פורים

עמודי השש בראי המחקר ההיסטורי והארכיאולוגי

פרק מתוך ספרו המרתק של הרב זמיר כהן על מגילת אסתר

אא

במיוחד מעורר עניין אזכורם של עמודי השש, אשר לדעת חכמינו היו עשויים משיש מיוחד,[1] שכן במדרש מוצגת עדות מרתקת העוסקת בעמודים הללו:[2]

"אמר רבי מתנה אני ישנתי על פרחו של אחד מהם והיה מלא קומה, ופישוט ידיים ורגליים". רב מתנה מעיד כי הוא היה בפרס, ראה את העמודים הללו, וקוטרם היה כל כך גדול עד שהיה באפשרותו לשכב על הפרח שבבסיסו (או שהיה בעברו בראשו) של אחד מהם, ועוד נשאר לו מקום לפשוט את ידיו ורגליו. היו מחכמי אומות העולם שראו בכך הפרזה. אולם הנה התברר כי עד ימינו שרדו כמה וכמה מהעמודים הענקיים הללו, שגובהם קרוב לעשרים מטרים, ומשקלם לפחות עשרים וחמישה טונות כל אחד, ותיאורו של רב מתנה הינו מדויק להפליא.[3]

עמודים אלה היו בנויים בסגנון ארכיטקטוני זהה בארמונותיו השונים של אחשורוש, שהעיקריים שבהם היו בשושן ובפרספוליס. גובהם היה כאמור קרוב לעשרים מטרים, ובראש כל עמוד היה מוצב קישוט אופייני: פסל גדול משיש בדמות שני שוורים או סוסים. גודלו המרשים של הפסל בראש כל עמוד מלמד גם על רוחב העמודים, שנשאו בראשם משקל כבד כזה.

שיחזור של ארמון אחשורוש, המראה את עמודי הענק במלוא אורכםשיחזור של ארמון אחשורוש, המראה את עמודי הענק במלוא אורכם

חלק מעמודי השיש הגבוהים שבארמונות אחשורוש עדיין עומדים על בסיסיהםחלק מעמודי השיש הגבוהים שבארמונות אחשורוש עדיין עומדים על בסיסיהם

פרחי הענק ששימשו כבסיס לעמודי השיש שבארמונות אחשורושפרחי הענק ששימשו כבסיס לעמודי השיש שבארמונות אחשורוש

פרחי עמודים מלבניים בגודל מיטה בארמון אחשורוש בשושןפרחי עמודים מלבניים בגודל מיטה בארמון אחשורוש בשושן

פרחי עמודים בגודל מיטה בארמון אחשורוש בפרספוליספרחי עמודים בגודל מיטה בארמון אחשורוש בפרספוליס

ממראות שרידי ארמון אחשורושממראות שרידי ארמון אחשורוש

חלק מהעמודים עדיין עומדים על בסיסיהם, אך רובם נפלו או הופלו במלחמות הרבות שהתרחשו באיזור, ונותרו רק שבריהם ובסיסיהם העגולים שקוטרם קרוב לשני מטר, וכן בסיסים מלבניים שגודלם כגודל מיטה (כמה כאלה קיימים עד היום בארמון אחשורוש שבשושן), וניתן לשכב עליהם בפישוט ידיים ורגליים, כעדות רב מתנה. 

גם על פסלי שני השוורים והסוסים שהיו בראש העמודים, יכול אדם לשכב מלוא קומתו, כשהם מוטים על צידם, וכפי שכנראה היו לאחר שנפלו לקרקע.

דוגמאות מהעמודים ומהשוורים ניתן לראות כיום בשושן ובפרספוליס, ובמוזיאון הלובר. לפנינו סדרת תמונות מרהיבות עין המציגות עניין מיוחד זה.


[1] אבן עזרא, מגילת אסתר א, ו.

[2] אסתר רבה ב, ז.

[3] ראה: יהודה לנדי, שם, עמ' 50-49. אחשורוש החזיק ארמונות בשושן ובפרספוליס. שושן נחרבה מספר פעמים לכן השרידים שם מעטים, אבל בפרספוליס השרידים רבים. הסגנון הארכיטקטוני שלהם זהה, ולכן אפשר ללמוד מהשרידים הענקיים בפרספוליס גם על גודלם של העמודים שהיו בשושן, אותם ראה רב מתנה.

לרכישת מגילת אסתר עם פירוש הרב זמיר כהן

תגיות:פוריםמגילת אסתר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה