לגוף שלך מגיע חלב?

בין העוסקים במקצועות הבריאות והתזונה, מתנהל ויכוח ער סביב השאלה האם חלב הפרה הוא מזון המתאים לבני אדם, תעשיות המזון אינם חדלים לומר השכם וערב בכל הזדמנות חגיגית, ש"לגוף שלך מגיע חלב", אך מסתבר שמלבדם, שום מרפא טבעי אינו מצדד במשקה הלבן... על היתרונות (המעטים) והחסרונות (הרבים) של הפרה, ועל העיזים שהצילו את המצב

אא
האם חלב גורם ליחה? בימים קרים אלו, בהם הצלילים העיקריים אותם אנו שומעים באוטובוס, במקום העבודה ובבית, הם עיטושים וקינוחי אף, הסוגיה מקבלת משנה תוקף. למה סוגייה? משום שבין העוסקים במקצועות הבריאות והתזונה מתנהל ויכוח ער סביב השאלה: האם חלב פרה הוא מזון מתאים לבני אדם.
האדם, כידוע, שייך למחלקת היונקים, ונחשב למפותחים שבהם. כל כך מפותח עד שפיתח תעשיות מזון, הבאות לספר לנו, הצרכנים, שהמזון שאנו צריכים לגוף הוא ב-ד-י-ו-ק מה שהתעשייה מייצרת... נכון שלגוף שלך מגיע חלב??? נכון שבלי חלב אין סידן??? נכון שכוס חלב זו הדרך הבריאה לפתוח את הבוקר??? נכון שילדים זקוקים לחלב כדי לגדול??
לא, לא נכון. אבל זה מה שהפרסומאים של יצרני החלב היו רוצים שתחשבו.
ככל היונקים האחרים, גם גורי האדם יונקים חלב אימם. חלב הוא מזון מושלם המספק לתינוק כל מה שהוא צריך. תינוק עד גיל חצי שנה אמור, בדרך הטבע, לחיות ולהתפתח על חלב-אם בלבד. במשך חצי שנה הוא מכפיל את גודלו פי 2 ועובר התפתחות מואצת של כל מערכות הגוף, לרבות המוח. בנוסף, כאשר משתנים הצרכים התזונתיים שלו, גם הרכב החלב משתנה בהתאם. מי שברא את האדם, יצר עבורו מזון פלאים האמור לתת לו את הבסיס לבריאות טובה ותקינה להמשך חייו. החלבון שבחלב-אם הוא מזון שמערכת העיכול של התינוק מזהה ומעכלת ללא קושי.
חלב הפרה הוא המזון המושלם לעגל. לעומת חלב אישה, הוא מכיל פי 2-3 חלבון, סידן וזרחן, המאפשרים לעגל לגדל מהר גוף גדול, ועצמות שיוכלו לשאת את המשקל הכבד. אחד המאפיינים היחודיים של החלב-אם הוא ריבוי חומצות שומן החיוניות להתפתחות המוח האנושי. בחלב הפרה, לעומתו, חומצות השומן מועטות מאד. זאת משום שהעגל, בניגוד לאדם, זקוק לפחות חומרים שיעזרו לו לפתח את שכלו.
כי בשבילו זה דני, ובשבילך?
מכאן יבין המבין, שהניסיון לתת ליונק אחד חלב של יונק אחר היא סטייה מדרך הטבע ופספוס של הוראות היצרן. תינוק אנושי שמזינים בחלב פרה, גבינות, מעדני חלב וכו, בהכרח אינו מקבל את מה שהוא זקוק לו, ובהחלט מקבל עומס רב של חומרים מיותרים שחלקם זרים למערכת, לא מתעכלים ומעוררים תגובות אלרגיות. התוצאה היא מגוון סימפטומים מוכרים כמו ליחה, נזלת, אסטמה, פריחות עור, דלקות אוזניים חוזרות, דלקות סימפונות חוזרות, הפרעות עיכול וכן בסיס להתפתחות מחלות כרוניות בעתיד. אז כשמעדני דני, גמדים וקטקטים הופכים להיות "המזון המושלם לילדך", אל תתפלאי שהילד חולה. ביקור מקרי בגן הילדים יזכיר את תסריט הגננת שרצה אחר הילדים עם הטישיו, במאבק בלתי סופי בנזלת, ובאותה נשימה מוציאה לילדים מעדני חלב מהמקרר.
אצל מבוגרים התמונה עוד יותר עגומה. החל מגיל שנה-שנתיים הולכים ופוחתים אנזימי המעיים שמפרקים את חלבוני החלב וסוכר החלב. בטבע ניתן לראות שהעגל יונק חלב אך הפרה אוכלת עשב, גור הזאבים יונק חלב אך הזאבה אוכלת בשר. האדם הוא היונק היחיד שממשיך לצרוך חלב גם בבגרותו, אך גם אצלו, כמו יתר היונקים, כמות האנזימים הפחותה המצויה בגופו מעידה שלא לכך התכוון המשורר.
ד"ר אריה אבני מתמצת מאות מאמרים מדעיים בספרו "שוטי החלב", ובשפה בהירה וקולחת מתאר את מגוון הצרות הרפואיות שגורם חלב לאנשים שעברו את גיל שנתיים. להלן רשימה חלקית לשובב בה את העין: מחלות לב וכלי דם, דימומים במערכת העיכול, קטרקט, סוכרת נעורים, סרטן מסוגים שונים, בריחת סידן ועוד.
כן, זו אינה טעות. מוצרי החלב, המומלצים על ידי רופאים רבים למניעת בריחת סידן, דווקא מחמירים את המצב! בחלב פרה יש הרבה זרחן המתחרה עם הסידן בגוף ומאיץ את הפרשת הסידן דרך השתן. כמו כן, החלב עני במגנזיום שהוא מינרל חיוני לקליטת הסידן בעצמות.
נוכל לסכם את נושא חלב הפרה במשפט אחד שאהבתי מהספר הנ"ל: "תנו לפרה לעשות מוווו אך במוצרי חלב שלה אל תגעוווו"...
"מוּ מוּ – לא, מֶה מֶה – כן"
אני זוכרת ילדה חמודה בת 3 שהגיעה אלי לטיפול עם קוצר נשימה ודלקת סימפונות חוזרת. ההורים קיבלו הנחיה להחליף את כל מוצרי חלב הפרה במוצרי חלב עיזים.
היות והילדה אוכלת לא רק בבית אלא גם בגן, אצל סבתא וכו, נדרש ממנה שיתוף פעולה בהקפדה על מקור החלב. אי לכך הומצאה הסיסמא: "מוּ מוּ – לא, מֶה מֶה – כן". כך יכלה הילדה לזכור לסרב להצעות לגלידה ומעדני חלב. התוצאה היתה שקוצר הנשימה חלף ומצב מערכת הנשימה השתפר פלאות.
למה חלב עיזים? כי הוא חלב שדומה יותר לחלב-אם. מרבית התינוקות והילדים יכולים לפרק ולעכל אותו, ועל פי רוב לא יגרום לבעיות אלרגיה.
לגבי מבוגרים – מיעוט האנזימים המפרקים חלב במערכת העיכול, עלול להיות לרועץ גם בעיכול חלב עיזים. לכן, מבוגרים ייטיבו לעשות אם יבחרו ביוגורט, קפיר וגבינות מחלב צאן, שהן יותר קלות לעיכול מחלב עיזים, וודאי מחלב פרה.
בתרבויות שונות, חלב עיזים משמש כמזון מחזק ומרפא לאנשים במצבי חולשה, תת תזונה, אנמיה, תשישות עצבים, כיבי קיבה ולהחלמה ממחלות ממושכות. נדגיש שמדובר בחלב אורגני שנלקח מייד מהעטין לפני שהספיק להתקרר, כך שמי שירצה להנות מריפוי בחלב עיזים, יצטרך מן הסתם להחזיק אחת בחצר, או במקרה הצורך ללכת למי שיש לו אחת כזו בחצר... יחד עם זאת, למרות שהאורגני הוא המשובח, לא חייבים לצרוך ממנו בכל פעם, וניתן להסתפק במוצרי חלב צאן אורגניים המצויים בבתי טבע. רשתות השיווק מציעות מבחר הולך וגדל של גבינות צאן ממחלבות קטנות ואיכותיות. יש אפילו מעדניות מיוחדות המתמחות בגבינות שקיבלו את השם גביניות.
גבינות מחלב עיזים: בולגרית, בושרון, טום דה פרובנס, לבָּנֶה, סול סור שר, סן מרסלן, סנט מור, סנט פולן, פטה, פירמיד, פרומעז, פרמייר, צדר עיזים, קורטן דה שוויניול, קממבר, שב (גבינת עיזים טרייה), שברואי, תום.
גבינות מחלב כבשים: בולגרית, חלומי, לבּנֶה, פטה, פקורינו, קשקוול, רוקפור, ריקוטה.
מיה שטרן תרמה למדור טיפים על הכנת יוגורט ולבנה ביתיים, משקאות יוגורט מרעננים לקיץ ותחליף שוקו לילדים.
יוגורט עיזים ביתי
מחממים ליטר חלב עיזים עד לטמפרטורה המאפשרת להכניס את האצבע ולספור עד עשר.
מסירים מהאש.
בוחשים אל החלב כף יוגורט עיזים שאוהבים. בחירת היוגורט תיתן את הסגנון והטעם של היוגורט החדש.
מערבבים היטב.
מכסים את הסיר ונותנים לתרבית לדגור בטמפרטורה חמימה כעשר שעות. רצוי לשים בשמש.
לאחר שמונה שעות מתחיל להיווצר היוגורט. ככל שהוא דוגר זמן רב יותר, הוא מקבל טעם חמוץ יותר. אפשר לפתוח ולטעום עד שמקבלים את דרגת החמיצות הרצויה.
מכניסים למקרר.
אם היוגורט יצא מוצלח, כדאי לשמור ממנו מעט להתחלת המתכונים הבאים...
לבנה עיזים ביתי
מערבבים ארבעה גביעי יוגורט עיזים עם מעט מלח ומכניסים לבד חיתול או מגבת מטבח מהסוג הסרוג. קושרים את הקצוות.
ניתן לתלות את החבילה מעל הכיור, אך יש לזכור שכך מי-הגבינה יטפטפו על הכלים שבכיור. אפשרות נקיה יותר היא להניח את החבילה במסננת שמונחת על קערה.
נותנים לחבילה לטפטף יממה תמימה. ככל שעובר יותר זמן, הגבינה שתתקבל תהיה סמיכה יותר.
אם סוחטים את יתרת הנוזלים ביד, הגבינה יוצאת קשה. אפשר לווסת את משך הזמן לפי נטיית הלב לגבינה קשה או רכה יותר.
משקאות מיוגורט עיזים
מערבלים בבלנדר: גביע יוגורט, כף דבש, טיפת תמצית פריחת הדרים (מזהר) או כמה טיפות מי ורדים, ו- 2-3 קוביות קרח.
עוד אופציה: גביע יוגורט, חופן נענע שטופה, קצת מלח, ו- 2-3 קוביות קרח.
אם הבנתם את העיקרון, אפשר לקחת את הבסיס של יוגורט עיזים וקוביות קרח, ולשלב חתיכות פרי מכל סוג.
תחליף שוקו לילדים
כוס חלב עיזים, כף סוכר חום, וכפית גדושה של אבקת חרובים. לשקשק הכל בשייקר או בבלנדר.
עוגת גבינת עיזים אוורירית
500 גרם גבינת עיזים רכה 5%
200 סמ"ק יוגורט עיזים
7 חלמונים
4 כפות שטוחות קמח מלא
4 כפות שטוחות קורנפלור
1 כפית תמצית וניל
1 קליפת לימון מגוררת
מחממים תנור ל- 200 מעלות. מערבבים את כל החומרים הרשומים למעלה בקערה. מקציפים את החלבונים והסוכר לקצף יציב. מאחדים את הקצף בבחישה זהירה עם שאר המרכיבים בקערה. יוצקים לתבנית פיירקס עגולה 24 ס"מ. מניחים את התבנית בתבנית נוספת גדולה יותר, וממלאים את התבנית החיצונית במים. אופים באמבט 45 דקות, מנמיכים את החום ל- 150 מעלות ואופים עוד 10 דקות. מוציאים מהתנור ונותנים לעוגה להצטנן 5 דקות בלבד. מעבירים סכין סביב דפנות העוגה, מלבישים צלחת על התבנית והופכים בבת אחת. מושכים החוצה את התבנית לאט לאט תוך כדי הרעדת התבנית, עד לחילוץ העוגה. עוטפים בניילון נצמד. מאחסנים במקרר. רצוי להכין יום מראש.

 

תגיות:חלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה