עובדות ביהדות

חודש אלול - כל מה שרציתם לדעת

עובדות על חודש אלול, מזל החודש וגם על חודש אלול באספקלריה חסידית

אא

- החודש השנים עשר והמסיים את השנה למניין החודשים לבריאת העולם, והחודש השישי למניין החודשים בתורה ליציאת מצרים, הוא חודש אלול.

- השם אלול מקורו בשם הבבלי "אולולו", שמשמעות בשפה האכדית 'קציר', מפני שהוא חל בסיום תקופת הקציר.  

- יש שמסבירים את שם החודש בשפה הארמית "אלל" שמשמעותו חיפוש, טיהור וכפרה, והדבר מתבטא בחודש אלול שהוא חודש התשובה והפשפוש במעשים.

- בלוח גזר נקרא החודש "ירח קיץ" על שם אסיף הפירות או קיצוץ התאנים בתקופה זו.

- שם החודש עלה עם כל שמות החדשים מבבל, והוא נזכר לראשונה במקרא בספר נחמיה: "ותשלם החומה בעשרים וחמישה לאלול לחמישים ושנים יום".

- דורשי רשומות דרשו את שם החודש בראשי תיבות "אני לדודי ודודי לי", שבחודש זה אנו שנקרא "חודש הרחמים והסליחות" זוכים להתקרב אל הקב"ה והוא מתקרב אלינו ומקבל את תשובתנו אליו. ארבע המלים מסתיימות באות י' שהן בגימטריה 40, המסמל את ארבעים הימים של ימי הרצון מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים.

חודש הרחמים והסליחותחודש הרחמים והסליחות

- רמזים נוספים נמצאו בחודש אלול: "את לבבך ואת לבב זרעך", לרמז על התפילה והתשובה, וכן: "איש לרעהו ומתנות לאביונים" רמז למצוות הצדקה ותיקון המידות בין אדם לחברו.

- בקהילות עדות המזרח, נוהגים להשכים כל החודש קום ולומר סליחות ותחנונים עם תקיעת שופר, ובקהילות אשכנז משכימים החל ממוצאי שבת בשבוע האחרון של השנה או בשבוע שלפני כן.

- בחודש אלול נוהגים לחתום מכתבים והזמנות בברכת "שנה טובה" או "לשנה טובה תיכתבו ותיחתמו".

- חודש אלול לעולם חודש חסר בן עשרים ותשעה ימים בלבד, וגם בתקופה שבה היו עדיין מקדים את החודש בראיית הלבנה, היה תמיד חודש זה חסר. 

 

מזל החודש

- מזל חודש אלול הוא בתולה, על שם הפסוק: "שובי בתולת ישראל", רמז על התשובה שאנו עורכים בחודש זה.

- דורשי רשומות דרשו את מאמר חז"ל: "אחורי ארי ולא אחורי אשה", שהאדם צריך להתחיל לחזור בתשובה אחורי הארי, הוא מזל חודש אב, ולא אחורי אשה היא מזל בתולה של חודש אלול, דהיינו שלא ימתין לחזור בתשובה בסוף חודש אלול אלא מיד לאחר חודש אב ובתחילת חודש אלול.

- וכן דרשו את הפסוק: "אל תפנו אל האלילים", אל תפנו ואל תחכו עם התשובה, "אל אלילים" אל חודש אלול, אלא לשוב כבר קודם.

- עוד נדרש על אלול דברי חז"ל: "נותנים לבתולה י"ב חודש", שיש בכוח חודש אלול שהוא מזל בתולה, לתקן את כל י"ב החודשים של השנה כולה.

מזל בתולהמזל בתולה

 

חודש אלול באספקלריה חסידית

החודש האחרון בשנה מהווה בדרך הטבע חודש מסכם. חודש של מאזן וחשבון הנפש, שבו עורך האדם בינו לבין נפשו חשבון נפש, חשבון ממצה על פעולותיו ומחדליו במשך השנה שחלפה. כך נהוג בכל מוסד ובית עסק, לערוך מאזן שנתי מסכם לחיוב ושלילה של כל הפעולות במשך השנה.

ברור הדבר, שהחשבון לא נערך רק בשביל עדכון אינפורמציה בלבד, אלא מטרתו העיקרית לתקן את הטעון תיקון ולהביא לידי כך שהליקויים של השנה שעברה לא יחזרו על עצמם ולהשלים את כל מה שהיה חסר וטרם היה שלם בשנה המסתיימת.

מבחינה זו, אפשר להמליץ על חודש אלול את התואר שהתורה מכנה את שבט דן: "מאסף לכל המחנות", כשם ששבט דן היה מוצא את כל האבידות של שאר השבטים, כך בחודש אלול מחזירים אנו כל האבידות הרוחניות של כל השנה כולה.

אולם לעריכת חשבון כנה ונוקב, חשבון של אמת, יש צורך בכוח רוחני ובסיוע אלוקי. הסיוע מלמעלה דורש יותר בשביל להסיק מסקנות נכונות ולהצטייד בכוח ובאומץ לבצע את המסקנות. לפיכך קיימת בימים אלו השפעה אלוקית מיוחדת כדי לסייע לנו להצליח בחשבון הנפש ובהסקת המסקנות והוצאתן לפועל, הסיוע בא על ידי תופעה מיוחדת שנקראת: "המלך בשדה".

רבנו האדמו"ר הזקן מתאר ב"ליקוטי תורה" את עניין המלך בשדה באמצעות משל למלך שקודם בואו לעיר יוצאים אנשי העיר לקראתו ומקבלים פניו בשדה, ואז ראשים כל מי שרוצה לקבל פניו והוא מראה פנים שוחקות לכולם, וגם בלכתו העירה כולם הולכים אחריו, אולם בבואו להיכל מלכותו אי אפשר להיכנס אל המלך רק ברשות, וגם אז נכנסים אליו רק המיוחדים והמובחרים שבעם ויחידי סגולה בלבד.

ההתגלות האלוקית בחודש אלול שונה מן ההתגלות האלוקית בשאר כל ימות השנה. בכל ימי השנה יש צורך בהכנה ומאמצים רבים כדי לראות את המלך בהיכלו ולזכות להתגלות האלוקית. אך בחודש זה, חודש הרחמים, מופיע כביכול המלך בשדה והוא מתגלה לכל יהודי גם הוא עומד במצב של שדה, דהיינו בבגדי עבודה ובלתי מסודר. זוהי זכות והשראה מיוחדת שהקב"ה מעניק לנו בחודש זה, חודש הרחמים.

תגיות:אלולחודשים עבריים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה