דמויות ביהדות

הרב אלישיב זצ"ל נאסף לבית עולמו

לאחר שאיבדנו את הבבא אלעזר, הרבנית קנייבסקי, הרב פינקל וגדולי תורה נוספים, עם ישראל חווה אבדן נוסף: מרן הרב אלישיב, גדול הדור ואבי היהדות החרדית בישראל נאסף לבית עולמו כשהוא מותיר אחריו תדהמה, בלבול, ובעיקר חלל ריק. קווים לדמותו של פוסק הדור זצוק"ל

אא

הוא נולד לזוג הורים לאחר שנים ארוכות של המתנה, והיה לבן יחיד. הוא מעולם לא למד בישיבה באופן מסודר, ובכל זאת צמח לתפקיד העצום של פוסק הדור בזכות התמדתו האישית בלימוד התורה. מנהג מיוחד היה לו, לרב אלישיב זצ"ל: הוא נהג לישון 3 שעות ביממה בלבד, מ-23:00 עד 2:00 בלילה. בשאר הזמן הוא עסק בתורה והתרחק מהבלי העולם הזה.

הרב יוסף שלום אלישיב נחשב למנהיג הדומיננטי של הציבור החרדי-ליטאי, ונודע בפסיקותיו ההלכתיות ובבקיאותו העצומה. במהלך חייו כיהן כדיין (בבית הדין הרבני בירושלים ובית הדין הרבני הגדול), כרב בית כנסת ("תפארת בחורים", בשכונת מאה שערים), וכרב העיר רמלה (לתקופה קצרה בלבד, שאחריה התפטר). לאחר פטירת הרב אלעזר מנחם שך זצ"ל, שהנהיג את הדור בתקופתו, ירש הרב אלישיב את מקומו והנהיג את היהדות החרדית-ליטאית בישראל. הרב אלישיב היה לסמכות העליונה של מפלגת "דגל התורה", ונתן את דעתו בעניינים פוליטיים רבים.

שמו של הרב אלישיב נקשר עם דמויות רוחניות ידועות שֵם כגון חתניו: רבי חיים קנייבסקי , הרב יצחק זילברשטיין והרב עזריאל אוירבך.

הרב אלישיב עצמו נולד למשפחה מיוחסת. סבו היה רבי שלמה אלישיב, בעל הלשם (על שם ספרו לשם שבו ואחלמה, העוסק בחכמת הקבלה), אחד מגדולי המקובלים בדור הקודם. על אמו, חיה מושא, מובא סיפור מרתק המוכיח את צדקותה אף היא. ומעשה שהיה כך היה.

ליטא. הוריו של יוסף שלום, רבי אברהם ואשתו, מגיעים לווילנא, לפרופסור גוי ידוע-שֵם לאחר שנים של המתנה לפרי בטן. לאחר הבדיקות הנדרשות, הודיע הפרופסור באופן חד משמעי שאין לזוג סיכוי להביא ילדים לעולם.

חיה מושא, לימים אמו של הרב יוסף שלום אלישיב, חזרה לביתה, עומדת לפרוץ בבכי. כשראתה את אביה הצדיק ( בעל הלשם, כאמור) לומד תורה, לא רצתה להפריעו, ולכן פנתה לאורווה, ושם פרצה בבכי קורע לב ושמיים. כשחזרה לביתה נפוחת עיניים נשאלה על ידי אביה מדוע בכתה. כשסיפרה לו על השתלשלות הדברים, הבטיחה אביה הצדיק שתזכה לזרע של קיימא.

 

"נולד לי נכד שיהיה לאחד מגדולי הדור"

שנה לאחר מכן, בראש חודש ניסן, שנת תר"ע, בן נולד למשפחת אלישיב. יוסף שלום שמו. ביום השמיני להולדתו כתב הסבא המאושר, הלא הוא בעל הלשם, מכתב לחפץ חיים. "מגיע לי מזל טוב", כתב והוסיף: "נולד לי נכד שעל פי הפנים שלו, אני רואה שיהיה לאחד מגדולי הדור".

כך אמר וכך היה.

הרב אלישיב עלה במעלות התורה, ובגיל 20 נישא לבתו של הרב אריה לוין, המכונה גם "רב האסירים". בשידוכו ובסידור חופתו עסק, לא פחות ולא יותר, הרב קוק זצ"ל. בתו של הרב אלישיב, בת שבע אסתר, היא לא אחרת מאשר הרבנית קנייבסקי הנודעת שעזבה את עולמנו בי"ז בתשרי השנה.

בחודש תמוז תשנ"ד (1994 למניינם) התאלמן הרב, ומשנת תשס"ט נחלש ואושפז מספר פעמים‏. בתחילת 2012 הידרדר מצב בריאותו, והוא הפסיק לתפקד באופן תקין.

לרב אלישיב מאות צאצאים וצאצאי צאצאים. 12 ילדיו הנם הרב שלמה - רב בית המדרש "תפארת בחורים"; הרבנית בת-שבע קנייבסקי ע"ה; שרה רחל - אשת הרב יוסף ישראל ישראלזון; דינה ע"ה - אשת הרב אלחנן ברלין, שושנה ע"ה - אשת הרב יצחק זילברשטיין; לאה ע"ה - אשת הרב עזריאל אוירבך; הרב משה- חתנו של הרב חיים ברים; הרב בנימין - מחבר ספרי "יד בנימין" על התלמוד הבבלי; חתנו של הרב מיכל יהודה ליפקוביץ; הרב אברהם - שימש את הרב בביתו; רבקה - שנהרגה בגיל שנה וחצי במלחמת השחרור מפגיעת פגז ירדני; יצחק שנולד בשנת תש"י ונפטר בילדותו, וגיטה - אשת הרב בנימין רימר, ראש ישיבת "קריית מלך" בבני ברק.

בשנת 2009 נולד לרב אלישיב נכד-נין (דור שישי) ראשון, מצאצאיה של בתו בת שבע קנייבסקי.‏

הרב אלישיב נפטר אתמול, יום רביעי, כ"ח בתמוז, בשעה 16:47 אחר הצהריים, לאחר חודשים של אשפוז בבית החולים שערי צדק בירושלים, בן 102. יותר מ-100 אלף איש חלקו לו כבוד אחרון בהלווייתו.

 

מי ייתן לנו תמורתו?

בכירי הממשל משכילים להבין את גודל האבדה ומבכים את לכתו של אבי המגזר החרדי. נשיא המדינה שמעון פרס, הספיד אתמול אחר הצהריים את הרב אלישיב ואמר כי "הלך לעולמו מנהיג דגול, פוסק הלכה וגדול בעמו, גאון בתורה אשר הטביע חותם בעולם היהדות ותרם לגשר שבין גווני העם היהודי". כמו כן הוסיף ואמר: "פסקיו, אשר שזורים בחיי מדינתנו, מהווים נר לרגליהם של רבים, והשפעתו הרוחנית הורגשה בעם היהודי כולו. אני משתתף באבל המשפחה ובאבל העולם היהודי כולו". 
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ספד לרב במילים: "דרכו של הרב הייתה דרך של אהבת תורה ואהבת אדם, צניעות ושמירה על קדושת החיים. הוא היה שליח ציבור אשר ייצג נאמנה את ערכי התורה, הידע והנתינה לאחר. אנו דואבים את הליכתו".

"נלקח מאיתנו מנהיג הדור, שכל העם נשען עליו", אמר ח"כ משה גפני, "כולו היה תורה ויראת שמים ודאגה לעם ישראל, וליחיד במצוקותיו. ביתו היה אבן שואבת לכל עם ישראל, שנהנה בעצה ותושייה מגדולתו. גדולה האבדה, מי ייתן לנו תמורתו. העם היהודי בכל רחבי העולם מתאבל היום על סילוקו של מנהיג הדור".

גם יו"ר מפלגת ש"ס, שר הפנים אלי ישי, הגיע להשתתף בהלוויה וסיפר כי מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף יבל"א, קיבל בצורה קשה את הבשורה על פטירתו של הרב. לאחר מכן קרא השר להנצחה ממלכתית של מורשתו של הרב אלישיב.

גם עיריית ירושלים הביעה את אבלה ותנחומיה על מותו: "הרב אלישיב מנהיג דגול ופוסק הדור, שימש דיין ומורה הלכה במשך שנים רבות, והעמיד אלפי תלמידים הממשיכים את מורשתו לדורות. ירושלים משגרת תנחומים לבניו הרבנים ולכל בני משפחתו, לאלפי תלמידיו בירושלים, בארץ ובעולם כולו".

 

צדיקים- במיתתם נקראים חיים

הרב אלישיב אמנם נפטר אך תורתו ממשיכה לפעם בתלמידיו הרבים, אשר מנחילים את מורשתו לתלמידיהם וכן הלאה. התלמיד המקורב ביותר לרב הוא הרב יוסף אפרתי שגם שימש עוזרו האישי. עם תלמידיו נמנים הרב בן ציון הכהן קוק (המוציא את ספרי פסקי ההלכה שלו), הרב צבי ובר (רב בנווה יעקב וחבר בד"ץ שארית ישראל), הרב משה מרדכי קרפ (רב במודיעין עילית), הרב צבי וייספיש (ראש ישיבת הר"ן), הרב דוד אריה מורגנשטרן והרב יצחק דרזי (מחבר הספרים "שבות יצחק").

מי ייתן ונזכה לקיים ולו במקצת מתורתו, הנהגותיו והליכותיו, בבחינת "לקיים בנו חכמי ישראל".

תגיות:צדיקגדול דורהרב אלישיב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה