מידע ליולדת

לנוח מהעבודה הקשה: משכב לידה

תקופת משכב הלידה נועדה לאפשר ליולדת להתאושש מן העבודה הקשה של ההריון, ולהסתגל בהדרגה לחזרה לחיים רגילים. מה תוכלי לעשות כדי לעבור את התקופה הזו בקלות?  

  • כ"ז אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בזמן ההריון הגוף של האישה עובד קשה, על מנת לגדל את התינוק. העבודה הזו מגיעה לשיאה בזמן הלידה, כמובן, ולאחריה – הגוף זקוק לזמן התאוששות.

"משכב לידה" מוגדר כתקופת ההתאוששות של היולדת. על פי הרפואה, תקופה זו אורכת כ-6 שבועות, אם כי ישנם הטוענים שתקופת ההחלמה נמשכת כחצי שנה. בתקופת משכב הלידה, מערכות הגוף השונות, שבמהלך ההריון "התגייסו" לטובת ההריון, חוזרות לפעילות הרגילה שלהן.

גם הרחם חוזר לעצמו בתקופת משכב הלידה: הוא מתחיל להתכווץ על מנת לחזור לגודלו המקורי. בסוף ההריון, משקלו של הרחם בלבד (ללא התינוק, מי השפיר והשיליה שבתוכו) מגיע עד לקילוגרם אחד. בתוך כ-6 שבועות הרחם מתכווץ ומשקלו קטן עד ל-8% ממשקלו בהריון, ומגיע למשקל של 80 גר'. בעוד שבזמן ההריון הרחם ממלא חלק גדול מאד של הבטן, הרי שלאחר משכב הלידה הוא חוזר ומתכנס בתוך האגן בלבד.

בתקופת משכב הלידה מתבססת ההנקה, ולרוב, לאחר 6 השבועות הראשונים, ניתן לראות דפוס הנקה קבוע – שעות קבועות, משך הנקה קבוע וכן הלאה.

יותר מכל, מתרחשות בתקופה זו תנודות הורמונאליות משמעותיות, אשר משפיעות גם על נפשה של היולדת. הורמוני השחלה אשר קיימים בזמן ההריון, כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, יורדים באופן חד לאחר הלידה, דבר שעלול לגרום להתפתחות של הפרעות שינה, חרדות, דיכאון ועוד. עם זאת, במרבית המקרים התופעות הללו חולפות יחד עם תקופת משכב הלידה, ללא טיפול מיוחד.

בתקופת משכב הלידה, חשוב במיוחד להקפיד על שעות שינה מספקות ליולדת. גם אם יש צורך בשינה על חשבון הנקה מלאה – הדבר משתלם וחשוב, משום ששינה מספקת יחד עם תזונה מסודרת ובריאה, מסייעת לאישה לעבור את התקופה של משכב הלידה בצורה טובה ובריאה, במצב רוח טוב ועם ספוק. מומלץ לכל אישה לקבל עזרה ממי שאפשר – הבעל, ההורים, ילדים גדולים בבית, בייביסיטר וכדומה, על מנת שתוכל לאפשר לעצמה את המנוחה שהיא זקוקה לה.

בציבור החרדי מקובל מאד היולדת יוצאת למספר ימי החלמה בבתי החלמה ליולדות. המוסדות הללו מסובסדים על ידי קופות החולים במקרים רבים, והם מומלצים מאד לכל אישה. השהות בבתי ההחלמה נעימה ומרגיעה מאד עבור האישה, ומאפשרת לה להתאושש היטב ולחזור לעצמה, בטרם תחזור לקצב החיים הסוער והרגיל בבית.

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:חופשת לידהמשכב לידההפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה