עובדות ביהדות

הערב בסעודת יתרו: אוכלים יונים ושרים פיוטים. יהיה שמח

למנהג הייחודי לבני העדה הטוניסאית שלושה מקורות, אחד מהם בפרשת השבוע. גיבורי הערב הססגוני הם הילדים. לכן הסעודה, הנקראת גם 'סעודת הבנים', מוגשת בכלים קטנטנים ובמנות מיניאטוריות. את ההצגה גונבת כמובן היונה או הפרגית, למי שמעדיף

  • ט"ז שבט התשע"ה
אא

היום בערב יציינו בני העדה הטוניסאית את המנהג הנקרא 'סעודת יתרו'. מדובר במנהג ייחודי לבני העדה שלו שלושה מקורות. ההסבר הנפוץ ביותר הוא שמדובר בסעודת הודיה על סיומה של מגפה שהפילה חללים רבים, בעיקר בקרב בנים זכרים, דווקא בפרשת יתרו. על פי המסורת, נהגו להאכיל את הילדים שנפגעו בבשר יונה, הנחשב לבעל יכולת לחזק את החולים. לכן, היונה נמצאת במרכז הסעודה.

הסבר נוסף למקור הסעודה הוא בפרשת השבוע בה נאמר: "ויבוא אהרון וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני האלוקים". כלומר, לזכר הסעודה שסעדו אהרון וזקני ישראל אצל יתרו, עורכים יהודי תוניס את 'סעודת יתרו' בשבוע בו קוראין את הפרשה.

המנות מוגשות בזעיר אנפין (אילוסטרציות: shutterstock) המנות מוגשות בזעיר אנפין (אילוסטרציות: shutterstock)

ההסבר השלישי קשור בקריאת עשרת הדיברות. בשבת בה נקראה פרשת יתרו הייתה הזדמנות לילדים הקטנים שלמדו קריאת התורה ב'כותאב' (תלמוד-תורה) לקרוא בתורה בפעם הראשונה את עשרת הדיברות. לציון האירוע החגיגי נהגו ההורים לקיים סעודת מצווה, וכך נשתרש המנהג.

מדובר בסעודה שמחה, ססגונית ומיוחדת במינה, בה משתמשים בכלים זעירים שמותאמים במיוחד לילדים. כך למשל הצלחות הן בגודל של תחתיות קפה. כאשר המנה העיקרית בסעודה היא כמובן - בשר היונה או יונה ממולאת. בסוף הסעודה מגישים לילדים ממתקים ומיני עוגות זעירות הנאכלות בפורים. כדאי לדעת, שלא רק הכלים באירוע מוגשים בממדים זעירים במיוחד, אלא שגם המאכלים מוגשים במידה קטנה. הסלטים מוגשים בצלוחיות קטנות כמו גם שאר המנות.

מה עוד תמצאו על השולחן בסעודת יתרו? פולים קטנים (ולרוב ירוקים) ופמוטים קטנים עם נרות צבעוניים קטנים. לאלה מתווספות העוגיות התוניסאיות הטבולות בסירופ דבש, אלא שהפעם הן מוגשות בגרסת "ביס" קטנטן. כפי שנהוג בסעודת מצווה הסועדים לומדים כתבי הקודש, שרים פיוטים ואומרים דברי תורה, כדי לזכות את בני הבית. 

תגיות:פרשת יתרומנהג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה