בדיקות הריון

עשתה בדיקת מי שפיר – התינוקת אבדה ראייה בעין אחת

סיבוך נדיר גרם לאחת מן התאומות לאבד את הראייה באחת מעיניה: המחט של בדיקת מי השפיר פגעה בעינה

  • ג' טבת התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

ד' נכנסה להריון בגיל 40. בתוך כמה שבועות, היא גילתה שהיא נושאת ברחמה לא תינוק אחד, אלא שניים. תאומים, או בעצם, תאומות.

הידיעה הדהימה את ד', שכבר היתה אמא לילדים, ואף הלחיצה אותה מעט. הריון בגיל 40 הוא הריון מסוכן הרבה יותר מהריון בגיל צעיר, היא ידעה. גם הלחץ החברתי השפיע עליה – מה יגידו עליה, הריון בגיל כל כך מבוגר? איך יגיבו בני המשפחה, החברים? הלחץ והחששות גרמו לה לקבוע תור להפלה.

אך ככל שחלפו הימים והשעות, תקפו אותה הספקות. איך אפשר, ככה, לוותר על החיים האלה? ד' שוחחה עם נשים אחרות, ושמעה מהן על ייסורי המצפון שחוו לאחר ההפלה, על הקושי הנפשי, על תחושת האבדן שמלווה אותן גם שנים רבות לאחר ההפלה. "שמעתי גם על כאלה שסבלו כל כך מייסורי מצפון, שאחר כך החליטו להיכנס שוב להריון, כביכול בשביל 'לפצות' על ההפלה", היא מספרת.

וכך, ביום שבו היתה אמורה להתבצע ההפלה, ד' התקשרה וביטלה את התור, והיא מודע על כך לה' עד היום. "יש לי שתי תאומות נפלאות, לא יודעת איך חשבתי לוותר עליהן".

 

בדיקת מי שפיר – מה הבעיה?

כמה שבועות לאחר מכן, פנתה ד' לבצע בדיקת מי שפיר. "הרופאים אמרו לי שכל אישה בהריון מעל גיל 35 חייבת לעשות את הבדיקה הזו", היא אומרת. "לא ידעתי שיש בה סיכונים, חשבתי שזו בדיקת חובה, ולא חשבתי בכלל לוותר עליה".

הבדיקה עברה ללא תקלות, וההריון המשיך כרגיל, עד שנולדו לד' שתי תאומות מתוקות ובריאות, ב"ה.

אך לאחר תקופה נוספת, הבחינה ד' כי אחת מהתאומות אינה רואה היטב. "לקחתי אותה לבדיקה בבית החולים. הרופאים בדקו אותה בהרבה בדיקות, ובסוף אמרו לי משהו שכמעט לא האמנתי שאני שומעת: שבזמן בדיקת מי השפיר, ככל הנראה המחט של הבדיקה פגעה בעין של הילדה, וגרמה לה לאבד את הראייה באותה עין".

המצב, כך גילתה ד', בלתי הפיך. אין אפשרות לתקן את הראייה של בתה הקטנה, והיא תישאר תמיד עם עין אחת רואה בלבד, כאשר העין השנייה עיוורת כמעט לחלוטין.

מדובר בסיבוך נדיר מאד של בדיקת מי השפיר. הבדיקה נערכת במקביל לבדיקת אולטרסאונד, על מנת שהרופא יוכל לראות בדיוק לאן מוחדרת המחט, מה שמונע, ברובם המוחלט של המקרים, פגיעה בעובר. ובכל זאת, זה קורה.

"אני לא יודעת", אומרת ד', "אולי יש נשים שחייבות לעשות את הבדיקה הזו, ואני לא רוצה למנוע ממי שצריכה, לבצע את הבדיקה. סך הכל, זה סיבוך נדיר. אבל מי שלא חייבת, מי שאין לה גורמי סיכון, מי שלא באמת צריכה את התוצאות של הבדיקה הזו – שתדע, זו לא סתם בדיקה, זה לא אולטרסאונד או בדיקת דם. זו בדיקה שנכנסת לרחם, ויכולים להיות לה סיבוכים. זו בדיקה עם שתי פנים – מצד אחד היא יכולה להיות חשובה, ולתת מידע אמין, אבל מצד שני, היא יכולה להיות מסוכנת".

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

 

תגיות:הפלותהפלהמי שפיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה