עובדות שלא ידעתם

10 עובדות מעניינות על אלכוהול

משפיע פחות על אנשים שריריים, נצרך כבר לפני ארבעת אלפים שנה, ונמצא אפילו בחלל – דברים שאולי לא ידעתם על אלכוהול

אא

1. משקאות אלכוהוליים יוצרו כבר בעידן העתיק. למעשה, המתכון הקדום ביותר שידוע לנו עליו הוא לוח שומרי בן כמעט 4,000 שנה המכיל הוראות ברורות להכנת בירה.

2. בתרבויות מסוימות – לא יהודיות, כמובן – שתייה לשוכרה נחשבה לשבח. כך, בתרבות המצרית הקדומה, נפוץ שימוש בשם לבן שפירושו: 'זה השותה שיכר רב'.

3. התסיסה האלכוהולי מתרחשת כאשר אנזימים המיוצרים על ידי שמרים הופכים את מולקולות הסוכר בענבים או בדגנים לאתנול.

4. תסיסה אלכוהולית יכולה להתרחש גם במעיים האנושיים: רופאים יפנים דיווחו על 'סינדרום המזקקה העצמית' – פציינטים עם רמה גבוהה של פטריית קנדידה במעיים שגרמה להם לשכרות, בלי ששתו ולו לגימת אלכוהול.

5. אלכוהול משפיע במהירות כי הוא איננו דורש עיכול. אתנול הוא מולקולה קטנה ופשוטה שעוברת ישירות מהקיבה והמעי הדק אל זרם הדם.

6. אדם רזה ושרירי יסבול פחות מהשפעות שתייה אלכוהולית מאשר מישהו עם יותר שומן: רקמות השריר העשירות במים סופגות אלכוהול באופן יעיל ומונעות ממנו להגיע למוח.

7. בעבר, חוסר הבנה לגבי דרכי הפעולה של אלכוהול גרם לכך שבמקרים רבים הוא היה מומלץ על ידי רופאים לחולים ולאנשים חלשים. עד 1916, ברנדי וויסקי היו תרופות מאושרות לשימוש בארצות הברית, ובסוף המאה התשע עשרה רופאים עוד נהגו לרשום בירה לבנה כתרופה לנשים בהריון ותוסף תזונה לילדים.

8. הרכיבים הדרושים לאלכוהול – מימן, פחמן, חמצן – מצויים כולם בכמויות גדולות בחלל. בהתאם, אסטרונומים גילו ענן אלכוהול ענק במרחק 10,000 שנות אור מכדור הארץ: ענן המכיל מספיק אלכוהול ליותר מ-400 טריליון בירות.

9. האלוף העולמי בצריכת אלכוהול ללא שכרות הוא חדף העצים ממלזיה, יונק קטן וארוך זנב ששותה מידי לילה כמות של נקטר שתסס באופן טבעי עם תכולת אלכוהול שוות ערך לתשע כוסות יין. לא נראה שלאלכוהול יש השפעה כלשהי עליו.

10. רוב האוכלוסייה כבר יודעת היום שאלכוהול הוא חומר רעיל בבסיסו, שאחראי לשלל מחלות  קשות – ותאונות. מה שלא כולם יודעים הוא ש-24 אנשים מתים מידי שנה מפגיעתם של...פקקי שמפניה. פקק של בקבוק שמפניה משתחרר במהירות מדהימה בגלל הלחץ העצום בתוך הבקבוק – פי שלוש מהלחץ שבצמיגי מכונית. התוצאה יכולה לנוע מעיוורון בגלל ניתוק העדשה בעין ועד פגיעה קטלנית.

תגיות:10 עובדותאלכוהול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה