כתבות מגזין

סיפורו המדהים של הרב לסרי והצלת בנו: "ראינו ניסים גלויים"

מזה 30 שנה עוסק הרב מיכאל לסרי בזיכוי הרבים, ומקרב יהודים יקרים לאביהם שבשמיים. לרגל הוצאת ספרו החדש 'זוגיות עם רגש', מספר הרב בראיון איך התחילה דרכו, מי מקור ההשראה שלו, ולמה כל כך חשוב לצחוק. וכמובן שהוא גם נותן עצות לחיים, כי איך אפשר בלי?

אא

השנה היא 1990. הרב מיכאל לסרי ובני משפחתו בנסיעה לילית, חזרה לבני ברק. עשר שנים קודם לכן החל הרב בפעילותו הענפה לזיכוי הרבים, והנסיעה הייתה לאחר שהשתתפו בסמינר משפחות, שהתקיים באחד מבתי המלון בארץ. ברכב הסוסיתא שבו נהג נסעו גם אשתו והילדים, ביניהם תינוק בן תשעה חודשים. "מטרים ספורים לפני הכניסה לבני ברק, התנגשתי באבן גדולה שהייתה על הכביש", משחזר הרב, "האוטו התהפך, נתקע בקיר בטון וכולנו עפנו ממנו החוצה. אז התרחש אחד הניסים הגדולים ביותר שהיו לנו בחיים. בחסדי ה', אני ואשתי והילדים הגדולים לא ניזוקנו, למעט כמה שריטות קלות. התינוק, לעומת זאת, לא נשם.

"באותו רגע, באורח פלאי למדי, עצר לידנו אופנוע בחריקת בלמים חזקה. ירד ממנו בבהלה אדם בעל חזות רגילה למדי. הוא ניגש אלינו, הציג עצמו כרופא ילדים מהולנד, ושאל האם יש ילדים שצריכים טיפול. הראינו לו את התינוק, והוא התחיל לבצע בו פעולות החייאה". בהמשך הגיע ארגון 'הצלה' שחיבר לילד חמצן והבהיל אותו לטיפול נמרץ. בחלוף מספר ימים, בחסדי שמיים מרובים, שוחרר התינוק לביתו. "ראינו ניסים גלויים מול העיניים", מדגיש הרב. מה הפלא? מי שעוזר להשיב את ילדי ישראל לחיק אביהם שבשמיים, חזקה עליו שהקב"ה לא יאכזב אותו בעת צרה.

הרב לסרי בסמינר 'ערכים' לרווקיםהרב לסרי בסמינר 'ערכים' לרווקים

במקום טלוויזיה, שיעורי תורה של הרב

את מלאכת זיכוי הרבים החל הרב לאחר נישואיו. הרה"ג יהודה עדס, ראש ישיבת קול יעקב בירושלים, שנכח באירוסין והיה מכובד לשאת דבריו – דיבר בשבחו של ארגון ערכים. מששמע זאת הרב לסרי, גמלה בליבו ההחלטה להיות חלק מזיכוי הרבים הזה, ויהי מה. "באחד האירועים פגשתי את אחד הפעילים הגדולים של ערכים, הרב צביקה רשקס, וביקשתי ממנו ש'יכניס אותי לעניינים'. הרב ניאות להרים טלפון לאחד מאנשי הצוות, ולשטוח לפניו את בקשתי. איש הצוות התנצל ואמר שכרגע יש מספיק עובדים. 'מה אכפת לך, תכניס אותו. הוא יעשה כוס תה למרצים', דחק בו הרב רשקס. "כך מצאתי עצמי במשך שנתיים מתנדב בארגון כרשם אנשים לסמינרים. במקביל התחלתי ללמוד בכולל בבת ים, וללמד נערים מגילאי 12-17, שהעדיפו להגיע לשיעורים שלי במקום לראות טלוויזיה".

כשגדלו הנערים הפנה אותם הרב לסרי לישיבות במקומות שונים בארץ, וכשהקימו משפחות משלהם חזרו לבת-ים, לכולל מיוחד שהקים הרב. עם הזמן התרחבה הפעילות גם לשיעור קבוע מדי יום בהרצליה, עבור נהגי מוניות - שיעור שזה עתה מלאו לו 20 שנה. אם מוסיפים לזה את ההרצאות הרבות שהרב הוזמן אליהן מדי יום, בכל רחבי הארץ, מבינים איזו מסירות נפש עצומה - ולא פחות מכך, אהבת ישראל - צריך בשביל כל זה.

מהיכן הכוחות להתרוצץ ממקום למקום במשך שנים ומדי יום ביומו כדי לזכות יהודים?

"זהו כוחה של אישה. ברוך ה', זכיתי באישה שיש לה מסירות נפש גדולה על התורה ועל זיכוי הרבים. למעשה, אם לא אשתי - אני לא יודע אם הייתי זוכה לחיזוק בהיקף שכזה. בנוסף, ככל שהעמקתי בתחום כך יותר ויותר הבנתי, שזוהי משאת חיי האמיתית. כשאתה מתחיל לראות את הפירות מכל הדיבורים שלך - אתה מקבל עוצמה וכוח שאין כדוגמתם".

הרב לסרי מברך חייל בסמינר רווקיםהרב לסרי מברך חייל בסמינר רווקים

ההרצאות שלך משולבות בהרבה הומור וראייה אופטימיסטית. למה נקטת דווקא בקו ההומוריסטי, ומיהו מודל ההשראה בעבורך?

"עוד לפני שהתחלתי לעבוד כמרצה בערכים, גמאתי שיעורי תורה של רבנים רבים והשתתפתי ברוב ההרצאות של מרצי הארגון. היה מרצה אחד בשם ר' יעקב אוחיון, שבכל הרצאה שלו – האולם היה מלא עד אפס מקום. אנשים היו עומדים, מציצים מן החרכים ונתלים על הווילונות, רק בשביל לשמוע אותו. זה הדהים אותי. עוד יותר הדהימה אותי הדרך שבה הוא הצליח לשלהב את הקהל שלו ולהביא אותו לידי עירנות אקטיבית ועניין. הסוד שלו היה שהוא הצחיק מאוד את הקהל, ושמתי לב שהצחוק זה הדבר שפותח את לב האנשים, בצורה הכי חזקה שיש". הרב לסרי הגיע לתובנה נוספת: "פתאום הבנתי, שכל זה קיים בי כבר. תמיד הייתי אדם כזה, וידעתי שה' נתן לי את המתנה הזו כי הוא מצפה ממני לפתח אותה ולנצל אותה עד תום, לטובת כלל ישראל".

על השאלה עם אילו מצבים עוזר ההומור להתמודד, משיב הרב: "ההומור עוזר לאדם לראות את החיים בצורה הנכונה – את חצי הכוס המלאה. אני יכול לומר שההומור עזר לי באופן אישי להתמודד עם מצבים שונים בחיים. סיגלתי ראייה שאומרת ששום דבר בעולם לא קורה ללא השגחתו הצמודה של ה'. כך גם חינכתי את הילדים שלי, וזה הבסיס שעליו מושתת כל הבית. כך מגדלים ילדים בריאים בנפשם, עצבות וכבדות לא מובילים לפתרון. אבל הומור ושמחה, בהחלט כן".

הרב מיכאל לסרי במהלך הרצאההרב מיכאל לסרי במהלך הרצאה

איך עושים את זה?

"מה שצריך לעשות בפועל זה להעביר את תת המודע למודע, וזה רק עניין של תרגול. הגישה ההומוריסטית לחיים והראייה החיובית הן דבר שטבוע בכל אחד מאתנו. מאחר שעברנו ניסיונות וזיכוכים בדרך, היא נדחקה לתת המודע שלנו. מה שצריך לעשות זה פשוט לשלוף אותה משם, ולתרגל אותה יום יום במודע. לא קשה, נכון?".

עד כה הוציא הרב לסרי לאור 13 דיסקים בשתי סדרות נפרדות: 'שביל האושר', ו'מעגל האושר'. בסדרות אלו. במסגרת ספרו החדש, 'זוגיות עם רגש', המאגד בתוכו 30 שנות פעילות ענפות, מרחיב הרב את משנתו. "את הספר כתבתי לאחר שבמסגרת תפקידי ראיתי שכל זוג שלישי מתגרש", אומר הרב, "הנתונים הללו הצליחו להדיר שינה מעיניי. הרבה סיפורי גירושין כואבים עברו דרכי כשכבר לא היה איך לעזור, וידעתי שאם הייתה להם הדרכה נכונה לאורך כל הדרך – הם לא היו מגיעים לידי גירושין.

ספר 'זוגיות עם רגש' של הרב לסריספר 'זוגיות עם רגש' של הרב לסרי

"על מלאכת הכתיבה התחלתי לשקוד אחרי התייעצות עם ר' דוד אבוחצירא הי"ו, אליו אני מגיע בכל שבוע ושבוע. אפשר לומר שהוא זה שמחליט אצלנו בבית. הספר כתוב בצורה קולחת וקלה להבנה, ומתאר סיטואציות שמתרחשות אצל כל אחד מרגע שהוא מתחיל בחיפוש השידוך שלו, דרך החתונה והחיים ביחד וכלה בחינוך הילדים. רבנים ואנשי מקצוע רבים שקראו את ספרי, הגיבו כי 'אסור לחתן זוגות בלי שאדם קורא מתחילתו ועד סופו את ספרך'. זה ספר שמבוסס על פסיכולוגיה של חז"ל, ומרכז בתוכו את כל הנושא של בחירת בן זוג ושימור חיי הנישואין והמשפחה".

בסמינרים לאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות - איך אתה מתמודד עם 'אגוזים קשים', כאלו שמסרבים להיכנס להרצאות?

"פשוט מאוד. קודם כל אני מבין שלכל אחד יש את הסיפור שלו ואת הסיבות, המוצדקות בעיניו, מדוע הוא אינו רוצה לשמוע הרצאות. מי שחי כל חייו בצורה מסוימת, קשה לו לקום ביום בהיר אחד ולהפוך את הקערה על פיה. לכן הדבר הראשון שאני עושה עם אנשים כאלו, הוא לדבר בשפה שלהם - וככה הם שומעים הרצאות ותכנים על נושאים שונים ומקבלים תשובות לשאלות שלהם בצורה יותר אישית.

"ברוך ה' אני יכול לומר שהשיטה הזו כבר קירבה מאות  ואף אלפים לדרך, וכל אחד מתקדם בקצב שלו. אני פוגש משפחות שלמות שמקיימות אורח חיים חרדי למהדרין, ועד היום הן מזכירות לי: 'אתה זוכר שרצינו לברוח מהסמינר, ואתה ישבת איתנו על הדשא ופתחנו שולחן? היום, בזכותך אנחנו שומרים תורה ומצוות'. מאות תגובות כאלו אני מקבל".

בשיחה אישית עם אחד הבחורים שהגיעו לסמינרבשיחה אישית עם אחד הבחורים שהגיעו לסמינר

טיפ לזוגיות מוצלחת?

"כתוב 'זכו – שכינה ביניהם'. מה זה זכו? כשאשתך מרגיזה אותך, אמרה דברים פוגעים ועכשיו זה תורך להחזיר לה, בדיוק באותו רגע, הקב"ה יורד ועומד ביניכם. אתה לא יכול להגיד לה': 'זוז רגע, אני אסיים איתה ואז אני אחזור להיות צדיק'. רצית להגיד משהו? שואל אותך ה'. תגיד לא! תחשוב 'דווקא היא אישה טובה'. מי שחי בצורה כזו, זה נותן לו כוח להתמודד עם הכול בזוגיות.

"מילים זה יפה, אך צריך לחיות את זה, לתרגל את הגישה כל הזמן ולהתפלל על זו הדרך: 'יהי רצון שבזמן שאני בצער שאזכור אותך באותו רגע'. ברגע שזוכרים את ה', הוא פותר את הבעיות שלנו לבדו. דבר נוסף שמצוי אצל הרבה נשים וגברים הוא הניסיון לשנות זה את זה. היא קוראת משהו בספר או שומעת משהו בהרצאה, ומנסה לכפות את זה על בעלה בתואנה שזו 'החובה שלו'. בעלך לא חייב לך שום דבר – אם את מעוניינת שבעלך ינהג לפי הכללים שכתובים בספר, הניחי לו לעשות זאת בעצמו. התפללי עליו. מסירות נפש על הזוגיות ורצון עז, שהיא תצליח בכל מחיר – רק זה מה שיביא לזוגיות טובה ביניכם".

לכל ההרצאות והשיעורים של הרב לסרי בהידברות VOD

למידע על לוח אירועים וסמינרים של הרב לסרי 

לרכישת ספרו של הרב מיכאל לסרי 'זוגיות עם רגש', לחצו כאן.

תגיות:ניסיםהרב מיכאל לסרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה