5 דקות תורה ביום

מהו כזית מרור, וכיצד מכינים חרוסת? 5 דקות תורה ביום

דבר התורה היומי מפי הרב רונן חזיזה, במסגרת "לפחות 5 דקות תורה ביום" יוֹם שֵׁנִי ג' נִיסָן (23 בְּמֶרְץ)

אא

א. הַדָּבָר הַשְּׁלִישִׁי שֶׁיֵּשׁ לִקְנוֹת לְצֹרֶךְ לֵיל הַסֵּדֶר הוּא: מָרוֹר. מַהוּ הַמָּרוֹר? לְמִנְהַג הַסְּפָרַדִּים - חַסָּה, לְמִנְהַג הָאַשְׁכְּנַזִּים - חֲזֶרֶת. כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה מֵעַל גִּיל בַּר/בַּת מִצְוָה חַיָּבִים לֶאֱכוֹל פַּעֲמַיִּים "כַּזַּיִת" מָרוֹר. כָּל "כַּזַּיִת" הוּא 28 גְּרַם, וּשְׁתֵּי כָזָיִת הֵן: 56 גָּרֶם. זֹאת אוֹמֶרֶת, שֶׁאִם יֵשׁ עֶשְׂרִים מִשְׁתַּתְּפִים בַּסֵּדֶר יִקְנוּ כ- 1.2 קִילוֹ מָרוֹר. לִידִיעָה כְּלָלִית: בְּדֶרֶךְ כְּלָל, עָלֶה אֶחָד גָּדוֹל שֶׁל חַסָּה יֵשׁ בּוֹ "כַּזַּיִת".

ב. בַּחַסָּה הָרְגִילָה יֵשׁ בְּעָיָה חֲמוּרָה שֶׁל תּוֹלָעִים. וְלָכֵן, יֵשׁ לְהַקְפִּיד לִקְנוֹת חַסָּה מִגִּדּוּל מְיֻחָד לְלֹא תוֹלָעִים. וּמֵאַחַר וְיֵשׁ לָנוּ יֵצֶר הָרָע, נַזְכִּיר שֶׁהַהֶפְרֵשׁ בַּמְּחִיר הוּא מַקְסִימוּם עֶשְׂרִים שֶׁקֶל, וְעִם כָּל הַהוֹצָאוֹת הָרַבּוֹת שֶׁיֵּשׁ בַּפֶּסַח לֹא כְּדַאי שֶׁבִּשְׁבִיל עֶשְׂרִים שֶׁקֶל, בִּמְקוֹם "לֵיל סֵדֶר" יִהְיֶה לָנוּ בָּלָאגָן..

ג. הַדָּבָר הָרְבִיעִי הוּא: חֲרֹסֶת. הַחֲרוֹסֶת הִיא תַּעֲרֹבֶת שֶׁל פֵּרוֹת שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל נִּמְשְׁלוּ לָהֶם כְּגוֹן: תְּמָרִים, אֱגוֹזִים, שְׁקֵדִים, תַּפּוּחִים. מוֹעֲכִים אֶת הַפֵּרוֹת הַלָּלוּ, מוֹסִיפִים מְעַט יַיִן וְכָךְ נַעֲשֵׂית הַחֲרוֹסֶת. הַחֲרוֹסֶת הִיא זֵכֶר לַטִּיט שֶׁאֲבוֹתֵינוּ הֵכִינוּ בְּמִצְרַיִם בִּזְמַן הַשִּׁעְבּוּד, אֶת הַמָּרוֹר מַטְבִּילִים בִּמְעַט חֲרֹסֶת לִפְנֵי הָאֲכִילָה.

ד. יֵשׁ כָּאֵלוּ שֶׁקּוֹנִים חֲרֹסֶת מוּכָנָה, אוּלָם כְּדַאי וּמֻמְלָץ לְהִתְאַמֵּץ מְעַט וּלְהָכִין זֹאת בְּעַצְמֵנוּ יַחַד עִם הַיְּלָדִים, זֶה גַּם חִנּוּךְ טוֹב וְגַם יוֹצֵא יוֹתֵר טָעִים.

ה. הַדָּבָר הַחֲמִישִׁי הוּא: כַּרְפַּס (סֶלֶרִי). כָּל אֶחָד מֵהַמִּשְׁתַּתְּפִים צָרִיךְ לֶאֱכוֹל חֲתִיכָה מַמָּשׁ קְטַנָּה שֶׁל כַּרְפַּס. וְלָכֵן חֲבִילָה אַחַת שֶׁל כַּרְפַּס מַסְפִּיקָה גַּם לְמִשְׁתַּתְּפִים רַבִּים. וְכַמּוּבָן שֶׁגַּם בַּכַּרְפַּס יֵשׁ לְהִזָּהֵר מִתּוֹלָעִים וְיֵשׁ לִקְנוֹת כַּרְפַּס שֶׁגָּדַל בַּחֲמָמָה מְיֻחֶדֶת לְגִדּוּל לְלֹא תּוֹלָעִים. (עַיֵּן סְעִיף ב')

ו. לְצֹרֶךְ הֲכָנַת 'קַעֲרַת לֵיל הַסֵּדֶר' יֵשׁ לִקְנוֹת גַּם "זְרוֹעַ". וְנוֹהֲגִים לְהָבִיא חֲתִיכַת בָּשָׂר אוֹ עוֹף צָלוּי אוֹ מְבֻשָּׁל וּלְהַנִּיחוֹ בַּקְּעָרָה.

 

שְלֹמֹה הַמֶּלֶךְ - הֶחָכָם מִכָּל אָדָם - אָמַר: (מִשְׁלֵי ד', ה')

"קְנֵה חָכְמָה קְנֵה בִינָה אַל תִּשְׁכַּח וְאַל תֵּט מֵאִמְרֵי פִי" (א')

כְּשֶׁאָדָם שׁוֹמֵעַ מִשְׁפָּט עָלָיו לְהַטּוֹת אֹזֶן גַּם לְמָה שֶׁמִּסְתַּתֵּר בֵּין הַשּׁוּרוֹת. לְדֻגְמָא: אָדָם חוֹזֵר הַבַּיְתָהּ וְאִשְׁתּוֹ אוֹמֶרֶת לוֹ: "אֲנִי מְאֹד עֲיֵפָה", מָה עָלָיו לְהָבִין? אָדָם שֶׁלֹּא מַשְׁקִיעַ מַחְשָׁבָה אוֹמֵר לָהּ מִיָּד: "אָז תֵּלְכִי לָנוּחַ!" כְּאִילּוּ אִשְׁתּוֹ לֹא יוֹדַעַת אֶת הַדָּבָר הַכֹּל כָּךְ פָּשׁוּט כְּשֶׁעֲיֵפִים הוֹלְכִים לִישׁוֹן.. הִיא פָשׁוּט הָלְכָה כָל הַיּוֹם עִם תְּחוּשָׁה מוּזָרָה שֶׁל עֲיֵפוּת וְלֹא יָדְעָה מָה אֲמוּרִים לַעֲשׂוֹת עִם זֶה, עַד שֶׁבָּא בַעֲלָהּ הַגָּאוֹן הֶעָצוּם שֶׁמֻּמְחֶה לְנֶפֶשׁ הָאָדָם וְ"גִילָה" לָהּ שֶׁכְּשֶׁעֲיֵּיפִים צְרִיכִים לִישׁוֹן... אֲבָל בַּעַל חָכָם יוֹדֵעַ שֶׁמִּסְתַּתֵּר כָּאן רָצוֹן וְצֹרֶךְ לְהִתְיַחֵס לְמָה שֶׁעָבַר עָלֶיהָ, וּלְחַזֵּק אוֹתָהּ וְלִתְמֹךְ בָּהּ וְכוּ'. צְרִיכִים לָדַעַת אֵיךְ לִשְׁמוֹעַ וּמָה לְהָבִין! קְנֵה חָכְמָה קְנֵה בִינָה!

מְסֻפָּר, שֶׁפַּעַם הִגִּיעַ אָדָם לְבֵית מִדְרָשׁוֹ שֶׁל הַחָפֵץ חַיִּים וּבִקֵּשׁ לִשְׁאוֹל שְׁאֵלָה. הָרַב לֹא הָיָה אֲבָל הַתַּלְמִידִים אָמְרוּ לוֹ שֶׁהוּא יָכוֹל לִשְׁאוֹל גַּם אוֹתָם. הָאִישׁ פָּתַח אֶת פִּיו וְאָמַר: "אֲנִי כֹהֵן וּשְׁאֵלָתִי הִיא הַאִם מֻתָּר לִי לָקַחַת אִשָּׁה גְרוּשָׁה"? הַתַּלְמִידִים עָנוּ לוֹ מִיָּד: "בְּוַדַּאי שֶׁאָסוּר"! פָּסוּק מְפֹרָשׁ הוּא בַתּוֹרָה (וַיִּקְרָא כא'): "וְאִשָּׁה גְרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ". הָאִישׁ הָלַךְ וּלְאַחַר כַּמָּה רְגָעִים נִכְנַס הַ'חָפֵץ חַיִּים'. הוּא שָׁאַל "אִם הָיָה כָאן מִישֶׁהוּ", הַתַּלְמִידִים סִפְּרוּ לוֹ שֶׁבָּא אָדָם וְשָׁאַל מָה שֶׁשָּׁאַל וְהֵם הֵשִׁיבוּ לוֹ שֶׁאָסוּר. הָרַב בִּקֵּשׁ לִקְרֹא לוֹ, כְּשֶׁנִּכְנַס אָמַר לוֹ הָרַב: "מָה שָׁאַלְתָּ?" וְהוּא חָזַר: "אֲנִי כֹהֵן, וְשָׁאַלְתִּי הַאִם מֻתָּר לִי לָקַחַת אִשָּׁה גְרוּשָׁה?" הָרַב שָׁאַל אוֹתוֹ: "לְאָן אַתָּה רוֹצֶה לָקַחַת אוֹתָהּ?" וְהוּא עָנָה: "לָעִיר הַסְּמוּכָה", וְהָרַב הֵשִׁיב: "מֻתָּר לְךָ". כְּשֶׁיָּצָא פָנָה הָרַב לַתַּלְמִידִים וְאָמַר: "הָאִישׁ הַזֶּה הוּא עֶגְלוֹן שֶׁמֵּסִיעַ אֲנָשִׁים, וּכְשֶׁשָּׁאַל הַאִם מֻתָּר לוֹ לָקַחַת אִשָּׁה גְרוּשָׁה, הִתְכַּוֵּן הַאִם מֻתָּר לוֹ לְקַחְתָּהּ בָּעֲגָלָה. לְהַבָּא, כְּשֶׁאַתֶּם

שׁוֹמְעִים שְׁאֵלָה תִלְמְדוּ לִשְׁמוֹעַ טוֹב!"

תגיות:מרורחרוסתפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה