גרידה

הפלות: שיקולים הלכתיים ומדעיים

מדוע ההפלה מכונה בהלכה "משכלה", ומה אומר על כך הזוהר הקדוש? אילו השלכות רפואיות, פיזיות ונפשיות, עלולות להיות לעצירת ההריון? שיקולים שכדאי להכיר לפני קבלת ההחלטה הגורלית

אא

לביצוע הפלה מלאכותית, או כפי שהיא נקראת במינוח המקצועי 'הפסקת הריון', ישנן השלכות מרחיקות לכת והיבטים רפואיים, מוסריים ודתיים שאסור להתעלם מהם. אמנם כולנו שואפים להיות אנשים טובים, לעשות את מה שצריך ונכון לפי אמות המידה הערכיות והמוסריות אשר מכתיבה לנו החברה בה אנו חיים ואליה אנו משתייכים, אולם השאלה היא - מה מוגדר כנכון בנושא ההפלות? האם נכון להפסיק הריון כתוצאה מאי אלו גורמים נסיבתיים כמו מצב כלכלי נמוך, קריירה, בעיות זוגיות, שלום בית וכדומה, או שמא נכון להביא את הילד לעולם, חרף הפחדים ואף שנדמה שלא נוכל לספק לו את ההגנה והטיפול המסור להם הוא זקוק?

הרב זמיר כהן - כל מה שרציתם לשאול על הריון והפלות. צפו

 

מבחינה יהודית-הלכתית אישה שעשתה הפלה, מכונה 'משכלה' (מלשון שכול), לא בכדי. השכול הוא מצב של איבוד אדם קרוב כבן/הורה ר"ל והוא אחת החוויות הקשות והכואבות שאדם עשוי לחוות בחייו. הפוסקים ההלכתיים מסכימים פה אחד על שלילת ביצוע הפלות כאשר הטעמים לכך מובאים ממספר מקורות בתורה: אחדים סבורים כי ההפלה 'משחתת גופה של אישה', אחרים גורסים כי הפלה היא משום חילול השם, ולכן היא אסורה. בזוהר הקדוש המיוחס לרבי שמעון בר יוחאי כתוב כי "ההפלה סותרת בניינו של הקב"ה ואומנותו".

לפי היהדות, העובר נחשב ליצור אנושי לחלוטין, על כל המשתמע מכך, ואין לבני אדם את הסמכות להחליט על שלילת הזכות שלו לחיות. לכן, כל התערבות חיצונית שכזו נחשבת לרצח, כפשוטו. עם זאת, ישנו מקרה אחד שעל פיו בכל זאת ניתן לבצע התערבות חיצונית ולהפסיק את ההיריון והיא נקבעה על ידי גדול הפוסקים בכל הזמנים, הרמב"ם, וזאת כאשר נשקפת סכנה לחייה של האישה, כתוצאה מן העובר שברחמה.

מבחינה מדעית, ועל סמך מחקרים רבים שנעשו בתחום, הוכח כי ההפלה עשויה להביא לסיבוכים בטווח הקצר, כגון קרע צוואר הרחם, דימומים, הרעלת מים, זיהומים, הלם, השחתת איברים פנימיים, קרישת דם וסיבוכים אחרים שעשויים להיווצר כתוצאה מן ההרדמה.

בין הנשים שעברו הפלה נמצאות נשים רבות שסובלות מבעיות נפשיות כגון חרדות ונטיות התאבדות, ואף על פי שכלפי חוץ הן מתנהגות כאילו הכל בסדר - רבות מהן סובלות מהאשמה עצמית, כעס, סיוטי לילה, דיכאונות חוזרים ונשנים ועוד. גם סיבוכי פוריות ובעיות עקרות, לדעתם של חוקרים רבים, הם תוצאה של הפלה מלאכותית.

הרב זמיר כהן – עשיתי שתי הפלות. האם יש לכך תיקון?

מעוניינים להצטרף ולסייע לנו?

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות היריון: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל  kalina@htv.co.il  

תגיות:הפלותהפלההפסקת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה