פרשת שמיני

ממתק לשבת - פרשת שמיני

מדור חדש באתר הידברות - ממתק לשבת, המציג נקודות מבט שונות על פרשת השבוע: תמונת השבוע, פתגם קצר, סיפור קצר, בדיחה יהודית, שו"ת בהלכה ועוד. פרשת שמיני

אא

1. תמונת השבוע - פרה אדומה

אחת המצוות שאיננו יודעים את טעמה והיא חוק ללא הסבר, היא פרה אדומה שמטהרת טמאים. על פי ציווי התורה, צריך ליטול פרה אדומה תמימה, שכל צבעה חום-אדמדם, ולא עלה עליה מעולם עול של משא. אחרי שהפרה נשחטת בהר המשחה שמול הר הבית, שורפים אותה עם אזוב ועוד, ואת האפר מערבבים עם מים, אותם מזים על טמאי מתים והם הופכים לטהורים. מאז ימי משה רבנו, נשרפו תשע פרות אדומות והעשירית יעשה המלך המשיח שיבוא במהרה ויגאלנו.

גם לאחר חורבן בית המקדש השני, עדיין השתמשו באפר פרה אדומה. לפני כ-14 שנה, נולדה פרשה אדומה ברפת בארץ ישראל, אולם בהמשך צמחו בה כמה שעורות שחורות. יש מחלוקת בין הפוסקים לגבי האפשרות להכין בזמננו אפר פרה אדומה, ולנו לא נותר אלא להתפלל לביאת המשיח במהרה.

פרה אדומהפרה אדומה

2. תמונה היסטורית - הקטורת

בפרשתנו מסופר על הקמת המשכן ועל האסון הכבד שאירע ביום הראשון להקמתו, כאשר נדב ואביהוא, שני בניו הכהנים של אהרן הכהן, הקטירו קטורת זרה שה' לא ציווה, ואש יצאה מקודש הקודשים ושרפה את נשמתם.

הקטורת הכילה אחד עשר סוגי סממנים, שרובם היו צמחים, ולכל אחד היה משקל מדויק כמה לקחת ממנו. פרשני התורה עסקו בזיהוי סממני הקטורת בזמננו וחלקם נדירים ביותר. הכנת הקטורת היתה מלאכה שדרשה מומחיות רבה ואיסור מוחלט חל על מי שמכין את הקטורת שלא לשם בית המקדש. את הקטורת היו מקטירים מדי יום על המזבח הפנימי ופעם אחת בשנה, היה הכהן הגדול מקטיר אותו בקודש הקודשים בסילודין. זכר לקטורת שהוקטרה בזמן בית המקדש, אנו אומרים היום את סדר פיטום הקטורת ומתפללים לקב"ה שישיב את הכהנים לעבודתם.

הקטורתהקטורת

3. פתגם השבוע

"בנים אתם לה' אלוקיכם. החטא הגדול ביותר הוא, שאדם שוכח שהוא בנו של הקב"ה" (רבי שלמה מקרלין)

4. סיפור קצר

רבי אליהו חיים מיייזל, רבה של לודז', היה מהדר במצוות הכנסת אורחים והיה מאכיל ומשקה את אורחיו מן המיטב. פעם הזדמן אצלו אורח הגון, תלמיד חכם שהשעה היתה דחוקה לו, ורבי אליהו חיים ראה שהוא מהלך עם נעליים מרופטות. רצה הרב לתמוך בו בדרך כבוד. מה עשה? נכנס בחשאי באישון לילה לחדרו, נטל את הנעליים הבלויות והעמיד במקומן את נעליו שלו עצמו, וכשקם האורח לא מצא אלא נעליים אלו ולבשן.

5. בדיחה יהודית

רבי נפתלי מרופשיץ היה אומר, כי בצעירותו היה משכים לקום לעבודת הבורא. לפעמים היה היצר הרע משכנע אותו ואומר: "הן עייף אתה מאוד, מה החיפזון בעוד החושך מכסה את הארץ"? אולם אז הייתי אומר לו: "והרי אתה היצר הרע כבר השכמת לקום, ומדוע אתה אומר לי לישון עוד"? וכך הייתי דוחה אותו מלפניי ומתגבר לעבודת הבורא...

6. מושג ביהדות - קבלת ייסורים באהבה

בפרשתנו, אנו עדים אל מול כוח האמונה האדיר של אהרן הכהן, כאשר לאחר האסון הכבד של מות שני בניו, הוא שתק ולא הרהר אחר מידותיו של הקב"ה, "וידום אהרן". חז"ל הפליגו מאוד במעלתו של המקבל ייסוריו באהבה, ואמרו: "העולבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים, עושים מאהבה ושמחים בייסורים, עליהם הכתוב אומר ואוהביו כצאת השמש בגבורתו".

אחת ממצוות העשה התלויות בלב, היא המצווה שאדם מצדיק עליו את דין הקב"ה וזה חלק ממצוות "ואהבת את ה' אלוקיך בכל מאודך", בכל מידה ומידה שהוא מודד לך. ונזכה ל"אראנו נפלאות". 

7. שו"ת בהלכה – שינה בשבת תענוג

שאלה: האם יש מצווה לישון בשבת או עדיף לעסוק בתורה הקדושה?

תשובה: הראשונים מזכירים כבר את העניין של "שינה בשבת תענוג", ולכן מצווה על האדם לכבד את השבת בכסות נאה, במאכלים טעימים וגם לנוח בשבת. אולם בירושלמי כתוב, שתלמיד חכם שלומד כל השבוע ובשבת הוא עייף, צריך לישון ולנוח קצת. אך אדם שכל השבוע עובד לפרנסתו, יש לו את האפשרות ללמוד בשבת יותר. אומנם יש פוסקים שמפרשים להיפך, אבל ברור הדבר שלא נכון שאדם יישן בשבת כל היום כולו, אלא יעסוק בתורה ככל יכולתו. וכבר אמרו במדרש שהקב"ה נתן את השבת לישראל כדי שיעסוק בה בתורה, ואשרי האדם הזוכה ללמוד בשבת שהוא אחד משישים של תענוגי העולם הבא. וידועים דבריו של הבן איש חי, כי הלומד תורה בשבת גדול פי אלף פעמים מאשר הלומד ביום חול, ושכרו בשמים רב מאוד.

זכה דורנו והשתרש בו המנהג החשוב של לימוד "אבות ובנים", בו לומד האב עם בניו שעה ארוכה וחוזר עמו על מה שלמד בימות השבוע, וכך מתחזק ביניהם הקשר החם והאוהב והלימוד הופך להנאה וחוויה מענגת.

 

בעריכת מתתיהו דייטש-אשכנזי, עורך העלון והספר רב-המכר "שַׁבָּת טִישׁ".

פורסם בעיתון "גוט שבת" היוצא לאור ע"י ביהכנ"ס המרכזי "מארינה רושצ'ה" במוסקבה, רוסיה.

תגיות:פרשת שמיניממתק לשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה