הפסקת הריון

"הרופאים רצו שאפיל אותה, אבל לא ויתרתי. וגם היא לא מוותרת"

נלחמת ושורדת: ביתה הקטנה של עדי פיצ'קובסקי מאושפזת בפגייה זה תקופה ארוכה, ושורדת למרות כל הקשיים

  • ה' תמוז התשע"ז
אא

עדי פיצ'קובסקי חלמה על ההריון הזה במשך זמן רב. אך הוא לא התנהל כפי שקוותה, ובשבוע ה-18 להריונה היא נכנסה לשמירת הריון. חודשיים בלבד לאחר מכן, היא ילדה תאומות, פגות.

פיצ'קובסקי אינה נשואה, ואת ילדיה הביאה לבד, באמצעות הזרעות. הטיפולים לא הצליחו במשך שנה, עד שנקלטה עם זוג התאומות. פיצ'קובסקי היא ספורטאית, והיא דמיינה שבמהלך ההריון תמשיך להתעמל ותשמור על שגרת חיים רגילה. אך כאשר החלה הבעיות בשבוע 18, היא הבינה שההריון יהיה שונה משחשבה.

כאשר אושפזה, בשבוע ה-18 להריונה, המליצו לה הרופאים לבצע הפלה של אחד העוברים, מכיוון שהיא סבלה ממיעוט של מי שפיר. אולם פיצ'קובסקי סרבה בתוקף, ושכנעה את הרופאים לתמוך בהמשך ההריון. בהמשך הדרך היא קבלה זריקה להבשלת ראות, ורק שבוע לאחר מכן, קבלה זיהום חמור, שחייב את הרופאים ליילד אותה בניתוח חירום – בשבוע ה-27 בלבד להריונה. ראשונה נולדה הילי, במשקל של קילוגרם אחד, ואחריה נולדה גם אמה, במשקל של 700 גרם בלבד. שתי התינוקות אשפזו במחלקה לטיפול נמרץ. כעבור חודש, הועברה הילי לפגייה, משם השתחררה כעבור חודש נוסף, ואילו אמה עברה קשיים רבים יותר. היא נזקקה להנשמה כבדה, וניתן היה להזין אותה אך ורק באמצעות עירוי. היא גם עברה ניתוח על מנת לתקן עורק פתוח בין ריאותיה לליבה. חששות למחלות ולזיהומים עלו שוב ושוב, והיא נלחמה על חייה. רק כעבור חודשיים הועברה אמה מטיפול נמרץ לפגייה, ושם היא נמצאה במשך חודשים ארוכים נוספים.

פיצ'קובסקי נאלצה לתמרן בין הילי, שבבית, לבין אמה, שעדיין מאושפזת. אם היא קוותה לקבל תמיכה מאימה, תקווה זו התבדתה, שכן אמא של עדי חלתה בסרטן בדיוק שבוע לפני הלידה. עדי נעזרה רבות בחברות טובות, באחיות ובעזרה חיצונית, על מנת שתוכל לחלק את זמנה בין הילי שבבית לאמה שבפגיה. התמרון הזה לא פשוט. גם כאשר נמצאה פיצ'קובסקי בבית, עם הילי, היא היתה טרודה במחשבות על אמה. מי יוכל לשמור על הילי, איך תגיע בזמן כדי לטפל באמה. אולם הכאב הגדול ביותר שלה הוא העדר החוויות המשותפות לה ולשתי בנותיה. בנוסף, גם הילי זקוקה למעקב בריאותי ולבדיקות תכופות, והשגרה הזו עתידה להימשך עוד זמן רב.

 

הקשיים הכלכליים

המצב הרפואי של פיצ'קובסקי, ולאחר מכן של בנותיה, יצר מצב שבו במשך שנה לא יכלה פיצ'קובסקי לצאת לעבודה. היא נאלצה לחזור לגור בבית הוריה, אשר תומכים בה מבחינה כלכלית, ואין לה כל סיוע אחר. לטענתה, ביטוח לאומי עוזר מעט מאד. היא זכאית לתשלום דמי לידה רגילים עבור 14 שבועות, ולתשלום עבור 20 שבועות נ וספים על השהות בפגייה. אך 20 השבועות הללו הסתיימו זה מכבר, ועדיין לא ידוע מתי תשתחרר אמה מן הפגייה. "כל החיים אני משלמת לביטוח לאומי", אומרת פיצ'קובסקי, "אבל עכשיו, כשאני זקוקה להם, אני לא מקבלת תמיכה".

הקשיים הללו מצטרפים לקשיים הרגשיים והמעשיים שנלווים להולדת הפגות. פיצ'קובסקי מעידה על עצמה כי בכתה הרבה בחודש הראשון לאחר הולדתן. אמה מאושפזת זה שבועות רבים, ושוב ושוב נשקפת סכנה לחייה. אלו הם רגעי שבירה שחוזרים על עצמם שוב ושוב, והופכים את הסיטואציה לקשה וכואבת במיוחד. אך פיצ'קובסקי רואה גם את נקודות האור. "היא נלחמת, אמה. הרופאים רצו שאפיל אותה, אבל לא וויתרתי עליה, וגם היא לא מוותרת על החיים. היא גדלה ומתפתחת למרות הקשיים".

 

"האחריות מאפשרות לי לשמור על שפיות"

 פיצ'קובסקי מספרת שמאז הלידה היא דואגת לעצמה לחיזוקים גופניים, רוחניים ונפשיים. היא התחזקה ביהדות, מה שנותן לה חיזוק רוחני משמעותי. היא גם חזרה להתאמן, והיא שואבת תמיכה מבני המשפחה ומן החברות הטובות שגם עוזרות לה טכנית. אך את התמיכה הגדולה ביותר, לדבריה, היא מקבלת מן האחיות שבפגייה, אותן היא מכנה "מלאכיות בכחול לבן". אחיות הפגייה הבינו את המצב הלא פשוט שבו היא נמצאת, ואשרו גם לאימה ולאחיותיה להיכנס לפגייה ולהחזיק את אמה. האחיות גם מטפלות באמה בעצמן במסירות ללא גבולות – מחבקות אותה, מלטפות אותה, שרות לה ומסורות אליה ללא סייג. כך, גם כשהיא הלכת הביתה, יכולה עדי להיות רגועה, ולדעת שביתה נמצאת בידיים הטובות ביותר. עם זאת, ישנו מחסור חמור בכוח אדם בפגיות. בטיפול נמרץ פגים אחראיות 3-4 אחיות על 12 פגים, ובפגיה הרגילה ישנן 2 אחיות בלבד לכל 12 פגים. חשוב לזכור שמדובר בתינוקות קטנטנים, אשר נלחמים על חייהם. זהו צוות דל מידי ביחס לצורך.

בתגובה לדברים, מסר משרד הבריאות כי הוא פועל לחיזוק של הצוותים בפגיות ברחבי הארץ, כולל הוספת תקנים לאחיות, הכשרה של אחיות לפגיות ועוד.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהפלהפגיהעדי פיצ'קובסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה