חדשות בארץ

מטפל ישראלי לסבא: תכנית חדשה מכשירה צעירים לטיפול בקשישים

תכנית חדשה מנסה לחולל שינוי בשוק הנשלט על ידי עובדים זרים: הכשרת צעירים ישראלים למקצוע הטיפול בקשישים, מקצוע שמומחים צופים לו ביקוש הולך וגובר בשנים הבאות

אא

מי מטפל בסב הסיעודי שלכם? צעיר פיליפיני קשה-יום? סביר להניח שכן. בישראל, רובם ככולם של המטפלים בקשישים הם עובדים זרים. המציאות הזו יוצרת אתגרים רבים, שבין העיקריים שבהם הוא קושי בתקשורת בין הקשיש והמטפל, שמגיעים כל אחד מרקע שונה מאד ולעיתים אף לא דוברים אותה שפה.

בניסיון להוביל שינוי בתחום, נפתחה לפני שבועות מספר מכללה חדשה בעפולה המציעה מסלול ייחודי: "טיפול קהילתי – התמחות רב תחומית בהדרכה וליווי זקנים". למחזור הראשון נרשמו למעלה מעשרים צעירים ישראלים, ובהמשך מתוכנן כי התוכנית תורחב ל-200 צעירים במספר אזורים בארץ. תלמידי ההכשרה לומדים תחומים מגוונים העוסקים בזקנה ומוכשרים להדרכה, לליווי ולטיפול בזקן. תכנית הלימוד וההכשרה המקצועית תקנה למשתתפים תעודה מקצועית מרכזית מטעם משרד הכלכלה ותעודות נוספות בעוד מספר תחומים.

היוזמה החדשנית מגיעה מעמותת "דרור בתי חינוך", בשיתוף פעולה של ג'וינט-אשל והקרן למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי. "מדובר בניסיון מאתגר להצמיח דור חדש של מטפלים בזקנים, שיראו בעבודתם המקצועית שליחות ותרומה לחברה כולה, כמו גם לעצמם", אומר יוסי היימן, מנכ"ל ג'וינט-אשל, "באמצעות תכנית זו, אני מאמין שנוכל להכשיר צעירים לענף הטיפול, לפתוח עבורם אופק תעסוקתי ראוי ובה בעת לשפר את איכות הטיפול בזקנים".

 גבר פיליפיני מטפל בקשיש (צילום: פלאש 90) גבר פיליפיני מטפל בקשיש (צילום: פלאש 90)

הכשרה מקצועית ייחודית זו מפוקחת על ידי משרד הכלכלה ומיועדת לקהל צעירים הטרוגני ומגוון. בשל האתגר באיתור צעירים מתאימים לתכנית ראשונה מסוגה בישראל, צה"ל מאפשר לחיילים להצטרף להכשרה על חשבון שלושת החודשים האחרונים לשירותם הצבאי. בנוסף מופנים לתכנית בוגרי השירות הלאומי וחיילים משוחררים ממרכזי הצעירים ברשויות המקומיות.

מטרת התכנית היא להכשיר מטפלים מיומנים ומקצועיים, שייתנו מענה למכלול צרכיו הנפשיים, הפיזיים והחברתיים של הזקן. המטפל הקהילתי ישתלב בעבודה במסגרות מוסדיות ובטיפול הביתי ויסייע בפעולות היומיום, תוך קידום זכויותיו ומעורבותו בקהילה.

הוגי התוכנית משוכנעים כי היא תועיל לכל הצדדים הרלוונטיים: בשל עליית תוחלת החיים, הדרישה למטפלים איכותיים בקשישים רק הולכת וגוברת, ואין ספק שהקשיש הישראלי הממוצע ירגיש בנוח יותר עם מטפל בן-ארצו הדובר עברית שוטפת. מהצד השני, הדרישה העצומה מבטיחה שבוגרי התוכנית לעולם לא יהיו מובטלים: מספר הקשישים ההולך וגדל יבטיח ביקוש לשירותיהם, כמו גם תנאי העסקה משתלמים.

האם זו התחלה של שינוי בשוק עבודה שנשלט על ידי עובדים זרים? מוקדם מידי לדעת. יוזמי התכנית, מצדם, מנסים להגביר את האטרקטיביות שלה עם מגוון מלגות ומענקים. אחרי שהביקוש לאחים ואחיות מוסמכים הגביר מאד את זרם הנרשמים ללימודי סיעוד בשנים האחרונות, אפשר רק לקוות שתחום הטיפול בקשישים יהיה המקצוע המבוקש הבא: הקשישים שלנו יהיו הראשונים שירוויחו מזה.

תגיות:קשישיםסיעוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה