שו"ת הידברות

לכבוד הגיליון העשירי קבלו שו"ת בנושאי הידברות. האם צפייה בערוץ נחשבת כלימוד תורה? האם מותר להמליץ לגוי על האתר? ולמה מלמדים בהידברות על תורת הנסתר?

אא
שלום וברכה. בוודאי שניתן, והאדם אף יכול לכוון שלימוד התורה יהיה לעילוי נשמת האב.
 
באתר הידברות  יש הרבה הרצאות על קבלה ומיסטיקה. למי בדיוק מיועדים הרצאות אלו? הלא לימודי קבלה אסורים למי שאינו יודע את התורה כולה.
שלום וברכה. רוב ההרצאות העוסקות בדברים הנוגעים לחכמת הקבלה אינן מכלל חלק הסוד שבקבלה הנלמד רק לאלו שראויים לכך. ההרצאות עוסקות בדברים ראשוניים שבקבלה, שהם מכלל חלק הנגלה שבקבלה הנצרכים לכל איש יהודי בכדי לבסס את האמונה והידיעה בדברים שורשיים. שונות הן הרצאותיו של הרב מרדכי שריקי שליט"א הנמצאות באתרינו - הן עוסקות אכן בסוגיות הקבלה הפנימיים יותר, ואינן מיועדות אלא לאלו שראויים לכך.
הטעם שהם הוצגו לציבור באתר הידברות למרות זאת הוא מכיוון שרבים הם האתרים העוסקים בקבלה שאינם יראי שמיים, ויש אתרים רבים שמלמדים קבלה על ידי אנשים כופרים בתורה, שאינם מקיימים מצוות כלל ועיקר, ואף רחוקים מחכמת הקבלה וממה שהיא מסמלת אלפי שנות אור. לכן בכדי לאזן את המצב, ובכדי לתת אפשרות לימוד מפי רב ירא שמים משכמו ומעלה - רק לשם כך הוצגו שיעורי הרב שריקי. וזהו בבחינת בחירת הרע במיעוטו. אקווה שאתה מבין את הנימוקים שלנו. עלה והצלח בכל משלח ידיך.
 
האם תרומה לארגון כמו הידברות נחשבת למצוות צדקה? האם אפשר להכלילה כסכום מעשר?
שלום וברכה. בוודאי, מצווה מעולה היא, ויכולים להפריש ממעות מעשר ללמד את עם ישראל תורה ויהדות.
 
שלום. רציתי לדעת האם צפייה בשעורים המתקיימים בערוץ הידברות נחשבים כזכות לטובתי ללימוד תורה, או שבכל זאת צריך לפתוח ספר וללמוד?
שלום וברכה. הדבר נחשב כלימוד, אבל אין זה תחליף ללימוד הגמרא וההלכה.
 
לפי דעתי, ישנם אנשים שמסוגלים להכניס טלוויזיה הביתה, בטענה שהם רוצים לראות את ערוץ הידברות. ואז יצא שכרנו בהפסדנו, לא?
שלום וברכה. כל התוכניות שישודרו ב-yes או ב-HOT מועלות גם לאתר הידברות. לגבי השאלה השנייה, התשובה היא כי במצב שבו 96 אחוז מהציבור בארץ מחזיקים בכלי צפייה המאפשר צפייה בכל ערוצי המדיה - אם יש מקום שבו יוכלו הצופים להעביר את הזמן בשידורים מלאי תוכן, ניתן רק לברך על כך.
אלו האמונים על הוראת רבותיהם שלא להכניס כלי זה לבית, בוודאי ישמרו גם הלאה על האזהרה הזאת גם לנוכח ערוץ הידברות, שהרי אין כל שינוי בהוראת מרנן ורבנן. ברור שהדבר הנו רק לתועלת לציבור הכללי שבין כה וכה יש לו את כלי הצפייה בבית. על כך קיבל ארגון הידברות את הסכמת מרנן ורבנן שליט"א, ששקלו את כל השיקולים לנגד עיניהם, והחליטו מה שהחליטו
.
שלום רב. אני חילונית. מדי פעם אני רואה סרטים יפים באתר הידברות. האם מותר לי לשים קישור לסרטים באתר בפורומים? אנא אל תכעסו, רק ניסיתי לזכות את הרבים. יום טוב.
שלום רב. בהחלט כן! כל פרסום עניני לדברי תורה הנמצאים באתר שלנו מקובל בברכה. וככל שתרבי לזכות אחרים - תזכי גם את להפסיק להגדיר את עצמך כחילונית. את אולי מגדירה את עצמך לכזה, אבל את מזמן כבר לא "חילונית". "חילוני" מלשון חולין, ואת נמצאת בסביבה של קדושה ומשמיעה לאוזנייך דברי קדושה. לכן את רחוקה מלהיות "חילונית".
 
האם מותר לי להמליץ לגוי על אתר "הידברות"?
כיון שאתר זה עוסק ברובו באמונה, דבר שגם גוי מצווה עליו, אין בעיה להמליץ לו על האתר.
 
(התשובות ניתנו על ידי הרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות)

 

תגיות:הידברותהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה