים רבות, ופה היה המפגש הראשון שלי עם רבי נחמן למעשה״, מתארת אהובה בהתרגשות, ״פתחתי את הספר באופן אקראי והמשפט שהופיע מולי היה: ׳רבי נחמן הקדוש אמר: אין ייאוש בעולם כלל!׳ ואז המשכתי לקרוא ׳אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל יתייאש עצמו מן הרחמים!!!׳״

המילים הללו היו כמו מקור מים חיים עבור אהובה, הם נטעו בה כוחות מחודשים של אמונה ותקווה להתמודדות שנדרשה לה. ״לאחר יומיים,״ מספרת אהובה, ״ניגש אלי הפרופסור של המחלקה הוא ביקש לשוחח איתי ועוד לפני שהוא התחיל לדבר אמרתי לו ׳אני מאמינה שבעלי יצא מזה׳. הוא השיב ׳אני מבין שאת דתייה ויש לך אמונה אבל אני רוצה לתאר לך את המציאות.׳ ׳אמרתי לו אל תתאר לי, אני אומר לך מה יהיה – הוא יצא מפה בעוד שבוע!!!׳

מכאן ואילך התחלתי לעשות התבודדות עם השם מבלי לדעת שזהו נדבך מרכזי בתורתו של רבי נחמן. הייתי הולכת כל יום ומתבודדת ומאמינה שבעלי יצא מזה אבל גם הבנתי שהשם רוצה ממני משהו – את הלב שלי. שאני אעשה את עבודת השם שלי בשמחה גדולה יותר כי אמנם חזרתי בתשובה אך הכל היה מאד שבלוני והיה מונע מתוך פחד של שכר ועונש, ושהקב״ה רוצה שאעשה את תהליך התשובה שלי מתוך אהבה ושמחה.״

התחזית האופטימית של אהובה אכן התממשה. תוך שבוע בעלה התאושש באורח פלאי ותוך שבועיים נוספים הם כבר היו מחוץ לכותלי בית החולים.

שבוע לאחר שחרורו של בעלה מבית החולים אהובה הובהלה לבית החולים בגלל דימומים קשים. כעבור יומיים היא עברה ניתוח קיסרי מורכב ביותר ורק לאחר 24 שעות מורטות עצבים מרגע ההתאוששות שלה, היא זכתה להתבשר על מין הילוד שלה ולראותו.

אני זוכרת שהתאוששתי בטיפול נמרץ מפני שהניתוח היה מאד מסובך ואיבדתי המון דם. כשפתחתי עיניים לא היה לידי אף אחד מקרובי משפחתי, ראיתי אחות שצמודה אלי ושאלתי אותה מה ילדתי. היא סירבה לתת לי מידע ואמרה שכשיגיע הפרופסור הוא ידבר איתי. נכנסתי לבהלה ופחדתי, שזהו הלך עלי, התחזיות המפחידות של הרופאים כנראה התממשו. ניסו להשיג את בעלי והוא לא היה זמין. רק לאחר 24 שעות, שכנה שלי שבמקרה עבדה שם כאחות במחלקה, ניגשה אלי ושאלה ׳את בטח תרצי לראות מה ילדת?׳ נכנסתי ממש לבהלה וצעקתי ׳לא אל תכניסי את זה לפה אין לי כח להתמודד עם זה, בעלי יגיע והוא יראה במה מדובר!׳ ממש סירבתי לשמוע אותה והיא התעקשה ׳תני לי להסביר לך את ילדת תינוקת מהממת, כל בית החולים עומד על הרגליים.׳ היא הגישה לי את התינוקת, היא היתה מאד קטנה וחוץ מזה שהייתה לה בעיה קטנה בבית הבליעה, בעיה שהסתדרה כעבור זמן מה באופן טבעי, ברוך השם, היא היתה תינוקת בריאה לחלוטין!!!

הבעל שם טוב הקדוש אומר שכשאדם זוכה לניסים הוא צריך לעשות סעודת הודיה לשם, לכן שבועיים לאחר הלידה שכרנו אולם בפתח תקוה וערכנו סעודת הודיה גדולה מאד.

 

תחילתו של מסע חדש – חיבור לצדיק והוצאת קבוצות לאומן

״חודש לאחר הלידה, חלמתי שאני במקום שמאד מזכיר את מנהרות הכותל בירושלים, ושם ניגשת אלי מישהי, לוקחת לי את היד ואומרת לי זה הציון של רבי נחמן, הוא קורא לך ורוצה שתגיעי אליו״, משחזרת אהובה בלהט. ״קמתי ומיד התקשרתי לאמא שלי ובישרתי לה שאני נוסעת לאומן. אמא שלי שבדרך כלל זורמת איתי אמרה לי ׳איך תיסעי ככה? את אחרי ניתוח מסובך, לתינוקת שלך יש בעיה בבית הבליעה?׳ אמרתי לה ׳אמא אני לא יודעת, הצדיק קרא לי הנשמה שלי צריכה להגיע לשם׳. שתביני, אז בכלל לא הבנתי מי זה רבי נחמן, זה היה לפני עשר שנים, אז בשונה מהיום, רק נשים מעטות נסעו לרבי נחמן, בדרך כלל רק מי שהשתייכו לחצרות של חסידות ברסלב. אני זוכרת שהרב של בית הכנסת ששמע שאני מתכננת לנסוע אמר לי שזה כנראה נובע מהמשבר שעברתי ומדיכאון לאחר לידה. השבתי ׳לא מעניין אותי כלום, אם זה דיכאון אז להיפך, אני חייבת לנסוע׳, אומרת אהובה וצוחקת. הצעתי לחברות להצטרף והן כולן הסתכלו עלי כאילו נפלתי מהירח. סגרתי לעצמי כרטיס עם קבוצה שלא הכרתי, ואז 8 חברות שלי החליטו להצטרף ובדקה התשעים גם הרבנית שלי החליטה לבוא. הגענו לאוקראינה, עשינו את הסיבוב של כל קברות הצדיקים וכשהגענו לרבי נחמן, נכנסתי לציון ולא יצאתי משם יומיים!!! הרגשתי שנפשי קשורה בנשמתו. חזרתי לארץ והייתי צמאה לשמוע ולדעת מיהו רבי נחמן, התקשרתי והזמנתי ספרים בעלות של 3,000 ש״ח, והמצחיק הוא שבתחילת התשובה שלנו קיבלנו ספרים של רבי נחמן ומעולם לא קראנו בהם ובעלי רצה שנתרום אותם ואני ביקשתי שנשאיר כדי שתהיה ברכה בבית. כשקיבלתי את הספרים שהזמנתי הסתבר שתשעים אחוז מהם כבר היו אצלי בבית. כמו שרבנו אמר – ׳כשאתה מכניס ספר שלי אליך הביתה אני מתחיל לפעול עליך ישועות׳.

תוך חודשיים מרגע שחזרתי לארץ, חזרתי לאומן עם קבוצה של 72 בנות״, מספרת אהובה, ״קבוצה שהתארגנה מפה לאוזן. מפה התחיל המסע שלי לרבנו, ברוך השם, מסע של הבאת רבבות של נשים לצדיק. מאז ראיתי מלא ישועות ומלא סיפורי ניסים והחלום הבא שלי הוא, בעזרת השם, להוציא ספר שיקבץ את כל הסיפורים הללו״.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:הפלותהפלהאהובה ארד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה