נפלאות הבריאה

חשבתם פעם מה קורה לכם מול העיניים ואתם כלל לא רואים?

תופעות טבע מעניינות שעין האדם כלל לא רואה, כגון חשמל בצמחים, אדמה לא יציבה גם מבלי שנחוש רעידת אדמה, ועוד

אא

הרבה דברים שקורים סביבנו באופן שנראה לנו הכי טבעי, הם לפעמים דברים שאנחנו כלל לא מודעים אליהם, בעיקר כי החושים שלנו לא יודעים לקלוט אותם. אבל ככל שהמדע מתפתח, מתגלות התרחשויות ותופעות שונות שלא נתנו לבנו אליהן.

האם למשל ידעתם שהאדמה, שנראית לנו יציבה ובטוחה, נמצאת בתזוזה מתמדת? השכבה החיצונית ביותר של כדור הארץ, קרום כדור הארץ, מורכבת ממספר לוחות שנקראים לוחות טקטוניים. אלו יושבים על שכבה צמיגה יותר. הלוחות הללו זזים כל הזמן. הלוח האפריקאי, עליו יושבת ישראל, נע כל הזמן דרומה. מכיוון שהתנועה רצופה וחלקה, אנחנו לא מרגישים אותה, אלא אם כן חלה פגיעה ברצף, ואז מתרחשת רעידת אדמה וכולנו חשים את חוסר יציבותה.

מי לא יודע שהשמש מקרינה עלינו קרינת UV, וחייבים להצטייד בקרם הגנה? נכון שחשבתם שהקיץ הוא זה שטומן בחובו את הסכנה? אז זהו, שהשמש, גם בחורף, צורבת את העור, אפילו אם בכלל לא מרגישים אותה – למשל כשיורד שלג ובהמשך השמש מציצה, היא מסוכנת יותר משמש קיצית, משום שהקרינה כפולה – הקרניים שפוגעת בנו מהשמש וגם אלו שמוחזרות מהשלג הלבן ושוב אלינו.

ידעתם שפירות וירקות מפרישים גזים? ישנם כאלו שתהליך ההבשלה שלהם נמשך גם אחרי הקטיף. וכך בזמן שהם מונחים בקערה על השולחן, הפירות מפרישים לאוויר גז אתילן – דליק, שהוא למעשה ההורמון הגזי הצמחי היחיד בטבע. כשהוא בא במגע מסוים עם רקמות שונות בפרי הוא גורם להבשלה שלהם, כשהוא בא במגע עם פרחים, הוא גורם לפתיחה שלהם, כשהוא בא במגע עם עלים, הוא גורם להתפתחות או נשירה שלהם וכשהוא בא במגע עם זרעים, הוא מעודד נביטה. אנחנו עדים לפעילות שלו כל הזמן, אפילו שלא מריחים אותו ולא חשים אותו. מהי פעולתו? למשל עגבניות ירוקות שהפכו אדומות, בננות או אבוקדו שהפכו שחורים,  תפוחי אדמה ובצלים שנבטו, ועוד. תפוחים ובננות הם אלו שמפרישים ממש הרבה אתילן, ולכן לא רצוי לאחסן אותם ליד דברים שנרצה שישמרו על חיי מדף ארוכים יותר, כי הגזים שייפלטו, יגרמו לכל הסובבים אותם להבשיל.

ואם חשבתם שרק חברת חשמל תספק לנו את הבשורה, כדאי שתדעו שגם צמחים יוצרים חשמל. בתהליך הפוטוסינתזה, הצמחים נעזרים באור השמש כדי לייצר אנרגיה זמינה שהם חייבים כדי לחיות. זו דרך טבעית יחידה שבה נוצר זרם חשמלי. איך זה קורה? בתאים הצמחיים יש אברון שנקרא כלורופלסט ובו מתרחש תהליך הפוטוסינתזה. בהתחלה האור נוגע בכלורופלס, מה ש"מעורר" חלק מהאטומים שמרכיבים את הכלורופלסט. בעקבות כך קופץ אלקטרון אחד מאטום אחד לאטום סמוך וכן הלאה בשרשרת. השרשרת הזו היא למעשה זרם חשמלי שנוצר בתוך הצמח, מה שאומר שכל זמן שהצמח באור, זורם בו חשמל.

תגיות:תופעות טבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה