חנוכה 2023

האם ניתן להדליק גם אחרי חצות הלילה? שו"ת חנוכה, מקבץ ב’

מאיזה צד של החנוכייה צריכים להדליק את הנרות? בפתיליות שמן, איך מדליקים עם השמש? והאם ניתן להדליק את החנוכייה גם אחרי חצות הלילה? שו"ת חנוכה חגיגי

אא
1. שלום לרב וחג שמח. יש לי שתי שאלות. ראשית, המנורה המקורית בבית המקדש הייתה בעלת שבעה קנים. מדוע אנו מדליקים נרות חנוכה בחנוכייה עם 9 קנים (8 קנים ושמש)? שנית, נס פח השמן הספיק ל-8 ימים שבהם דלקו כל שבעת הקנים. מדוע אנו מדליקים כל יום נר נוסף, ולא את כל הנרות במשך כל שמונת הימי החנוכה?
 
שלום וברכה. ימי חנוכה מתפרסים על שמונה ימים, כאשר בכל יום אנו מוסיפים נר אחד, וביום השמיני אנו מדליקים שמונה נרות. לכן יש בחנוכייה שמונה קנים לצורך שמונת הנרות. זאת מלבד האיסור שאין לעשות מנורה בעלת שבעה קנים. שנית, אין מספר הנרות זכר למנורה בבית המקדש, אלא כדי לספור את מספר הימים בהם התרחש הנס. ולכן אנו מדליקים ביום הראשון נר אחד להראות שהיה נס יום אחד, וביום השני שניים להראות שהנס אורך כבר יומיים, וכן הלאה על זה הדרך.
 
* * *
 
2. שלום רב. כאשר מדליקים את נרות החנוכה, מאיזה צד של החנוכייה צריך להדליק? שמעתי כמה דעות בעניין.
 
שלום וברכה. ביום הראשון שמים את הנר בצד ימין של החנוכייה, ולמחרת מתקדמים ושמים נר נוסף סמוך לקודם בצדה השמאלית, ומתחילם להדליק מהנר החדש.
 
* * *
 
3. האם מותר לי להדליק חנוכייה אחרי 12 בלילה? לפני כן לא מתאפשר לי. תודה מראש, וחג אורים שמח.
 
שלום וברכה. אפשר להדליק בברכה גם אחרי חצות הלילה, באם ישנם אנשים ערים בבית בזמן ההדלקה. לחלופין אפשר להדליק בברכה על אדן החלון הפונה לרחוב, באם ישנם עדיין אנשים שמסתובבים ברחוב באותה שעה. במידה והתנאים הנ"ל לא קיימים - מדליקים בלי ברכה עד עלות השחר.
 
* * *
 
4. אני מדליקה נרות חנוכה בשמן, כולל השמש. הרי את הנרות מדליקים באמצעות השמש, אבל השמש בחנוכייה שלי הוא משמן, ולא מנר. איך אני עושה זאת ומדליקה את שאר הנרות מבלי להפיל שמן?
 
שלום וברכה. השמש, מלבד שהוא אכן משמש להדלקת הנרות, עיקר תפקידו הוא להיות נר נוסף ליד נרות חנוכה. לכן רבים משתמשים בנר אחר פשוט של פרפין וכדומה לצורך הדלקת נרות השמן, כולל השמש, ומכבים אותו אחרי ההדלקה.
 
התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות
תגיות:הלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה