פורים

ויהי בימי אחשוורוש: תגליות חדשות מתקופת נס פורים

תערוכה חדשה מציגה לוחות מתקופת גלות בבל, המזכירים את המלך אחשוורוש ושלטונו באימפריה הפרסית

אא

תערוכה חדש בשם "על נהרות בבל" המתקיימת במוזיאון ארצות המקרא מציגה עדויות היסטוריות מתקופת המלך אחשוורוש.

התערוכה מציגה לראשונה מוצגים מקוריים שהשתמרו מתקופת חורבן ירושלים וגלות בבל: אוסף לוחות טין המכונה "אל-יהודו" (על שם העיר בה ישבו גולי בבל בדרום עיראק – עיר שפירוש שמה המילולי הוא 'עיר יהודה'), החושף עדויות דרמטיות מאורחות חייהם של היהודים בגלות בבל, והנחשב לאחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות ביותר לים ישראל. לוחות אלה כתובים בשפה האכדית ומעניקים מידע רב חיי היומיום של גולי יהודה בבבל.

לוחות הטין המוצגים בתערוכה מתעדים את חיי הגולים ושכניהם לאורך כמעט מאה שנה, החל מהלוח הקדום ביותר באוסף שנכתב 15 שנה בלבד לאחר חורבן הבית הראשון, ועד לאחרון שבהם - משנת 477 לפנה"ס. "לא ניתן להפריז בחשיבותו של אוסף זה, המסייע למלא את החלל בידיעותינו ההיסטוריות אודות בני ממלכת יהודה בגלות." אומרים אנשי 'מוזיאון ארצות המקרא'.

בתעודות נזכרים עשרות מגולי יהודה בשמותיהם, הניתנים לזיהוי ברוב המקרים על פי המרכיב הלשוני 'יהו' בשם.

על רבים מהפריטים באוסף הלוחות מצוין כי נכתבו ונחתמו "בתקופת המלך חשיארש" – המלך אחשוורוש. בין השאר נמצא באוסף לוח טין שנכתב כ-110 שנים לאחר חורבן ירושלים. הלוח הוא תעודת שטר חוב על תמרים, בין גולים יהודים בעיר יהודה בבבל. התעודה נחתמה בסימני ציפורניהם של שלושת העדים, בכ"ה באב, שנה תשיעית למלך אחשוורוש המכונה "מלך הארצות".

תיאור ארמונו של המלך חשיארש בעיר שושן זהה להפליא לתיאור הארמון במגילת אסתר. בנוסף, המגילה מתארת מלך קשוח ונטול חמלה שמושל ביד רמה: העדויות של יהודי אותה תקופה מספרות אכן שהמלך חשיארש דיכא בכוח הזרוע את בבל הכבושה ושלטונו היה חזק ונוקשה. 

תגיות:פוריםארכיאולוגיהאחשוורוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה