בדיקות הריון

מה רבו מעשיך ה’: כיצד נוצר הריון תאומים?

הריון תאומים הוא הריון עם ברכה כפולה ומכופלת, שיוצר אתגר להורים, לאחים, לסביבה ואח"כ גם למחנכים

  • כ"ב תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
הבשורה על הריון תאומים מביאה עמה בדרך כלל התלהבות גדולה, בעיקר אצל בני זוג שממתינים כבר זמן רב להריון, ומאידך לחשש מסוים. אנסה להבהיר בשורות קצרות על מה בעצם מדובר.
 
שכיחות לידות תאומים נעה סביב 1:80 (דהיינו לידה תאומים אחת מתוך שמונים לידות. שכיחות שלישיות - 1:6400 [1:80x80], רביעיות 1:512,000 [1:803] וכך הלאה). בעקבות ההתפתחויות העצומות בתחום הפריון בשנים האחרונות הפכו הריונות מרובי עוברים לשכיחים יותר, בעיקר עקב השימוש בתרופות לגרימת ביוץ המעודדות התפתחות זקיקים בשחלות.
 
הריון תאומים יכול להיות מונוזיגוטי - ביצית מופרית אחת שהתחלקה באופן אקראי לשנים ואז לשני העוברים מטען גנטי זהה, או דיזיגוטי - הפריית שתי ביציות ע"י שני זרעונים שונים, כך שלשני העוברים מטען גנטי שונה (ברור שאין שום אפשרות ששני זרעונים יפרו ביצה אחת, ובוודאי לא שזרעון אחד יפרה שתי ביציות). שני שליש מההריונות הם דיזיגוטיים, והריונות מסוג זה שכיחים בעיקר במשפחות שיש בהן נטייה תורשתית ללידת תאומים, וכן בעקבות טיפולי פריון כנ"ל.
 
תאומים דיזיגוטיים גדלים בשקי שפיר נפרדים ומחוברים לשליות נפרדות. תאומים מונוזיגוטיים עשויים לגדול בתוך שק שפיר אחד משותף או בשני שקים נפרדים, ולהיות מחוברים לשליה אחת או לשתי שליות נפרדות, תלוי בשלב ההתפתחותי שבו התרחשה החלוקה של הביצית המופרית. בהריונות תאומים מונוזיגוטיים שיש להם גם שק שפיר משותף עלולים להסתבך חבלי הטבור של שני העוברים ולסכן את ההריון, וכשהם בשני שקי שפיר נפרדים עלולה לקרות תופעה שנקרית תסמונת TTS– תופעה שבה קיים למעשה מעין עירוי דם מעובר אחד לאחיו, כך שהאחד נהיה אנמי והשני פוליציטמי (=עם עודף של תאי דם).
 
הריון תאומים, עם הברכה הכפולה המצויה בו – מוגדר גם כהריון בסיכון גבוה, ולכן מומלץ לשמור בו על מעקב קפדני יותר. מהשבוע ה-28 (אמצע החודש השביעי) חייבת האשה ההרה להקפיד על מנוחה, על מנת למנוע התכווצויות מוקדמות ולידת פגים. נוסף על כך - כל לידת תאומים עלולה בסבירות גבוהה-יחסית להסתיים בניתוח קיסרי, עקב מצגים פתולוגיים או סיבוכים אחרים.
 
אולם למרות כל מה שכתבתי כאן – בס"ה הריון תאומים הוא הריון עם ברכה כפולה ומכופלת, שיוצר אתגר להורים, לאחים, לסביבה ואח"כ גם למחנכים, והכנה מיוחדת של התאומים לזוגיות עתידית עקב הקשר המיוחד מאוד הקיים ביניהם. כאֵם לזוג תאומות, שעתה הן כבר נשואות ואמהות, אודה שזו היתה זכות מיוחדת. האתגר העיקרי היה לאפשר לכל אחת מהן התפתחות נפרדת, עם זהות עצמית ומרחב מחיה ואישיות עצמאית בריאה ושמחה, בלי שזה יסתור כלל את הקשר המיוחד שנוצר ביניהן – קשר שאין לו אח ורֵע בכל מערכת יחסים אחרת. ב"ה זה היה כדאי...
 
שוקלת הפלה ? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים? אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.
לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מיילkalina@htv.co.il  
תגיות:הפלותהפלהתאומים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה